Avatar billede inferno89 Nybegynder
17. marts 2012 - 14:06 Der er 7 kommentarer

kryptering af password (crypt)

Hej.
jeg er igang med at kigge lidt på kryptering af passwords til min hjemmeside.
og jeg er stødt på php funktionen crypt()
og har lejet lidt med det, og så vidt jeg kan se er CRYPT_BLOWFISH den sikreste måde at benytte denne kryptering, eller tager jeg fejl?

jeg forsøgt lidt med
crypt('pass' , '$2a$07$kiuhgfslerdaneltiskepb$')

og utallige andre. men jeg kan ikke rigtig se hvor det smarte er i dette, da selve salt-string kommer med i resultaterne
ovenstående kommando vil give noget lignende
$2a$07$kiuhgfslerdaneltiskepO8F-BbPevxPSVWNCfi6qZU6wQVi.CLqYi

hvor starten af den er det samme som selve salt'en
hvis man så ved en fejl får skrevet det kryterede password ud på skærmen (fx ved et indbrud på hjemmeisden eller en sql injecktion)
så er det vel ikke så svært at finde selve passwordet til denne da man jo har salt'en?
(jeg er godt klar over der ikke er en direkte decrypt funktion til denne, da crypt() er en one way encryption, men det kan da stadig laves om rimelig let)

er der nogle der kan forklare mig om det alligevel er sikkert at bruge denne funktion eller om jeg kan bruge en anden funktion.
eller om det bare er mig der har misforstået noget?

Mvh Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2012 - 03:08 #1
Ideen i salt er ikke at det er hemmeligt men at forhindre brug af eksistrende lookup tabeller.

Ikke noget problem.
Avatar billede inferno89 Nybegynder
21. marts 2012 - 19:41 #2
så det er sikkert nok at bruge denne slags kryptering til passwords som bliver gemt i en mysql database ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2012 - 19:48 #3
Hvis den valgte algoritme er god nok: ja.

Men jeg ville nok satse paa en normal sha-256 af salt og password.
Avatar billede inferno89 Nybegynder
21. marts 2012 - 19:57 #4
hvordan ved jeg om den valgte algoritme er god nok?
sha-256 er da knap så sikkert som crypt ikke ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2012 - 20:07 #5
SHA-256 er meget udbredt.

crypt med Blowfish er meget mindre udbredt.

Jeg har mere tillid til noget som er udbredt og loebende evalueres.
Avatar billede inferno89 Nybegynder
21. marts 2012 - 20:23 #6
hvilket sprog bruger man SHA-265 i ?.
jeg har ikke kunnet finde den i php. der er kun denne
http://www.php.net/manual/en/function.sha1.php
SHA1, og den er ikke særlig sikker. de anbefaler faktisk at man ikke bruger den til passwords.