Avatar billede Hans1 Praktikant
05. marts 2012 - 11:09 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til angivelse af tid

Jeg er ved at lave en funktion hvor jeg gerne vil udskrive tiden i minutter, timer, dage, år alt efter hvor mange minutter der er tale om.

Jeg bruger denne kode hvor jeg i $stmt->num_rows har antal rækker som bliver retuneret hver række gælder for 5 min. Derfor ganger jeg med 5 i $time variablen.

$time = $stmt->num_rows * 5;

Så jeg mangler en funktion som fx ændre til time/timer når vi er på over 60 min o.s.v
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. marts 2012 - 12:16 #1
prøv dette
function Time2Array($min){
    $ar = array();
    $ar['days'] = (int) ($min/1440) ;
    $ar['hours'] =  (int) (($min/60) % 24) ;
    $ar['minutes'] = (int) (($min) % 60) ;
    return $ar;
}

$tid_ar=Time2Array(1440); // 1 dag 0 timer 0 min
echo "det er ".$tid_ar['days']." dage ".$tid_ar['hours']." timer ".$tid_ar['minutes']." minutter ";
Avatar billede Hans1 Praktikant
05. marts 2012 - 14:26 #2
Tak. Jeg vil prøve at teste det.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. marts 2012 - 15:06 #3
nb: jeg ville nok bruge sekunder som referance da meget tids beregning i PHP er i sekunder

function Time2Array($sec){
    $ar = array();
    $ar['years'] = (int) ($sec/31536000); // *** tager ikke højde for skudår. antager der er 365 dage på et år
    // er en måned 28,29,30, eller 31 dage ?? derfor regner jeg ikke måned ud
    $ar['days'] = (int) ($sec/86400) %365;
    $ar['hours'] =  (int) (($sec/3600) % 24) ;
    $ar['minutes'] = (int) (($sec /60) % 60) ;
    $ar['seconds'] = (int) ($sec % 60) ;
    return $ar;
}

$tid_ar=Time2Array(31536060); // det er 1 år 0 dage 0 timer 1 minutter 0 sekunder
echo "det er ".$tid_ar['years']." år ".$tid_ar['days']." dage ".$tid_ar['hours']." timer ".$tid_ar['minutes']." minutter ".$tid_ar['seconds']." sekunder ";

hvordan vil du tage højde for skudår ??, når du angiver hvor lang tid siden det er, så skal dette år vil medregnes i angivelsen
Avatar billede Hans1 Praktikant
05. marts 2012 - 16:35 #4
Jeg har ikke lige tænkt på skudår.

Burde denne kode kunne omskrives til det jeg gerne vil frem for dets nuværende funktion hvor der angives et tidspunkt?

<?php
echo "Cirka ".nicetime($msg_time); // $msg_time er i format 2010-11-30 16:46:33

function nicetime($date)
{
    if(empty($date)) {
        return "Ingen dato modtaget";
    }

    $periods        = array("sekund", "minut", "time", "dag", "uge", "måned", "år", "årti");
    $lengths        = array("60","60","24","7","4.35","12","10");

    $now            = time();
    $unix_date        = strtotime($date);

      // check om datoen er valid
    if(empty($unix_date)) {
        return "Forket type dato";
    }

    // Er det en fremtidig eller fortidig dato
    if($now > $unix_date) {
        $difference    = $now - $unix_date;
        $tense        = "siden";

    } else {
        $difference    = $unix_date - $now;
        $tense        = "fra nu af";
    }

    for($j = 0; $difference >= $lengths[$j] && $j < count($lengths)-1; $j++) {
        $difference /= $lengths[$j];
    }

    $difference = round($difference);

    if($difference != 1) {
            if ($periods[$j] == 'sekund') $periods[$j].= "er";
            if ($periods[$j] == 'minut') $periods[$j].= "ter";
            if ($periods[$j] == 'time') $periods[$j].= "r";
            if ($periods[$j] == 'dag') $periods[$j].= "e";
            if ($periods[$j] == 'uge') $periods[$j].= "r";
            if ($periods[$j] == 'måned') $periods[$j].= "er";
            if ($periods[$j] == 'år') $periods[$j].= "";
            if ($periods[$j] == 'årti') $periods[$j].= "er";
    }

    return "$difference $periods[$j] {$tense}";
}

?>
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2012 - 17:32 #5
Jeg har fornylig skulle bruge noget lignende samme feature, bare i JavaScript, hvor jeg lavede en funktion der tog udgangspunkt fra følgende kode http://www.if-not-true-then-false.com/2010/php-calculate-real-differences-between-two-dates-or-timestamps/

Kan være du kan bruge det til noget!
Avatar billede Hans1 Praktikant
05. marts 2012 - 18:12 #6
Fedt ser hvad jeg kan finde ud af.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. marts 2012 - 18:23 #7
kig også på date-diff

