Avatar billede petert Forsker
25. marts 2012 - 18:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til løsningsforslag

Hej alle
Er der nogle der vil give mig lidt info om det jeg har tænkt at lave, kan komme til at virke, eller nåske ikke er så smart!
Jeg vil lave et kalkulations/ tilbuds ark i EXCEL.
Jeg har tænkt at lave det sådan
1. jeg inssætter (via en stregkode scanner et vare nummer i en celle.
2. EXCEL skal så finde tilsvarende nummer i et andet ark som indeholde oplysninger om pris, varetekst etc.
Da jeg bruger 3-4 leverandører vil jeg gerne hvis søgningen kunne slå op i eks. 4 forskellige filer.(så kunne jeg have en fil til hver leverandør.
Mine spørgsmål er nu.
1. Kan man hente disse oplysninger uden at åbne disse prisfiler(EXCEL ark)?
2. Kan man søge i eks. 4 forskellige filer.?
3. skal jeg helst lave dette med en makro, VBA, lobslag, eller andet.?
Ville det være bedre at de 4 leverandør oplysninger lå i en projekt mappe men hver leverandør på sit ark, således at der kun var 1. prisfil.
Jeg forestiller mig at strukturen i de 4 prisfiler(ark) er den samme (varenummer i samme kolonne, pris i samme etc.)

Er der nogle der har et godt råd vil jeg blive glad.
MVH
Petert
Avatar billede Thorp Praktikant
25. marts 2012 - 18:49 #1
Du kan sagtens benytte LOPSLAG til dette:

Du benytter flg. formel:

=LOPSLAG(A2;'Path\[WorkSheet.xlsx]Ark1'!$A$1:$Z$999;2;0)

Hvor varenummeret er i A2 og den værdi du vil hente står i 2 kolonne i projektmappen, hvor du vil søge varenummeret.

Såfremt varenummeret ikke findes i projektmappen returneres en fejlmeddelse #I/T

Dette kan du udnytte i en HVIS struktur:

=HVIS(IKKE(ER.FEJL(LOPSLAG(A2;'Path\[WorkSheet_1.xlsx]Ark1'!$A$1:$Z$999;2;0)));
LOPSLAG(A2;'Path\[WorkSheet.xlsx]Ark1'!$A$1:$Z$999;2;0);
HVIS(IKKE(ER.FEJL(LOPSLAG(A2;'Path\[WorkSheet_2.xlsx]Ark1'!$A$1:$Z$999;2;0)));....

Når du har opdateret dine varenumre - skal du blot huske at opdaterer dine eksterne links (Data - Opdater alle)
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
26. marts 2012 - 15:39 #2
Hej Petert,

Hvorfor ønsker du, at have de 4 leverandører i 4 filer? Jeg ville foretrækker, at de alle var i samme fil - endda i samme ark. Det kan godt give noget bøvl at referer til filer uden at åbne dem.

Hvis du blot anvender ét ark til at holde styr på leverandør oplysningerne, da forkorter du ligeledes formlerne du skal anvende. Og som Thorp skriver, da bør du anvende LOPSLAG/VLOOKUP.

/Anders
Avatar billede petert Forsker
26. marts 2012 - 16:16 #3
Årsagen er at når jeg får prisrettelser er det ikke samtidig fra alle leverandører og eller med samme % satser.Derfor 4 forskellige, men måske kan de være i samme projektmappe på hver sit ark.?
MVH
Petert
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
26. marts 2012 - 16:44 #4
Så klø bare på med 4 ark.

Anvend nogle HVIS/IF formler, til at bestemme hvilke ark den skal slå op i.

/Anders
Avatar billede petert Forsker
08. maj 2012 - 08:37 #5
Dette er ikke aktuelt længere. derfor læg et svar så jeg kan lukke dette spm.
Tak for hjælpen
MVH
Petert
Avatar billede petert Forsker
24. oktober 2013 - 09:55 #6
Jeg lukker dette
læg et svar
Tak for hjælpen
MVH Petert
Avatar billede petert Forsker
03. december 2013 - 11:22 #7
Dette er ikke aktuelt længere. derfor læg et svar så jeg kan lukke dette spm.
Tak for hjælpen
MVH
Petert