Avatar billede executer Nybegynder
07. august 2001 - 10:44 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

IP opslag...

Hej,

Jeg sidder og har en række IP adresser, som jeg godt kunne tænke mig at få af vide hvilke domæner de er kædet sammen med.

f.eks.

Har en IP der hedder, \"127.0.0.1\" den vil jeg gerne vide hvilke(t) domæne(r) den styrer. En der kan fortælle mig hvordan jeg laver et sådan \'reversed dns-lookup\' ?

På forhånd tak.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 10:48 #1
det kan du gøre på www.azero.dk -de har en dns tester.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 10:49 #2
(200 pts. er alt for meget for det her sp.!!!!)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 10:50 #3
btw. 127.0.0.1 er din egen computer.
Avatar billede cpufan Juniormester
07. august 2001 - 10:50 #4
127.0.0.1 er en lokal ip.

typisk oprettet af norton antivirus, til at chekke mails for virus inden de går i indbakke.

192.168.x.x er også lokal
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 10:51 #5
>> en anden ting du kan gøre, hvis du vil finde hjemmesiden som ip adressen tilhører, er at skrive den i explorers adressefelt -> så kommer hjemmesiden frem.
Avatar billede cpufan Juniormester
07. august 2001 - 10:52 #6
http://www.dk-hostmaster.dk/res2IPno.shtml

afkryds try to zone transfer

ovenstående laver opslag på ip nr

Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 10:52 #7
cpufan>> jaeeeee ikke helt rigtigt 127.0.0.1 er bare dit netkorts interne adresse (det har ikke noget med norton at gøre) -> du får samme effekt ved at bruge \"localhost\"
Avatar billede skwat Praktikant
07. august 2001 - 10:53 #8
127.0.0.1 er en ipadr der er reseveret til loopback, meget andvendelig hvis du ikke ved hvad ipadr du har næste gang du booter.

Avatar billede jasber Nybegynder
07. august 2001 - 10:59 #9
IP opslag laves på http://www.dkhostmaster.dk

127.0.0.1 er er såkaldt \"loopback\" adresse, når du pinger den, pinger du din local host (altså din egen IP stack/din egen maskine).

Alle computere på internettet skal have en unik IP adresse, og for at give firmaer mulighed for ikke at skulle købe et IP segment, har man valgt at \"reservere\" nogle segmenter, der så ikke bliver brugt på internettet, her i blandt er:

10.x.x.x
172.16.x.x
192.168.x.x

Norton Antivirus har altså _ikke_ noget med 127.0.0.1 at gøre(!)

Reversed DNS lookup kan ligeledes laves hos dkhostmaster.
Avatar billede executer Nybegynder
07. august 2001 - 11:00 #10
Hmm, har forsøgt med azero og dkhostmaster. Kan ikke få nogen af dem til at virke.

Jeg sidder med en IP som jeg 100% sikkert ved, at den er sammenkædet med flere domæner, hvordan kan det være at den ikke finder den ?

Dkhostmaster svar var:
164.82.*.*.in-addr.arpa does not exist, try again
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 11:01 #11
executer>> hvad var der galt med mit svar ?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 11:03 #12
flere hp\'s kan IKKE have samme ip.....
Avatar billede jasber Nybegynder
07. august 2001 - 11:03 #13
Bruger WHOis menuen på DKhostmaster?

DK Whois Databasen er et opslagsværk for domæner som ender på .dk

RIPE Whois er en database for IP numre for Europa og omkringliggende stater.

ARIN Whois er en database for IP numre for Nord- og Syd amerika, Caribien og Afrika.

