Avatar billede nfl Nybegynder
10. februar 1999 - 00:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Aktiv / Passiv HUB

Er det muligt at checke om en HUB er aktiv eller passiv ? hvis ja, hvordan ?

Ved aktiv menes der om HUB'en forstærker signalerne den modtager.
Avatar billede nfl Nybegynder
10. februar 1999 - 12:28 #1
Hvor stor performance foskel er der på en aktiv og en passiv HUB ?
Avatar billede nfl Nybegynder
10. februar 1999 - 12:55 #2
Ja og hvor stor er pris forskelen ?
Med andre ord, hvad for jeg for mine penge, ved at købe en aktiv HUB fremfor en passiv ?
Avatar billede kurt-kewl Nybegynder
22. februar 1999 - 23:44 #3
Aktiv og passiv HUB har jeg nu aldrig hørt om. Derimod ved jeg der findes hubs og switche. I en hub har du kun ét segment, hvorimod du har ligeså mange segmenter som du har porte i en switch.

Hvis vi snakker 2-16 computere er en HUB helt ok. Men skal man op på 50+ computere er det helt klart en fordel at kunne segmentere netværket.

I en HUB er der som sagt kun ét segment, hvilket resulterer i at alle computere på HUB'en modtager de samme pakker, og der kan kun være én pakke på segmentet ad gangen.
Avatar billede nfl Nybegynder
23. februar 1999 - 11:04 #4
Jeg ved med sikkerhed at der findes HUB's der forstærker signalet, det har jeg læst et sted.
Men tak for dit svar omkring segmenter i HUB's og Switches
Avatar billede kurt-kewl Nybegynder
23. februar 1999 - 22:17 #5
Så hedder det en repeater... Ethernet Repeater :)
Avatar billede nfl Nybegynder
01. marts 1999 - 13:21 #6
Hvordan virker så en repeater sammenlignet med hub's og switches ?
Avatar billede kurt-kewl Nybegynder
03. marts 1999 - 00:09 #7
Well... Den forstærker signalet så man kan benytte længere kabellængder. Sådan i store træk. Hubs og switche benyttes til at forbinde flere computere.
Avatar billede cht22 Professor
10. juni 2014 - 19:48 #8
Jeg ved ikke om der blev svaret helt på spørgsmålet, så jeg vil lige forsøge at svare på dine spørgsmål.

Passiv hub vil sige at der ikke bruges strømforsyning, dvs. at signalet ikke forstærkes på nogen måde og eventuelle beskadige pakker bliver heller ikke smidt væk. Jeg har kun set passiv hub med 3 porte.

Repeater har kun 2 porte og forstærker signalet og da der kun er 2 porte giver det ikke mening at sammenligne med hub eller switch.

Du har selv svaret på hvad aktiv hub er: "Ved aktiv menes der om HUB'en forstærker signalerne den modtager".

Mht. til performance forskel på aktiv og passiv hub, så er der ingen forskel. Du kan dog bruge længere kabler ved aktiv hub, i det at kabellængden mellem to enheder der er forbundet med ehternetkabel (RJ45) maksimalt kan være 100 meter (og her tæller passiv hub ikke som en enhed).

Hvad forskellen er på Hubs og Swiches det har jeg indtryk af er blevet besvaret. Så det var svar på alle spørgsmålene.