Avatar billede jackass- Nybegynder
23. marts 2012 - 13:33 Der er 20 kommentarer

Returnér database output fra webservice

Hej,

Hvad er den bedste måde at returnere DB data via en webservice via odbc? Og hvordan gør man?

Jeg bruger i øjeblikket følgende i en applikation, men hvordan returnerer man et helt output via en webservice?

OdbcConnection Conn = new System.Data.Odbc.OdbcConnection("DSN=<clip>;UID=<clip>;PWD=<clip>;");
OdbcCommand catCMD = new OdbcCommand("SELECT * FROM Table", Conn);
Conn.Open();
OdbcDataReader myReader = catCMD.ExecuteReader();

while (myReader.Read())
{
    // do stuff
}

myReader.Close();
Conn.Close();

Pft.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2012 - 14:04 #1
Laes data ind i et X[] hvor X er en data klasse med properties og returner dette array.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2012 - 14:05 #2
Eksempel (med gammeldags .asmx web service og uden brug af generics):

using System;
using System.Collections;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
using System.Web.Services;

namespace E
{
    [Serializable]
    public class Rec
    {
        private int f1;
        private string f2;
        public Rec() : this(0, "")
        {
        }
        public Rec(int f1, string f2)
        {
            this.f1 = f1;
            this.f2 = f2;
        }
        public int F1
        {
            get
            {
                return f1;
            }
            set
            {
                f1 = value;
            }
        public string F2
        {
            get
            {
                return f2;
            }
            set
            {
                f2 = value;
            }

    public class DataGateway
    {
        [WebMethod]
        public Rec[] GetAll()
        {
            SqlConnection con = new SqlConnection("server=ARNEPC3;Integrated Security=SSPI;database=Test");
            con.Open();
            SqlCommand cmd = new SqlCommand("SELECT F1,F2 FROM T1", con);
            ArrayList list = new ArrayList();
            SqlDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                list.Add(new Rec((int)rdr[0], (string)rdr[1]));
            }
            rdr.Close();
            con.Close();
            Rec[] res = (Rec[])list.ToArray(typeof(Rec));
            return res;
        }
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. marts 2012 - 10:50 #3
Tak for eksemplet arne_v ... nu spørger jeg måske dumt, men hvordan behandler jeg det resultat af typen Rec[]?

Kan ikke få det til at spille :-/
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2012 - 15:01 #4
Hvad er web service client?

C#? VB.NET? Java? PHP? JavaScript?
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. marts 2012 - 15:41 #5
Både klient og webservice er C#
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2012 - 16:05 #6
Saa adder du en web service til dit client projekt - den spoerger om URL paa WSDL og saa faar du en stub genereret som du bare kan kalde ligesom lokal kode.
Avatar billede jackass- Nybegynder
29. marts 2012 - 07:42 #7
Jo, men det jeg mener er; webservicen returnerer jo result af typen Rec[] iht. "Rec[] res = (Rec[])list.ToArray(typeof(Rec));".

Hvis jeg kalder den fra min C# klient med:

myservice.Service1 tw = myservice.Service1();
res = (Rec[])tw.GetJobs();

Får jeg denne compile fejl:

Cannot convert type 'App.myservice.Rec[]' to 'App.Rec[]'
Avatar billede jackass- Nybegynder
29. marts 2012 - 12:59 #8
Eller hvordan returnerer og læser jeg det som XML? Det er vel måske det mest optimale for en webservice?
Avatar billede jackass- Nybegynder
29. marts 2012 - 13:56 #9
Jeg har forsøgt med dette:

OdbcConnection Conn = new System.Data.Odbc.OdbcConnection(connectionstring);
OdbcCommand catCMD = new OdbcCommand("SELECT PATH FROM Table1", Conn);
Conn.Open();
OdbcDataReader myReader = catCMD.ExecuteReader();

XmlDocument doc = new XmlDocument();
XmlNode root = doc.CreateElement("all");
doc.AppendChild(root);

while (myReader.Read())
{
    XmlNode elm = doc.CreateElement("PATH");
    elm.AppendChild(doc.CreateTextNode(Convert.ToString(myReader[0])));
    root.AppendChild(elm);
}

doc.InsertBefore(doc.CreateXmlDeclaration("1.0", "ISO-8859-1", null), doc.DocumentElement);

myReader.Close();
Conn.Close();

return doc;

Men får denne fejl i IE:

The XML page cannot be displayed
Cannot view XML input using style sheet. Please correct the error and then click the Refresh button, or try again later.

--------------------------------------------------------------------------------

System does not support the specified encoding. Error processing resource 'http://toolboxweb/ToolboxWeb.asmx/GetDeleteJobs'...

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2012 - 15:13 #10
myservice.Service1 tw = myservice.Service1();
res = tw.GetJobs();

boer virke.

Men du skal bruge den Rec som er genereret i stub *ikke* en haandskreven i client.
Avatar billede jackass- Nybegynder
11. april 2012 - 12:45 #11
Vil det ikke give mere mening at få XML til at virke? Det lyder (umiddelbart) mere "gængs"?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2012 - 01:37 #12
Mere gaengs??

Der er naeppe nogen der manuelt genererer XML for web services idag.
Avatar billede jackass- Nybegynder
12. april 2012 - 06:45 #13
Ok, det er noteret :-P

Men.. hvis jeg kalder servicen med:

myservice.Service1 tw = myservice.Service1();
res = tw.GetJobs();

Hvordan bruger jeg den Rec der bliver returned? Altså loop'er gennem resultatet fx. Kan ikke helt få det til at virke :-/
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2012 - 00:58 #14
Du itererer vel gennem det array ligesom du goer med alle mulige andre arrays.

En for eller en foreach loekke.
Avatar billede jackass- Nybegynder
13. april 2012 - 07:52 #15
Når jeg invoker den via browser returnerer den:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
  <ArrayOfRec xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:nil="true" xmlns="http://myweb/" />

Når jeg kalder webservicen via en C# applikation, får jeg fejlen "Object reference not set to an instance of an object". Jeg gør det således:

try
{
    myservice.Service1 tw = new myservice.Service1();
    Array res = tw.GetCopyJobs();

    foreach (string element in res)
    {
        richTextBox1.AppendText(element[0] + " :: " + element[1] + "\r\n");
    }
catch (Exception ex)
{
    MessageBox.Show(ex.Message);
}

Kan du se hvad jeg gør forkert?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2012 - 23:44 #16
Jeg tror at server side returnerer null.

Og jeg formoder at du skal bruge:

Rec[] res = tw.GetCopyJobs();
foreach (Rec element in res)
    richTextBox1.AppendText(element.SomeProp + " :: " + element.SomeOtherProp + "\r\n");
Avatar billede jackass- Nybegynder
18. april 2012 - 09:37 #17
Hvis jeg bruger "Rec[] res = tw.GetCopyJobs();" får jeg denne fejl:

Cannot implicitly convert type 'TestApplication.toolboxweb.Rec[]' to 'TestApplication.Rec[]'.

Jeg har "[Serializable]    public class Rec{ .. }" i både webservicen og klienten.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2012 - 16:22 #18
Du skal ikke selv skrive Rec i client.

Den bliver genereret for dig.
Avatar billede jackass- Nybegynder
20. april 2012 - 07:34 #19
Hvis jeg blot gør således:

myservice.Service1 tw = new myservice.Service1();
Rec[] res = tw.GetCopyJobs();

..får jeg denne fejl:

The type or namespace name 'Rec' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Det var derfor jeg selv skrev den ind :-/
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2012 - 14:15 #20
Har du en:

using TestApplication.toolboxweb;

i toppen?