Avatar billede Schmidter Nybegynder
05. marts 2012 - 12:50 Der er 8 kommentarer

Vil nyt lydkort give mig bedre lyd ved dette setup?

Hej herinde på eksperten! :)

Hvis jeg køber et godt lydkort til min computer, vil jeg så få bedre lyd?... Jeg har nemlig lyd sat fra min computer til mit anlæg, så anlægget er vel bare en mellemvej og gør intet ved lyden eller hvad?... Mit anlæg er bare et gammelt sony mini anlæg...

Håber der er en der kan hjælpe mig med dette! :)

Jeg har mit headset sat til mit mini anlæg, da jeg også har min computer sat til mit tv til når jeg skal se film! :) Så jeg ikke konstant skal skifte kabel om bagved computeren fra kabel som går til mini anlæg med lyden og kabel til mit headset, så jeg har det bare i mit mini anlæg!
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2012 - 13:00 #1
Nej, du vil ikke få bedre lyd med det grej. Hvis du havde haft et lydsystem til et femcifret beløb, så måske...

I sidste ende er højttalerne det svageste led, og der skal man altså have fat i nogle dyre drenge, før du vil få fordel af et bedre lydkort.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
05. marts 2012 - 14:20 #2
faktisk er det ofte lydfilen, der er det svageste led.
Avatar billede pstidsen Novice
05. marts 2012 - 14:31 #3
Det er da umuligt at sige hvad der er det svageste led. Hvis det er skod kvalitet fra Youtube så er det nok svageste led. Hvis det er et ældgammelt grafikkort så er det det osv...
Avatar billede Schmidter Nybegynder
05. marts 2012 - 15:41 #4
Ja jeg har standard højtalerne fra mit gamle mini anlæg... MEN Jeg bruger dog oftest mit Sennheiser HD555 headset, og jeg tror jeg kan få noget bedre lyd på det, da det er et godt headset, og jeg ikke tror mit onboard lydkort gør det "justice"...

Hvad jeg bare gerne vil have svar på er at siden mit mini anlæg tjener som mellemled imellem min computers lydkort og mit Sennheiser headset, vil mit mini anlæg så "ødelægge" den evt forbedrede lyd vet et nyt lydkort til computeren?
Avatar billede Schmidter Nybegynder
05. marts 2012 - 15:42 #5
Og mine lydfiler jeg afspiller er næsten altid 320kbs mp3 filer
Avatar billede thov Forsker
05. marts 2012 - 15:42 #6
En stensikker metode til at forbedre computerlyd, er med en extern USB DAC (Digital to Analog Converter).

Men det er spild af penge, som allerede nævnt, hvis resten af afspillekæden ikke har en vis kvalitet.
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2012 - 16:16 #7
#4

Hvilken computer har du? Jeg går ud fra, du bruger dets indlyggede lydchip?
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2012 - 18:32 #8
En lille tilføjelse til #7.

Den indbyggede lyd, som vist nok alle bundkort er forsynet med idag, er mange gange bedre end for bare få år siden. Hvis du vil opnå hørbar kvalitetsforskel mellem det indbyggede lydkort og et eksternt, skal du nok bruge minimum 1500 til det nye med din Sennheiser. Selv da tvivler jeg stærkt på, du ved en blindtest vil kunne sige: "Yep, det var sgu pengene værd."

Og de 1500 ville jeg til hver en tid foreslå at anvende på et par dyrere hovedtelefoner i stedet :-)