Avatar billede larsen11 Nybegynder
27. marts 2012 - 18:29 Der er 13 kommentarer

Kan ikke scanne til pc og heller ikke dele mapper

Hej
Vi er et borgerhus i Odense og jeg har et stort problem.
vi har 10 pc´ere, hvoraf de 7 kører windows Xp og de 3 nye kører Windows 7.
Vi har to printere, som sagtens kan scanne ind til de pc´ere med xp på, men nu kan jeg ikke få sat Win7 op så der også kan scannes til dem.
Jeg kan heller ikke få delt en mappe på win7 pc´erne.
Har ledt herinde, men ingen svar har hjulpet.

Jeg bliver ved med at få meddelelsen: Du har ikke tilladelse til osv....

Nogle søde mennesker derude, som kan hjælpe ?
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 18:39 #1
Hvilke printere?

Får du meddelelsen "Du har ikke tilladelse til osv...." når du vil dele en mappe?
Avatar billede larsen11 Nybegynder
27. marts 2012 - 18:42 #2
Printerne hedder Develop +203. Men jeg har en formodning om at det ikke er dem det er galt med. Nok snarere tilladelserne i win7.

Aj...jeg tænkte I nok kunne gætte jer til resten: ;-) "Du har ikke adgangstilladelse til \\pc9\scanmappe9. Kontakt netværksadministratoren for at anmode om adgang".
Netværksadministartoren er så mig selv ;-)..og jeg synes jo jeg har givet lov.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. marts 2012 - 18:50 #3
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 18:55 #4
en ineo+ 203 vel? Er det Windows 7 64 eller 32 bit?

Aj...jeg tænkte I nok kunne gætte jer til resten: ;-) "Du har ikke adgangstilladelse til \\pc9\scanmappe9. Kontakt netværksadministratoren for at anmode om adgang".
Netværksadministartoren er så mig selv ;-)..og jeg synes jo jeg har givet lov.
Jeg er klar over fejlmeddelelsen men det var mere om den havde noget med printeren af gøre, men det har de så ikke.. Prøv at tage ejerskabet over mappen:
1. Højreklik på den mappe, som du vil overtage ejerskab af, og klik derefter på Egenskaber.

2. Klik på fanen Sikkerhed, klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.

3. Klik på Rediger.  Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode eller bekræftelse, skal du indtaste adgangskode eller bekræftelse.

4. Klik på navnet på den person, du vil give ejerskabet til.

5. Hvis du ønsker, at den pågældende person skal være ejer af filer og undermapper i denne mappe, skal du markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.

6. Klik på OK.

Giv også dig selv Fuld Kontrol inde i Egenskaber.
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 18:56 #5
Forresten "hvordan" kan du ikke scanne? kan du se printeren inde i Kontrolpanel? Kan du printe fra computeren? Hvilken fejl får du ved scan?
Avatar billede larsen11 Nybegynder
27. marts 2012 - 20:16 #6
Mener du at jeg skal give alle de andre 9 pc´ere ejerskab over den ene computer ?

Altså mit problem er at jeg har en mappe på hver eneste computer, som hedder scanmappe (og så computerens navn f.eks scanmappepc9). Så når jeg scanner på vores store printer, så har jeg tastet ipadressen på pc9 ind og den plejer at scanne fint ind til den gamle pc med winxp, men efter jeg har installeret win7, så kan jeg ikke få det til at virke. Og det er helt sikkert noget med tilladelserne i win7.

Kan man ikke bare sætte den mappe til at alle må få lov at komme ind i den ?
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 20:35 #7
Er printeren en ineo+ 203? Er det Windows 7 64 eller 32 bit (du tjekker det ved at H-klikke på Computer i starmenuen og trykke Egenskaber)?