Toine (contact at toine dot pro) 26-Aug-2011 07:22
This is a very simple function to calculate the difference between two timestamp values.
<?php
function diff($start,$end = false) {
    /*
    * For this function, i have used the native functions of PHP. It calculates the difference between two timestamp.
    *
    * Author: Toine
    *
    * I provide more details and more function on my website
    */

    // Checks $start and $end format (timestamp only for more simplicity and portability)
    if(!$end) { $end = time(); }
    if(!is_numeric($start) || !is_numeric($end)) { return false; }
    // Convert $start and $end into EN format (ISO 8601)
    $start  = date('Y-m-d H:i:s',$start);
    $end    = date('Y-m-d H:i:s',$end);
    $d_start    = new DateTime($start);
    $d_end      = new DateTime($end);
    $diff = $d_start->diff($d_end);
    // return all data
    $this->year    = $diff->format('%y');
    $this->month    = $diff->format('%m');
    $this->day      = $diff->format('%d');
    $this->hour    = $diff->format('%h');
    $this->min      = $diff->format('%i');
    $this->sec      = $diff->format('%s');
    return true;
}

/*
* How use it?
*
* Call your php class (myClass for this example) and use the function :
*/
$start  = strtotime('1985/02/09 13:54:17');
$end    = strtotime('2012/12/12 17:30:21');
$myClass = new myClass();
$myClass->Diff($start,$end);
// Display result
echo 'Year: '.$myClass->Year;
echo '<br />Month: '.$myClass->Month;
echo '<br />Day: '.$myClass->Day;
echo '<br />Hour: '.$myClass->Hour;
echo '<br />Min: '.$myClass->Min;
echo '<br />Sec: '.$myClass->Sec;
// Display only month for all duration
$month = ($myClass->Year * 12) + $myClass->Month;
echo '<br />Total month: '.$month;
// if you want you can use this function without $end value :
$myClass->Diff($start);
// Automatically the end is the current timestamp
?>
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2012 - 19:16 #8
@ronols Hmm den havde jeg ikke lige set! Den ser jo ret perfekt ud til det her.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. marts 2012 - 20:22 #9
skulle selv lige prøve den, og blev glædelig overrasket, den tager forbehold for skudår, det er en klar kandidat til mit functions lib
<?php
class myClass{
public $year;
public $month;
public $day;
public $hour;
public $min;
public $sec;

    public function diff($start,$end = false) {
        /*
        * For this function, i have used the native functions of PHP. It calculates the difference between two timestamp.
        *
        * Author: Toine
        *
        * I provide more details and more function on my website
        */

        // Checks $start and $end format (timestamp only for more simplicity and portability)
        if(!$end) { $end = time(); }
        if(!is_numeric($start) || !is_numeric($end)) { return false; }
        // Convert $start and $end into EN format (ISO 8601)
        $start  = date('Y-m-d H:i:s',$start);
        $end    = date('Y-m-d H:i:s',$end);
        $d_start    = new DateTime($start);
        $d_end      = new DateTime($end);
        $diff = $d_start->diff($d_end);
        // return all data
        $this->year    = $diff->format('%y');
        $this->month    = $diff->format('%m');
        $this->day      = $diff->format('%d');
        $this->hour    = $diff->format('%h');
        $this->min      = $diff->format('%i');
        $this->sec      = $diff->format('%s');
        return true;
    }

$myClass = new myClass();
$start = time() - 31536060; // 1 år og 1 min, hvis det ikke var skudår :)
$myClass->Diff($start);

// Display result
echo '<br />Year: '.$myClass->year;
echo '<br />Month: '.$myClass->month;
echo '<br />Day: '.$myClass->day;
echo '<br />Hour: '.$myClass->hour;
echo '<br />Min: '.$myClass->min;
echo '<br />Sec: '.$myClass->sec;
/* det er jo skud år i år
Year: 0
Month: 11
Day: 28
Hour: 0
Min: 1
Sec: 0
*/
?>

så din udregning burde være noget med
// tiden nu - 5 min pr række * 60 sek
$time = (time() - ($stmt->num_rows * 5*60));
$myClass->Diff($time);
// Display result
echo '<br />Year: '.$myClass->year;
echo '<br />Month: '.$myClass->month;
echo '<br />Day: '.$myClass->day;
echo '<br />Hour: '.$myClass->hour;
echo '<br />Min: '.$myClass->min;
echo '<br />Sec: '.$myClass->sec;
Avatar billede Hans1 Praktikant
06. marts 2012 - 11:50 #10
Det ser ud til at virke rigtig godt.

Nu mangler jeg bare at den kun skal udskrive hvis der står noget i variablen:

fx skal den kunne skrive i både ental og i flertal.
Og den skal ikke udskrive 0 dage/ 0 dag hvis der jo er de antal minutter.

