Avatar billede Mentor Juniormester
12. marts 2012 - 18:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ny i programmering

Hey Experter.

Jeg er ved at lære mig selv at programmere lidt, og jeg synes, det kan være lidt svært at finde gode guides på nettet. Så derfor hører jeg jer...

Det virker simpelt, men jeg har svært ved at lave udregninger i mellemtekstbokse....

Hvis nu, at der i textbox'en "Forbrugialt" skal være den samlede værdi af textbox'ene "Forbrug1" "Forbrug2" "Forbrug3" osv., hvordan skal jeg så skrive det? For at skære det ud i pap, hvis der står 5 i "Forbrug1", 10 i "Forbrug2" og 5 i "Forbrug3" skal der ende med at stå 20 i "Forbrugialt".

Håber I forstår, og håber I kan hjælpe. :-)

Mvh.
Morten.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2012 - 19:09 #1
Forbrugialt.Text = (int.Parse(Forbrug1.Text) + int.Parse(Forbrug2.Text)).ToString();
Avatar billede Mentor Juniormester
13. marts 2012 - 11:42 #2
Tråd lukkes.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2012 - 14:41 #3
virkede det ikke??
Avatar billede Mentor Juniormester
13. marts 2012 - 17:27 #4
Ikke rigtigt efter hensigten, desværre. - Men det kan jo være fordi, at det slet ikke er textbox'e jeg skal bruge...

Det, jeg har prøvet at lave, er et program, der bygges over et excel-ark, jeg har lavet, hvor jeg følger mit el-forbrug.

Altså, har jeg en række, hvor man skriver dato, dernæst en række, hvor man indskriver, hvad man har aflæst sin el-måler til, i den næste række udregner den så forbruget for måneden ved at trække den nye udlæsning fra den gangen før, og i de to næste rækker kan man skrive sine aconto-regninger, henholdsvis i kwh og i beløb.

I bunden af forbrug-rækken, aconto-kwh-rækken og aconto-beløb-rækken skulle der så stå det samlede for dem hver i sær.

Dette er bare starten, der skal selvfølgelig bygges flere ting på, som der er på excel-arket, men så længe, jeg ikke kan disse basale ting, så er det jo meget svært at komme videre...
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2012 - 18:18 #5
Du skrev jo textboxe i spoergsmaalet.
Avatar billede Mentor Juniormester
13. marts 2012 - 18:26 #6
Ja, det ved jeg. Og det var også det jeg mente. For jeg gik ud fra, at det var sådanne, jeg skulle bruge. Men jeg er da ikke sikker.

Hvis jeg ville have resultatet nede i "forbrugialt", skulle jeg selv gå ned i boksen, og så trykke på delete. Det skete ikke automatisk, som man f.eks. kender det fra excel.
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
16. marts 2012 - 13:18 #7
Så skal du abonnerer på de events der sker når du laver TextChanged på din tekstbox eller have en keyup event der laver udregningen.

Excel gør det ikke via magi, den har også en masse events der bliver kørt når felterne skifter værdi.