Avatar billede swordfish Nybegynder
07. marts 2012 - 14:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk opdatering imellem flere ark?

Hej jeg er igang med at sætte et timestyringssystem op, således at man kan holde øje med timeforbruget på hver enkel opgave.

Jeg har indtil videre lavet 4 ark (person1, person2, person3 og person4) i disse ark kan hver medarbejder gå ind og og taste sit timeforbrug ind ud for hver sag.

her er et eksempel:

        m t o t f l s....
sagsnr:  1 2 3 4 5 6 7 ....

12000    8 8 8 8 5              Sum: 37 (sum for sag:12000 i jan)
12001                          Sum: 37 (sum fir sag:12001 i jan)
12002
osv..

Disse ark fungere som de skal. men jeg har så lavet et 5 ark som er kaldet (timeforbrug) her har jeg sat arket op således at det ser sådan her ud:

        |    jan  |  feb    |    mar    |....
sag nr: P1 P2 P3 P4 P1 P2 P3 P4 P1 P2 P3 P4......
12000  x  x  x  x
12001                  x  x  x
12002        x                x  x  x
osv..

mit problem/spørgsmål er så om jeg på en måde kan få excel til automatisk at hente f.eks. brugte timer på sag: 12001 fra person1 i januar også sætte dem ind i (timeforbrugsarket) således at når person 1 skriver, som vist øverst 37 timer på sag 12000 i januar i (arket person1) vil det fremkomme i timeforbrgsskemat automatisk. kan dette lade sig gøre?

det vil alt i alt sige at excel skal kunne se i de personlige ark på forbruget på hver enkel sag også være i stand til at finde tilsvarende sag i timeforbrugsarket og udfylde brugte timer under tilsvarende person i den rigtige måde.

håber i kan forstå og hjælpe!

på forhånd tak
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
07. marts 2012 - 15:00 #1
Hvis det er en bestemt celle du vil hente fra de andre ark så kan du gøre følgende:

Stil dig i den celle du vil have dataene i, tryk skriv = i formellinjen, og tryk så på det ark du vil hente data fra, og derefter den celle du vil have data fra, og tryk på "Enter".

Vil du summe celler fra flere forskellige ark kan du jo så tilføje et +, og så gentage proceduren igen.
Avatar billede swordfish Nybegynder
07. marts 2012 - 15:07 #2
Hej, tak for svaret! men på den måde skal jeg jo selv ind og taste alle timerne ind i timeforbrugsskemaet!

jeg vil gerne have et f.eks. i ark: person1 hvor alle timer fra sag: 12000 i januar måned er summeret op, automatisk bliver overført til timeforbrugsarket under den rigtige sag,måned og person, således at man reelt set kun skal taste ind i det personlige ark og timeforbrugsarket så automatisk ajourføres?

på forhånd tak
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
07. marts 2012 - 15:24 #3
Ja,

Hvis du f.eks. har timer fra sag 12000 for person1 i januar måned stående i arket "Person 1", i celle "C5", og du ønsker at det skal stå i summearket i celle B14 - så taster du følgende formel i celle B14 i summearket:

='Person 1'!C5

Så vil den hente det fra personarket - min første forklaring ville selv oprette ovenstående formel.

Det kræver selvfølgelig at du i første omgang opretter alle sagsnumrene i summearket.
Avatar billede swordfish Nybegynder
07. marts 2012 - 15:35 #4
Tak for svaret, men det er ikke det jeg leder efter. problemet er at på "person arkene" kan der opstå en liste med sagsnumre som vist her under:

12001
12014
12003
12007
osv

dvs. at det er uforudsigeligt hvilke sager man kommer til at arbejde på. men excel skal selv kunne "kigge" på person arkene også indtaste timerne under de rigtige sagsnumre og personer i summearket.

altså det er lidt svært at forklare men hvis jeg skal gøre det på den måde som i beskriver skal jeg jo gøre dette ved samtlige celler hvilket er flere 1000...

jeg leder efter en funktion der på en måde kan referere mellem dato, sagsnummer og personer/navne i to forskellige ark

på forhånd tak
Avatar billede swordfish Nybegynder
07. marts 2012 - 15:51 #5
Excel skal egentlig kigge på det personlige ark og opfange:

1: måned
2: sagsnummer
3: timeforbrug
4: person

og her efter gå ind i timeforbrugsarket og plotte informationen ind som var det et kordinatsystem...

altså følgende:

1: måned
2: sagsnummer
3: person
4: forbrugt tid

osv ved næste sag og måned ....
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2012 - 17:59 #6
Hvis du vil sende en fil hvor du har stillet det op i ark 1:5 som du ønsker det med eksempler på ønskede resultater, så skal jeg gerne forsøge at hjælpe.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede swordfish Nybegynder
07. marts 2012 - 21:43 #7
lyder rigtig godt har sendt dig en mail
Avatar billede swordfish Nybegynder
08. marts 2012 - 09:45 #8
Så fik jeg løst problemet takket være dkhanknu, hvis du laver et svar kan jeg give dig point!

løsningen var:

=SUMPRODUKT(($A94=INDIREKTE(E$3&"!$A$6:$A$24"))*(INDIREKTE(E$3&"!$AH$6:$AH$24")))

mvh Swordfish
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2012 - 10:16 #9
OK.
Hans