Avatar billede tobrukDk Novice
19. marts 2012 - 21:31 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

opret dato og login dato

Hej

jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår min brugere har opret sin bruger og hvornår de sidste har log in på deres profil.

Jeg har prøve lidt frem og tilbage og kan ikke rigtigt for det til at virker så vil høre om der var nogle som kunne hjælp "mig" videre til at vide hvornår brugere opret sin profil og hvornår han / hun sidste var log ind ?..

Håber du kan hjælp mig :)

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `brugere` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `rank` tinyint(1) NOT NULL,
  `email` varchar(255) NOT NULL,
  `password` varchar(255) NOT NULL,
  `djnavn` varchar(255) NOT NULL,
  `profilbillede` varchar(255) NOT NULL,
  `profiltekst` longtext NOT NULL,
  `facebook` varchar(255) NOT NULL,
  `pris` int(10) NOT NULL,
  `booking` varchar(255) NOT NULL,
  `hemmelig` varchar(255) NOT NULL,
  `club` varchar(255) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`),
  UNIQUE KEY `email` (`email`)
) ENGINE=InnoDB  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=42 ;

Hvad gøre jeg det bedste muligt ud af det her ?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2012 - 22:11 #1
Du kan tilføje en kolonne (f.eks 'oprettet') som får oprettelsesdatoen med dit insert statement (f.eks. automatisk). Og en anden kolonne der fortæller hvornår brugeren sidst har logget på, som du opdaterer hver gang brugeren logger på (et update statement).
Avatar billede tobrukDk Novice
19. marts 2012 - 22:16 #2
altså en table som hedder oprettet
og hvad skal jeg lave inde i den ?
Avatar billede tobrukDk Novice
19. marts 2012 - 22:29 #3
jamen er det sådan her du ser at jeg skulle gør det på eller hvad?

http://localhostr.com/files/3kuRV8b/capture.png
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2012 - 22:51 #4
Lige præcis hvad jeg havde i tankerne (uden at være ekspert i mysql), med den tilføjelse at den skal have en standardværdi som f.eks. CURRENT_TIMESTAMP, så burde den automatisk få oprettelsesdatoen. Alternativt kan du sætte oprettelsestidspunktet direkte i dit insert statement.
Avatar billede tobrukDk Novice
19. marts 2012 - 23:03 #5
kan ikke sådan helt se hvad du over mener helt. og jeg kan ikke sæt den på auto så kommer den frem med en fejl.
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 09:31 #6
Den letteste måde at gøre dette på er at tilføje 2 koloner til din bruger tabel eller hvad den nu hed.

f.eks. have en tabel kaldet bruger med følgende:

brugerId, brugerNavn, brugerPass, brugerOprettet, brugerLog..

(Sæt brugerOprettet til Timestamp, samt On Update Current Timestamp).

Så når en bruger opretter sig på din side sætter den automatisk den tid og dato som brugeren har oprettet sig på..

Den med hvornår han/hun sidst er logget ind.
Kan du i dit login, sætte en update statement som opdaterer din brugerLog kolonne (Igen ville jeg nok bruge TimeStamp og on Update Current Timestamp)..

Det er nok sådan jeg ville klare den..
(evetuelt link noget kode og jeg kan se på det)
Avatar billede tobrukDk Novice
20. marts 2012 - 11:46 #7
Hvordan gør jeg sådan at man sæt den til at være " on Update Current Timestamp"
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 11:50 #8
Under Attributter kan du vælge on update CURRENT_TIMESTAMP
(Du kan dog kun bruge denne ved brug af en Timestamp).

Når du har valgt denne, så hver gang der sker en opdatering, opdaterer den automatisk tiden..
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 11:53 #9
Så lige dit billede fra tidligere.
Du skal ikke vælge Auto Increment til dette
Avatar billede tobrukDk Novice
20. marts 2012 - 15:43 #10
er det sådan her det skal sige ude ;

http://localhostr.com/files/2mpXspv/capture.png
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 15:46 #11
Lige præcis :)
Avatar billede tobrukDk Novice
20. marts 2012 - 15:47 #12
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 15:49 #13
Nåh ja min fejl..

I Standardværdi skal du vælge: CURRENT_TIMESTAMP
Avatar billede tobrukDk Novice
20. marts 2012 - 15:53 #14
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 15:58 #15
der skal du vælge on update CURRENT_TIMESTAMP.

Du havde gjort dte rigtigt nok før, jeg glemte bare at sige du skulle tilføje CURRENT_TIMESTAMP i den boks der hedder Standardværdi.

så burde det virke
Avatar billede tobrukDk Novice
20. marts 2012 - 16:04 #16
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 16:09 #17
hmm det fordi den kun vil acceptere 1 timestamp kan jeg se.

Nåh men så sæt din brugere_opret til datetime.

og så i din kode hvor du opretter bruger lav brugere_opret = current timestamp()
Avatar billede tobrukDk Novice
20. marts 2012 - 16:17 #18
okay tak vil du have noget for det her?
Avatar billede almex Mester
20. marts 2012 - 16:19 #19
Har ærlig talt ingen ide om hvad points gør :) (er rimelig ny her på siden). men du er da velkommen til at give..