Avatar billede MorDuC Nybegynder
15. marts 2012 - 22:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

jquery og javascript .click

Hej. har endnu et spørgsmål, denne gang om jquery

her er min kode

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
<style>
    li:hover { color:red; cursor:pointer; }
</style>
<script type="text/javascript" src="jquery.js"></script>
<script type="text/javascript">
$("li#list1").click(function()
    {$('div.clicked').fadeIn();});

</script>
</head>

<body>
        <li id="list1"><p>hej</p></li>

    <div class="clicked" style="display:none; float:left;">
    <p>du trykkede!</p>
    </div>
</body>
</html>

prøver at få det til at virke sådan at når man trykker på det list item, så skulle den div'en "clicked" fade frem. men der sker ikke rigtig noget. er der et eller andet jeg har overset?

Med Venlig Hilsen Morten
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
15. marts 2012 - 22:50 #1
Du er nødt til at sørge for at sidens DOM er indlæst, før du prøver at manipulere et element. Dette kan du gøre på 2 måder

$(document).ready(function(){
    // Din jQuery kode her
});

eller

$(function(){
    // Din jQuery kode her
});

Så hvis du ændrer din kode til følgende, vil dit script fungere

<script type="text/javascript">
    $(function(){
        $("li#list1").click(function(){
            $("div.clicked").fadeIn();
        });
</script>

Dog vil jeg lige sige, at et <li> element, aldrig må ligge uden for enten et <ul> eller <ol> element. :)
Avatar billede MorDuC Nybegynder
16. marts 2012 - 06:12 #2
ved godt den skal stå i en <ul>, det var også kun mens jeg fik det til at virke, at det så sådan ud.

tak for hjælpen, dit forslag gjorde selvfølgelig hvad det skulle. så du kan smide et svar så skal du nok få pointene
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
16. marts 2012 - 10:36 #3
Ok. :)
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2012 - 13:25 #4
<ole>

- og så bør du nok nøjes med $("#list1"). At skrive li før ID'et ($("li#list1")) er i bedste fald overflødigt  =)

/mvh
</bole>