Avatar billede bibelskolen Nybegynder
07. august 2001 - 08:03 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

tredimentioel

mon der er en deplhi ekespert der kan fortælle mig hvordan jeg med delphi4, i et program, kan skrive en tekst således at det kommer til at stå tredimentionelt med STORE bogstaver der fylder ca 1/3 af skærmen

TAK
Avatar billede rfogh Nybegynder
07. august 2001 - 08:05 #1
Du kan jo skrive det i to labels, der ligger lidt forskudt fra hinanden - Det giver da en 3D-effekt :o)
Avatar billede morten_s Nybegynder
07. august 2001 - 08:11 #2
På denne side finder du et 3-D label komponent

http://www.delphi-jedi.org/Jedi:VCLCOMPONENTS:45734

ellers kig på

http://delphi.icm.edu.pl/

eller på
http://www.torry.ru/

eller på
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. august 2001 - 08:16 #3
Hvis det blot vil have bogstaverne til at se ud som om de \"vokser\" ud af skærmen så ville jeg skrive samme tekst (husk \"transparent\" skal være True) 3 gange. Hvis du vil ha\' teksten til at begynde på position X,Y så skriver du først (med hvidt) på position (X-1,Y-1), dernæst med sort på position (X+1,Y+1) og tilsidst med den farve du måtte ønske (prøv evt. formens farve) på position (X,Y).

Hvis du vil ha\' \"rigtig 3D\" så kan det hurtigt blive rigtig langhåret, og jeg ville personlig vælge OpenGL.
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 11:51 #4
Jeg er villig til at supporte i OpenGL (Det jeg nu kan :-))

ZeroHero
Avatar billede bibelskolen Nybegynder
07. august 2001 - 16:28 #5
måske er det et meget dumt spørgsmål, men hvad er OpenGL ?
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 20:32 #6
OpenGL er et sprog der er udviklet af Silicon Valley i USA. Det er kompatibelt med alle programmerings sprog så som C++, Delphi, Java, Visual Basic osv. Med OpenGL kan du styre dit Grafik Kort (hvis den er OpenGL Accelrende - det er laaangt de fleste kort) - Med OpenGL kan du både skabe 2D og 3D grafik. Jeg bruger det hovedsagligt til 3D.

ZeroHero
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. august 2001 - 21:28 #7
zerohero> OpenGL er IKKE et sprog det er nærmere en \"driver\" (snitflade) der gør at producenter af 3D software \"blot\" skal kode op mod denne snitfalde frem for at kode hele \"3D motoren\" selv.

Silicon Valley i USA er et sted, ikke et firma. OpenGL er udviklet af \"Silicon Graphics\".

Se evt.: http://www.opengl.org/
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 21:58 #8
Pellelil>> Ups - Det er rigtigt! Jeg mente \"Silicon Graphics\", men det med din \"snitflade\" er jeg ikke helt med på... :-)
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 22:04 #9
\"OpenGL is an Open Graphics Library. Although Silicon Graphics originally developed it for one of its own graphics workstations, it is not a proprietary system for a single platform. OpenGL is now an industry standardized library of graphics commands that enables programs to produce anything from simple lines to 3-D animation.\"

Er fra bogen \"Delphi - Developers guide to OpenGL\" af Jon Q. Jacobs... (kan anbefales)

Så kan du selv få et indtryk af hvad OpenGL er...

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 22:11 #10
Pellelil>> Hvad er det nu NeHe siden (den med de tutorials omkring OpenGL) hedder? Jeg har prøvet www.nehe.com men synes ikke det virker...
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. august 2001 - 22:25 #11
zerohero> Vi tager det lige i kronologisk rækkefølge:

Groft sagt kan du sige at et OpenGL program består af 3 lag der kommunikere med hinanden via snitfladerne. Det første lag  er det (Delphi) program du selv laver. Det næste lag er OpenGL, og det sidste er driveren til det grafik kort hvor grafikken skal vises. Dit program skal IKKE kende noget til hardwaren, det skal blot \"tale sammen\" med OpenGl. Ligeledes så skal driveren til grafik kortet ikke kende noget til dit software, men det skal kunne \"tale sammen med\" OpenGl.

\"Delphi - Developers guide to OpenGL\" er helt klar ikke dum hvis man vil rode med OpenGL under Delphi. Dog tror jeg at det er lige tung nok til \"Bibelskolen\".

HeHe\'s side hedder: http://nehe.gamedev.net/
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 22:34 #12
Pellelil>> 1000 tak for din uddybelse!!!

Har du arbejdet med OpenGL siden sidst???

Jeg har egentligt et lille problem måske du kan hjælpe... Jeg har lige ny installeret min Delpi - men kan ikke få OpenGL op at køre overhovedet!!!
Men mine gamle projecter virker fint (og selvom jeg retter i dem og kompiler dem)...
Avatar billede rfogh Nybegynder
07. august 2001 - 22:35 #13
Kunne I ikke anbefale en god startside til folk der vil igang med OpenGL til Delphi? Det lyder da meget sjovt :o)
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 22:37 #14
Jo prøv NeHe siden. Der findes tutorials til alle mulige sprog også Delphi...
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. august 2001 - 22:47 #15
zerohero>Jeg jeg har desværre ikke haft tid til (eller brug for) OpenGL. I de næste mange mdr. står det Database-applikationer på programmet.

Hvis du med \"ny installeret min Delphi\" mener Delphi 6 så læste jeg netop en noget \"skriv\" om det i går (men husker selvfølgelig ikke hvor). Såvidt jeg husker var der noget med at uniten havde skiftet navn !?. Hvad sker der? hvilke fejl får du?

rfogh> Du får lige en håndfuld links (før nævnte NeHe kan varmt anbefales):
http://www.glscene.org
http://delphigl.cfxweb.net/
http://www.lischke-online.de/Graphics.html
http://www.gamedeveloper.org/delphi3d/hardware/index.shtml
http://glvelocity.gamedev.net/
http://www.gdse.com/
http://www.planetquake.com/polycount/

Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 22:52 #16
Jeg får ingen fejl meddelser - Der sker bare ingen ting - uanset hvad jeg skriver... Men mine gamle projecter kan jeg godt arbejde med...

Måske er det fordi at jeg bruger en version der fulgte med en bog omkring delphi og directX...
De lovede ellers at det var en full version...
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. august 2001 - 22:54 #17
hmmm ?
Avatar billede rfogh Nybegynder
08. august 2001 - 11:54 #18
mange tak :o)
Avatar billede bibelskolen Nybegynder
08. august 2001 - 12:05 #19
Jeg siger mange tak for de mange gode råd og vil nu se om jeg kan finde ud af at få det til at virke, ellers kommer jeg nok tilbage på et senere tidspunkt
jeg har valgt at dele poingene mellem zerohero og pellelil
Avatar billede zerohero Nybegynder
09. august 2001 - 14:51 #20
Pellelil>> Jeg har fundet fejlen... Man må IKKE ændre BorderIcons (i run-time) så kan man ikke få hul igennem til OpenGL - Det er egentligt lidt mærkligt!!! måske du har en forklaring?

ZeroHero
Avatar billede pellelil Nybegynder
09. august 2001 - 14:53 #21
Kan det måske skyldes OpenGL \"går noget ved\" formens handle !?
Avatar billede zerohero Nybegynder
09. august 2001 - 15:01 #22
Tjah det lyder ikke helt ved siden af...