Avatar billede tobrukDk Novice
27. marts 2012 - 22:42 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

kun profil egen blog med ID indhold

Hej

Det er sådan lige pt arbejder jeg med en blog hvor bruger skal kun skrive noget ind i og det er sådan at jeg har lave en include fil op i toppe..

om sagt hvis en anden bruger logge ind (bruger1)og så ser han kun hans egen id-blog indhold og ikke den andre brugers id.. så det er kun hans indhold og infomation osv.. :)

    <div id="topright">
    <ul>
    <?php
    $id = $_GET["id"];
    $result = mysql_query("SELECT * FROM `brugere` WHERE id = $id");
    while($row = mysql_fetch_array($result))
    {
    ?>
    <li><a href="blog_indleag.php?id=<?php echo $row["id"];?>">Blog indlæg</a></li>
    <?php
    }
    ?>
    <li><a href="logout_helt.php">Log ud</a></li>
    </ul>
    </div>

sådan her ser min kode ud

og der komme de her fejl frem :)

Notice: Undefined index: id in C:\xampp\htdocs\ny\include\logud.php on line 4

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in C:\xampp\htdocs\ny\include\logud.php on line 6

Tror nok det her er bedste at gå videre med eller tag videre her fra ;

men hvis jeg valg at gøre sådan her

    <?php
    $result = mysql_query("SELECT * FROM `brugere`");
    while($row = mysql_fetch_array($result))
    {
    ?>
    <li><a href="blog_indleag.php?id=<?php echo $row["id"];?>">Blog indlæg</a></li>
    <?php
    }
    ?>

men stadig har log ud function med bare ikke tag den med i den her om gange .:)

kommer der ingen fejl men der i mode kommer der 2 frem af "blog indlæg" og jeg har kigge på link adr og de er ikke ens
ligesom sådan her;

http://localhostr.com/files/Y0jY2KY/capture.png

jeg vil bare gerne have at det kun er bruges egen ID som vise frem og kun en link som bliver vist frem på siden:

    while($row = mysql_fetch_array($result))
    {

Den skal jeg nok gør et eller andet ved sådan at den ikke køre igen og igen osv... :)

Håber du kan hjælp mig frem til at den ikke køre igen og igen.... :)

Det vil være super hvis du kun klare det på en god måde så jeg også lærte noget godt ved det her :)

Glæder mig til at høre fra dig og se om du kan hjælp mig frem til det rigtigt svar for mig :D
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2012 - 01:43 #1
"Undefined index" betyder normalt at du refererer til et ikke-eksisterende index i et array.

Her, sandsynligvis, fordi du kalder siden uden en GET-parameter ved navn "id".
- F.eks.: dinSide.php?id=4711

Advarslen fra mysql_fetch_array() - er en følgefejl: $result indeholder ikke noget (pga. første fejl).

Men derudover er din kode et gabende hacker-hul !!!
- det er lige til at tilføje skadelig SQL-kode til id-parameteren: ("?id=4711%3Bdelete from brugere")

Du skal, som minimum "vaske" id-parameteren. F.eks. med $id = (int) $_GET[id'];

Men endnu bedre: Læs oleboles guide: http://www.eksperten.dk/guide/1480
Avatar billede tobrukDk Novice
28. marts 2012 - 12:45 #2
Undskyld jeg spørger lidt dumt men hvad skal jeg sådan kig efter ?

Skal jeg kig efter der hvor der stå ; Eksempel på en SELECT forespørgsel, hvor id er større en værdi, hentet fra dokumentets URL:
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2012 - 14:27 #3
Du skal læse det hele - Det er ikke et quick-fix.

Det handler om at bruge mysqli_xxx() funktioner i stedet for de gamle mysql_xxx() funktioner.

Det er betydeligt mere kompliceret - kræver flere steps, for at udføre det samme.
- men er meget sikrere mod SQL-injection angreb - og også mod hovsa-fejl i ens egen kode : )

Og SÅ svært er det heller ikke - når først man har fanget ideen : )
Avatar billede tobrukDk Novice
28. marts 2012 - 19:20 #4
som jeg har forstår så skal jeg bygge mysql i hver gang :D
Avatar billede tobrukDk Novice
28. marts 2012 - 19:59 #5

$res = mysqli_query("SELECT * FROM `brugere`");
                    while ($row = mysqli_fetch_array($res, MYSQL_ASSOC)) {

er det sådan her du ville have det eller hvad man siger ?
Avatar billede tobrukDk Novice
28. marts 2012 - 20:34 #6

<?php
                    $id = $_GET["id"]
                    $res = mysqli_query("SELECT * FROM `brugere` WHERE id = $id");
                    while ($row = mysqli_fetch_array($res, MYSQL_ASSOC)) {
                ?>

det her har jeg også prøve xD
Avatar billede tobrukDk Novice
28. marts 2012 - 22:55 #7
Jeg forstår ikke den måde som det er bygge op på .. overhovedet :(
Avatar billede tobrukDk Novice
28. marts 2012 - 23:08 #8

<?php
                $s = "SELECT * FROM brugere WHERE id = 41";
                $q = mysql_query($s);
                if(mysql_num_rows($q)==1)
                    {
                        $rows = mysql_fetch_assoc($q);
            ?>
                <li><a href="blog_indleag.php?id=<?php echo $rows["id"];?>">Blog indlæg</a></li>
            <?php
                    }
            ?>

fik gøre det sådan her ;

men ja jeg prøve at for tag mig sammen til at for kigge på mysqli så min hjemmeside ikke bliver hacket eller lign :) da jeg ikke ønsker det :D men der i mode lukker jeg selv den her da jeg har klart den men dog i mode kigger jeg også på at jeg vil lærer mysqli på en god måde så vi del point sammen :)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2012 - 23:50 #9
Læs oleboles guide - 5 gange : )