APNIC Whois er en database for IP numre for Asien og Oceanien

NSI Whois er en database for domæne-navne der ender på .com, .org, .net og .edu

Check den IP på alle ovenstående databaser  ;-)
Avatar billede executer Nybegynder
07. august 2001 - 11:04 #14
... øhhh, du har ikke hørt om virtual hosts ?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 11:05 #15
exec>> jo.
Avatar billede executer Nybegynder
07. august 2001 - 11:07 #16
så forklar mig hvorfor jeg ikke kan have X antal domæner til at pege på den samme ip ?
Avatar billede dr.m Nybegynder
07. august 2001 - 11:21 #17
You can have a million domains pointing at the same IP! if you have a web server and you have million sites with the same IP, you just define host header names on the sites which works kind of like a little internal maping.

you don\'t need to ask dk hostmaster. I allways use nslookup from a command prompt. with that you can ask any name server in the world for an IP which is good incase 1 DNS server has an error entry or if the TTL has not expired and cache not cleared.

M
Avatar billede jasber Nybegynder
07. august 2001 - 11:31 #18
dr.m>> Aint NSLOOKUP a Linux/Unix command? - I don\'t recall ever seen it on a Windows box...

Anyway DKhostamaster is easy to use, why it\'s a good suggestion to people who are not to familiar with all them funky command line utils :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 11:33 #19
jasber>> nslookup er i hvert fald med i 2k. ved ikke med de andre winn\'er
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 11:34 #20
exec. >> sorry, jeg troede bare at man skulle have forskellige ip. til alle sidene. men man skal jo lære noget nyt hver dag :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
07. august 2001 - 11:34 #21
fra azero : Whois serveren hos den organisation der styrer .dk domæner svarer desværre ikke for øjeblikket. Dette plejer at være en forbigående fejl, og du kan regne med at den sandsynligvis vil være fungerende indenfor få timer.
Avatar billede dr.m Nybegynder
07. august 2001 - 11:39 #22
jasber > no no no, nslooukup is a TCP/IP standard command. works from NT 2k XP you name it.

Nslookup has advantages on dkhostmaster.

imagine this: you make a query on dkhostmaster\'s DNS and get a reply. the reply is a cretin IP which is in the cache because the TTL (time t live) for the domain is 4 days (usually that by default) but the DNS that host\'s the domain you are querying, the SOA (source of authority) has made changes to the MX record 2 days ago.

it might explain why even though you get a1 IP from dk hostmaster you cannot find your the mail server for the domain you are querying.

what I do is \"nslookup -q=ns domain.dk\" which reviles who is hosting the domain and then I run \"nslookuop -q=mx domain.dk ns.domain.dk\"

you just can\'t do that with dkhostmaster :)

M
Avatar billede executer Nybegynder
07. august 2001 - 11:40 #23
dr.m, can you show me an example of using \'nslookup\' for IP >> domain lookup ?
Avatar billede dr.m Nybegynder
07. august 2001 - 11:45 #24
nslookup www.xxx.dk

or

nslookup domain.dk

or

nslookup 195.184.32.xxx

(the last one is a reverse lookup which requires a PTR record)

M
Avatar billede executer Nybegynder
07. august 2001 - 11:54 #25
thanks.

Just another question, what is a PTR record ?
Avatar billede dr.m Nybegynder
07. august 2001 - 11:54 #26
Thank you executer :)
Avatar billede dr.m Nybegynder
07. august 2001 - 12:00 #27
in order for domains to be found by IP rather then by a name there is a special top level domain called in-addr.arpa which handles such requests.

many mail servers today like hotmail, will reject mails from another mail server that doesn\'t have a reverse lookup. that is why when you connect to a mail server through outlook, you define your pop3 and SMTP to be something.domain.dk and not an IP number. the DNS responsible for that domain has an MX record (MX = mail exchanger) which maps \"something\" to the mail server

M
Avatar billede jasber Nybegynder
07. august 2001 - 12:01 #28
executer>> Ikke fordi det gør noget, men mener du ikke at jeg gav dig svar på alle dine spm. vedr. loopback, ranges osv osv - Jeg mener måske ikke at det svar du accepterede var svar på alle dine spm.

Dr.m>> Where can I find NSLOOKUP in, say, Windows 9x  ;-)
Avatar billede dr.m Nybegynder
07. august 2001 - 12:04 #29
jasber > hehe, true. some versions come without nslookup but it\'s still a TCP/IP standard, just like ping
Avatar billede jasber Nybegynder
07. august 2001 - 12:10 #30
Dr.m>> ;-)