Avatar billede Tobber16 Nybegynder
05. marts 2012 - 18:23 Der er 4 kommentarer

Moment, tandhjul

Hej

Hvordan kan man bestemme gearingen ud fra momentet (M=F*r). Altså størrelsen/forholdene på tandhjulene? jeg har beregnet moment, dette er ca. bestemt til 64, da der skal 320 newton til at trække en vogn og hjulstørrelsen som vi regner med at bruge er 15 tommer (r=0,2m ca.).

Er der nogen der kan svare på dette spørgsmål, da jeg skal løse denne opgave :S det er lidt svært for mig at formulere spørgsmålet, da jeg er lidt forvirret omkring moment begrebet.

Tak :)
Avatar billede gyllos Nybegynder
06. marts 2012 - 11:15 #1
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået det du mener.
Men for at beregne en gearingsforhold er grundlæggende alm forholdsberegning.
har du en kræft på 64 og skal trække 320, skal forholdet være 1 til 5. det vil sige et tandhjul på 20 og et på 100 tænder. ellers skal du have flere tandhjul.
Men prøv at læse i Decker, Maschinenelemente, der står alt om tandhjuls beregninger.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
06. marts 2012 - 15:32 #2
Aha, beklager det lidt rodede spørgsmål, jeg ser din pointe.
Det vil sige at de 320 newton der skulle til for at trække vognen kræver et moment på min 62 newton meter når hjulstørrelsen er 15 tommer.
Så ud fra de 320N som skulle til for at trække vognen og 62NM som er momentet, kan man altså se hvilket forhold tandhjulene skal have, er det korrekt forstået :)
Jeg vil også prøve at tage et kig i den bog du refererer til, selvom den er på tysk :)
Avatar billede gyllos Nybegynder
08. marts 2012 - 13:05 #3
nej så er jeg ikke helt med.
du skal have en vogn til at køre.
du sætter de hjul r 0,2 m på.
Hvordan vil du få den til at køre?.
hvilken kraft har du tilrådighed?

men ja drejer du på 1 hjul men en kræft på 64 vil vongen køre.
men sætter du et tandhjul på akslen som er r.0,1 m skal du bruge 128 Nm. trækker den på 2 hjul vil dit monent i de hjul så være på 32 Nm

trækker du med trækvognen, så vil der ikke være et monent, udover modstand fra hjul.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. april 2012 - 15:49 #4
Beklager mit fravær.

Vi har en motor med 3HK sidder på et stel med hjul, på motorens akse er der et tandhjul og på hjulaksen på stellet er der en akse med tandhjul ligesom en cykel næsten hvor motoren er benene, dette skal trække en vogn som vejer x antal kg med hjul. Vi skal da finde ud af hvordan forholdet på tandhjulene skal være for at vi kan trække vognen hvis den vejer 2000 kg og har hjul.