Avatar billede rasmus-skov Nybegynder
14. marts 2012 - 20:57 Der er 12 kommentarer

Mellemrum mellem DIV's i, IE

Jeg er rimelig ny både her, og i CSS, så i må lige bære over med mig ;).

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor jeg bygger den op med DIV, men jeg har det problem i Internet Explore, at der kommer 100px mellemrum mellem mine knapper i menuen.
Dette sker vel og mærket ikke i FireFox eller Safari.

Håber nogle kan hjælpe:)
Avatar billede rasmus-skov Nybegynder
14. marts 2012 - 21:00 #1
I får lige siden med: www.studie-mad.dk ;)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
14. marts 2012 - 21:28 #2
I dit tilfælde her, tror jeg nu ikke det er IE, den er gal med. Det er nok mere de andre browsere, som er for tilgivende.

Når du starter et HTML-tag, skal du som regel også lukke det, undtagen nogle enkelte. Men <a> er ikke en af dem.

Prøv at ændre din kode til følgende, og se om det ikke løser dine problemer

<div class="button"><a href="index.php">Om os</a></div>
<div class="button"><a href="">Priser</a></div>
<div class="button"><a href="">Kontakt</a></div>
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 21:34 #3
Et godt sted at starte når siden vises forskelligt i forskellige browsere er hér: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.studie-mad.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

En anden ting. Benytter du XML-Parsing på siden?
Avatar billede rasmus-skov Nybegynder
14. marts 2012 - 21:37 #4
Mange tak! det er godt andre kan se ens dumme fejl ;)
Avatar billede rasmus-skov Nybegynder
14. marts 2012 - 21:42 #5
Jo tak, den vil jeg lige bruge næste gang jeg løber i et problem :)
Nu er programmering ikke noget jeg arbejder helt vildt meget med, så jeg ved ikke hvad XML-Parsing er. Men er det noget der kan hjælpe mig, er jeg meget interesseret!
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 21:58 #6
Det er mere fordi XHTML er en HTML version der er beregnet til XML-parsing. Og undrede mig over hvorfor du havde valgt XHTML. Du skulle nok overveje at benytte HTML4.01 Strict i stedet. Udover at siden så ikke vil kunne XML-Parses, er den eneste forskel at shorttags skal lukkes almindeligt (altså fx. <br>) i stedet for som man gør i XHTML (<br />).
Avatar billede rasmus-skov Nybegynder
14. marts 2012 - 23:09 #7
Okay, tak!
Det er fordi jeg programmere i Dreamweaver og den 'har selv valgt' XHTML. Men jeg vil da lige prøve at skifte til HTML4.01 Strict
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 23:12 #8
#7:
Bør du gøre. En god ting er også at fortælle Dreamweaver at den skal benytte HTML4.01 Strict som standard. Faktisk mærkeligt at den vælger XHTML som standard, da det kun er i ganske få promille at dette er den bedste løsning.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 23:28 #9
<ole>

I DreamWeaver: Tryk Ctrl+J -> Title/Encoding. Her væler du:

Document Type (DTD): HTML 4.01 Strict
Encoding: Unicode (UTF-8)

- og så sørger du for, der ikke er flueben i Include Unicode Signature (BOM).

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 23:30 #10
Derudover skal du i din CSS skrive:

a img {
    border: 0;
}

- hvilket fjerner rammen om billedet i menuen. Derudover bør du ikke have text-align:center på body. Sæt den på dine DIV i menuen i stedet
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2012 - 23:32 #11
- og husk en alt attribut på dine billeder
Avatar billede rasmus-skov Nybegynder
17. marts 2012 - 19:43 #12
Mange tak for alle de gode forbedringer!