Avatar billede henriklyngso Nybegynder
06. marts 2012 - 09:43 Der er 8 kommentarer

Hvis formel i Excel

Jeg kan ikke finde ud af at få en hvis formel til at returnere en bestemt værdi.

Skal bruges til en prisliste hvor jeg skal regne rigtig mange forskellige priser ud:

F.eks. priser mellem
38,01 og 42 = 40
42,01 og 48 = 45
48,01 og 51 = 49
osv.

Når jeg bruger en hvis formel ville jeg gøre som følgende: =hvis(B3=>38,01;40; og så kan jeg ikke regne resten ud...

Håber nogle kan hjælpe

Mvh
Henrik
06. marts 2012 - 10:24 #1
Hvor mange valgmuligheder er der? Der er en begrænsning på hvor mange HVIS'er du kan benytte i en formel. LOPSLA() kan være løsningen, hvis der er for mange valgmuligheder til din version af Excel.

=HVIS(B3<42,01;40;HVIS(B3<48,01;45;HVIS(B3<56,01;49;52)))
06. marts 2012 - 10:25 #2
.... LOPSLAG() kan være løsningen....
Avatar billede henriklyngso Nybegynder
06. marts 2012 - 11:20 #3
Der er mange valgmuligheder... Alt fra 20 til 300, så den vil blive rigtig lang hvsi det er på den måde som Erik foreslår. Det var derfor jeg gerne ville have at man kunne lave et interval hvor at tal i dette interval gengav dette tal

Jeg kan ikke helt se hvordan Lopslag() skal kunne hjælpe, fordi jeg skal bruge prislisten til at kunne sende ud til kunder (som PDF fil) efterfølgende, og ikke som et opslag. Det skulle bare være en måde hvor jeg kunne lave nole intervaller og så trække cellen ned over alle varerne med forskellige priser. Ca. 300 vare er der.

Hvad er begrænsningen på hvis formlen? Skal nok bruge 50 forskellige intervaller, men det er kun første gang det vil tage lang til at opstille den..

Tak for svaret Erik
06. marts 2012 - 11:44 #4
Antallet af HVIS'er i en formel afhænger af version. I 2003 var det f.eks. kun 7 stk.

Kan ikke se hvorfor dannelse af en PDF-fil kan sætte begrænsning på, hvilken funktion, du anvender til at beregne dat.
Avatar billede henriklyngso Nybegynder
06. marts 2012 - 11:51 #5
Det gør PDF-fil heller ikke, men som jeg forstår lopslag() så skriver man en værdi i et felt og så henter den en værdi fra et matrice... og jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal lave den matrice? jeg har 2010 excel.
Avatar billede ups34 Nybegynder
06. marts 2012 - 11:56 #6
Hej

Du skal lave et L-opslag der slutter med SAND istedet for FALSK, så vil det virke med intervaller
Eks

42 i celle A1

A5        B5
39 Værdi 35
49 Værdi 45
59 Værdi 55

=LOPSLAG(A1;A5:B10;2;SAND) = resultat 45
Avatar billede store-morten Ekspert
06. marts 2012 - 21:38 #7
Antallet af HVIS'er i en formel afhænger af version. I 2010 er det 64 stk.
Avatar billede Louise78 Nybegynder
07. marts 2012 - 13:02 #8
Jeg ville også klart bruge lopslag. Matrixen kan du evt. sætte udenfor udskriftsområdet, så når du gemmer som pdf kommer dette ikke med...

Matrix:
38,1    42      40
42,1    48      45

osv.