Hvis du siger du ikke har tilladelse til at dele mappen så kan det være at det hjælper hvis du på de Windows 7 computere hvor det er galt tager overskabet over den pågældende mappe. Det lyder skørt at computeren ikke som standard har ejerskabet over mappen men det har den altså ikke. Prøv guiden og se om det duer.
Avatar billede larsen11 Nybegynder
27. marts 2012 - 21:02 #8
Ja printeren er Ineo+203. Det er Win7 64 bit.
Jeg har kørt ovenstående guide. der står nuværende ejer (min computer som hedder Ann (Anns\12)). Jeg kan så vælge at sætte administratorer (Anns\administratorer) istedet for. Andre muligheder er der ikke. Skal jeg prøve at sætte den til Anns\administratorer istedet for ?
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 21:17 #9
Nej den skal stå som Ann.

Tjek også at du har Fuld kontrol: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/What-are-permissions

Åben et cmd vindue som administrator og skriv: net user administrator /active:yes
Log af og log ind på den nye bruger. Se om du kan dele mappen derfra.

Mht. til printer så findes der ikke en scanner driver til Windows 7. Prøv i stedet Vista driveren: http://download6.konicaminolta.eu/develop/servlet/KonMinMaster?path=../attachment.jsp&mode=load&id=C1256A10004FA74DBD38A29BE23FFA05C12574CF003F5434&filename=SETUP.EXE og http://download6.konicaminolta.eu/develop/servlet/KonMinMaster?path=../attachment.jsp&mode=load&id=C1256A10004FA74D358201185ECCF07BC12574CF003F57B1&filename=SETUP.EXE
Forresten "hvordan" kan du ikke scanne? Vær lidt mere beskrivende. Kan du se printeren inde i Kontrolpanel? Kan du printe fra computeren? Hvilken fejl får du ved scan?
Avatar billede juleulven Nybegynder
27. marts 2012 - 21:17 #10
kort fortalt skyldes dit problem en af følgende ting:

1. forkert username/password til sharet
2. forkerte sharerettigheder (inkl security) på mappen ift. ovenstående username
3. lokal firewall
4. netværks og delingscenteret (avancerede delingsindstillinger). sørg for at bl.a. "netværks registrering" er slået til. Har folk sat deres netkort til at køre "public" ?

har du ikke et fællesdrev på en server hvortil du kan scanne?
det er jo et helvede, at administrere scan til 10+ forskellige lokationer...
Avatar billede larsen11 Nybegynder
27. marts 2012 - 21:24 #11
Okey. Tak. Jeg får fri nu, så jeg prøver lige at kigge på dine forslag i morgen. Jeg vender tilbage. :-)
Avatar billede larsen11 Nybegynder
18. april 2012 - 16:38 #12
Har prøvet alt det i har forslået. Intet af det virker.

Fatter ikke det skal være så svært i windows 7.

Hvis vi prøver at se bort fra at jeg skal skanne til mappen og så ser på et andet problem.

Jeg kan ikke åbne en delt mappe på pc 1, fra pc 2. Den skriver at jeg nok ikke har rettighedder til at åbne mappen.
Har I andre forslag ?

Det gælder alle mine computere (5 stk.), som har win7.

Jeg har lavet en mappe som jeg har kaldt scanmappeann.
Højreklikket på den og delt den med min hjemmegruppe og jeg står selv som ejer.
Jeg har prøvet at slå firewallen fra. Det virker heller ikke.
Netværksregistrering er slået til.

Nu ved jeg ikke hvad jeg skal prøve mere.
Avatar billede nsits Nybegynder
30. november 2012 - 10:57 #13
Hej Larsen11,

Jeg har en kunde der har samme problem som du har skitseret på en INEO+ 203, hvor scanner ej virker på Windows 7, men virker perfekt på Windows XP.

Printer/Scanner INEO+ 203 er købt i januar 2008, så der burde være en løsning til Windows 7, som kom i 2009.

Har du fundet en løsning til dit problem, så må du meget gerne skrive hvad du har fundet frem til?