Avatar billede millesky Novice
28. marts 2012 - 15:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formel i Excel

Håber der er én, som kan hjælpe mig...

Jeg er i gang med at udarbejde nogle formler i excel, men de driller mig desværre. Først og fremmest har jeg en række med cpr.nr., hvor jeg har brug for at finde totalen af omkostninger (en anden kolonne) for det enkelte cpr nr. Jeg kan godt lave en sum hvis, men sagen er, at jeg har rigtig mange cpr. nr., som derudover fremgår flere gange i arket. Kan jeg skrive et eller andet, så jeg ikke skal sidde og taste alle cpr.nr. manuelt?

Derudover har jeg brug for at vide, hvilken funktion (en tredje kolonne), hvor udgiften er højst for det enkelte cpr.nr. Altså hvis Eva koster henholdvis 200.000 og 400.000 for to forskellige foranstaltninger, fx §108 og §85, har brug for at Excel fortæller mig, at det er §85. Hvordan kan jeg lave sådan en formel?

Ville være mere end glad, hvis der var et klogt hoved derude, som kan hjælpe mig..

På forhånd tak,
millesky.
Avatar billede supertekst Ekspert
28. marts 2012 - 16:07 #1
Sorter iflg. og anvend subtotal på CPR-nr.

Taste cp-nr. - ??

men velkommen til Eksperten..
Avatar billede komputerdk Mester
29. marts 2012 - 07:31 #2
til den første del:

=SUM.HVIS(A1;A1;A1;B1:B1)/TÆL.HVIS(A1;A1)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
29. marts 2012 - 23:46 #3
Hvilken kommune har betroet dig denne opgave? Om jeg må være så fri?
Avatar billede komputerdk Mester
30. marts 2012 - 05:56 #4
sidste del af svaret, ville jeg nok lave en fane til hvor jeg laver en pivottabel med CPR i rækker og MAKS på beløbet

Hvis du skal have et opslag i din liste med cprnummre, kan du så henvise til pivottabellen.

et lille eksempel på dette + sum pr CPR (glem mit andet svar - det var gennemsnit)

http://peecee.dk/upload/view/359230

Nu jeg tænker over det.. så har jeg lavet en formel som også tager pivottabellen..

Det er bare meget vigtigt at man ikke ændrer overskrifter mm. i pivottabellen

hvis du selv skal lave den, så skriv = og vælg det felt i pivottabellen du skal bruge tryk enter og se hvad den skriver

fx
GETPIVOTDATA("Sum af Beløb";pivot!$A$3;"ID";A2)

Så er syntax GETPIVOTDATA("kolonneoverskrift - husk anførelsestegn";hvor_pivottabellen_er;"opslag husk anførelsestegn";opslagsID - her en reference hvor CPR står)
Avatar billede millesky Novice
31. marts 2012 - 13:47 #5
Hej alle

Tak for jeres byd, og velkomsten fra supertekst.

Sifuentes - jeg arbejder i en kommune, men hvilken er irrelevant. Mit spørgsmål handler jo om excel, og jeg søger hjælp til at oprette nogle formler.

Umiddelbart virker det til, at komputerdk kommer med et meget godt bud, som jeg vil prøve at arbejde videre med. Jeg har set på dit vedhæftede excelark. Men som jeg forstår det, har du manuelt indtastede kolonne  C (total pr. cpr.nr.) eller? Og det er netop det, som jeg gerne ville undgå, i og med at jeg sidder med et ark med små 1000 rækker og cirka 300 cpr. nr.

Jeg kan godt manuelt gå ind og finde frem til summen af de enkelte cpr.nr., men er det ikke noget med, at man kan sige i en formel "forskellig fra". Så hvis man indtaster total af summen af første cpr.nr. i formlen, og derefter kan sige total af summen, men at den skal være forskellig fra cpr. nr. som man lige indtastet, og så kopier den formel ned?

Vh millesky
Avatar billede millesky Novice
31. marts 2012 - 14:34 #6
Jeg har fundet ud af, at det givet bedst mening at lave en pivottabel, og den kan opsummere de forskellige cpr. nr. og summen heraf, inspireret af dit svar komputerdk.

Det eneste er, at jeg stadivæk har brug for at vide, hvilken funktion den største udgift er på det enkelte cpr.nr. (fx 5.38.50 eller 5.38.52, økonomistyring) i min pivot. Fx hvis Pia koster 200.000 kr. på 5.38.50 og 700.000 kr. på 5.38.52, så har jeg brug for at få at vide, at det er på 5.38.52, den største udgift er.
Avatar billede komputerdk Mester
31. marts 2012 - 15:23 #7
Kan du ikke lægge et ark op med et eksempel... men umiddelbart kan man lave en sammensat værdi med cpr og maks værdi og lave et lopslag.

Kolonne c er en formel
Avatar billede millesky Novice
31. marts 2012 - 17:30 #8
Jo, jeg har lavet et fiktivt eksempel, hvor jeg har oprettet en pivottabel i det ene ark, hvor totalerne af de enkelte cpr.nr. fremgår:

http://peecee.dk/upload/view/359426
Avatar billede komputerdk Mester
01. april 2012 - 02:05 #9
Ved ikke om det kan bruges - umiddelbart vil jeg mene det mest elegante er at lave en VBA funktion der finder et maks i en range og returnerer funktionsnummeret eller antallet af kolonner inde.

Anyway - for at holde det på formel niveau - så kan dette måske bruges.. det er ikke verdens mest elegante - men det skulle virke..

finten er at lave lidt opslag frem og tilbage i pivottabellen..

fordi - 1 vi kan finde max på tværs af funktioner - ergo vi kan slå denne værdi op (dunno hvad der skal ske hvis der er samme maks beløb i to funktioner???)

Når vi har slået maks op, så kan vi få af vide hvilken kolonne den er i - og det kan vi så bruge til at slå funktionsnummeret op med..

OBS der er en matrix formel - de laves ved at holde CTRL+shift+enter når man har skrevet den (der er { } omkring) - sådanne formler virker IKKE hvis de ikke er matrixformler..

Det kan være der er andre måder som er nemmere - måske i office 2010 / 2007 - men eksemplet er lavet i 2003 (da jeg ikke har 2007 hjemme))

http://peecee.dk/upload/view/359516
Avatar billede millesky Novice
05. april 2012 - 15:13 #10
Hej Komputerdk

Tak for din besvarelse. Det ser ud til at formlen gør det, som jeg efterspurgte, så gør det ikke så meget, at det ikke er den mest elegante. Jeg er ikke gået i dybden af dit arbejde endnu, da jeg har haft travlt, men vigtigst af alt, så kan jeg godt benytte den fremadrettet. Jeg afslutter spørgsmålet, og giver dig de 60 point (skal lige finde ud af, hvordan man gør, er førstegangsbruger her på forumet).
Avatar billede komputerdk Mester
05. april 2012 - 18:27 #11
Super ellers så Skriv igen :)
Avatar billede millesky Novice
05. april 2012 - 20:52 #12
Jeg tror det lykkes! Jeg læste et sted på hjemmesiden, at man skulle oprette et nyt emne, og så skrive point til vedkommende i overskriftet og sende link til emnet i skrivefeltet, så det har jeg gjort :)
Avatar billede millesky Novice
08. april 2012 - 21:24 #13
Du må lige sige til komputerdk, hvis du ikke får el har fået pointene. Jeg er lige i tvivl om, jeg fik det gjort rigtigt....