1 time og 20 minutter.
2 timer og 1 minut.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. marts 2012 - 12:47 #11
her er den omskrevet som fri function
<?php
// denne function har lav binding og kan bruges meget generalt, og bør ligge i et code lib
function Diff($start,$end = false) {
    // Checks $start and $end format (timestamp only for more simplicity and portability)
    if(!$end) { $end = time(); }
    if(!is_numeric($start) || !is_numeric($end)) { return false; }
    // Convert $start and $end into EN format (ISO 8601)
    $start  = date('Y-m-d H:i:s',$start);
    $end    = date('Y-m-d H:i:s',$end);
    $d_start    = new DateTime($start);
    $d_end      = new DateTime($end);
    $diff = $d_start->diff($d_end);

    // http://dk.php.net/manual/en/dateinterval.format.php
    // retunerer uden foranstillet nuller, kan laves om via formattet
    $ar = array();
    $ar['years'] = $diff->format('%y');
    $ar['months'] = $diff->format('%m');
    $ar['days'] = $diff->format('%d');
    $ar['hours'] =  $diff->format('%h');
    $ar['minutes'] = $diff->format('%i');
    $ar['seconds'] = $diff->format('%s');
    return $ar;
}

// denne function har høj binding, og er meget specialiceret til netop dette program
function Print_Formateret($ar){
    $txt="";
    // http://dk.php.net/manual/en/control-structures.foreach.php
    foreach ($ar as $key => $value ) {
        if($value>0) $txt.=" ".$value." ".$key;
    }
    unset($value); // break the reference with the last element
    return $txt;
}

$start  = strtotime('1985/02/09 13:54:17');
$end    = strtotime('2012/12/12 17:30:21');
$ar = Diff($start,$end);
$txt = Print_Formateret($ar);
echo "<br />".$txt;

$start = time() - 31536060; // 1 år og 1 min, hvis det ikke var skudår :)
$ar = Diff($start);
$txt = Print_Formateret($ar);
echo "<br />".$txt;
?>

output:
27 years 10 months 3 days 3 hours 36 minutes 4 seconds
11 months 28 days 1 minutes

>Nu mangler jeg bare at den kun skal udskrive hvis der står noget i variablen:
det er lavet i Print_Formateret($ar), så mangler der bare det bliver danske tekster istedet for key navnet :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. marts 2012 - 13:05 #12
>så mangler der bare det bliver danske tekster istedet for key navnet :)
så er det også klaret

function Print_Formateret($ar){
    $txt="";
    // http://dk.php.net/manual/en/control-structures.foreach.php
    foreach ($ar as $key => $value ) {
        if($value>0){
            switch($key){
                case "years" : $k=($value==1)? "år" :"år" ; break;
                case "months" : $k=($value==1)? "Måned" :"Månder" ; break;
                case "days" : $k=($value==1)? "dag" :"dage" ; break;
                case "hours" : $k=($value==1)? "time" :"timer" ; break;
                case "minutes" : $k=($value==1)? "minut" :"minutter" ; break;
                case "seconds" : $k=($value==1)? "sekundt" :"sekundter" ; break;
            }
            $txt.=" ".$value." ".$k;
        }
    unset($value); // break the reference with the last element
    return $txt;
}

output:
27 år 10 Månder 3 dage 3 timer 36 minutter 4 sekundter
11 Månder 28 dage 1 minut
Avatar billede Hans1 Praktikant
06. marts 2012 - 13:46 #13
@ronols Det bare i orden det der. Smid et svar.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. marts 2012 - 13:57 #14
får du her
Avatar billede Hans1 Praktikant
06. marts 2012 - 14:35 #15
Hmm jeg ville godt lave det med "og" i mellem hver:
11 Måneder og 28 dage og 1 minut.

Men hvis jeg prøver starter den også med "og" ved første angivelse.

og 11 Måneder og 28 dage og 1 minut.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. marts 2012 - 14:51 #16
function Print_Formateret($ar){
    $txt="";
    // http://dk.php.net/manual/en/control-structures.foreach.php
    foreach ($ar as $key => $value ) {
        if($value>0){
            switch($key){
                case "years" : $k=($value==1)? "år" :"år" ; break;
                case "months" : $k=($value==1)? "Måned" :"Måneder" ; break;
                case "days" : $k=($value==1)? "dag" :"dage" ; break;
                case "hours" : $k=($value==1)? "time" :"timer" ; break;
                case "minutes" : $k=($value==1)? "minut" :"minutter" ; break;
                case "seconds" : $k=($value==1)? "sekundt" :"sekundter" ; break;
            }
            // $txt.=" ".$value." ".$k;
            $txt.=" ".$value." ".$k." og";
        }
    $txt = substr($txt,0,-3);

    unset($value); // break the reference with the last element
    return $txt;
}

output:
27 år og 10 Måneder og 3 dage og 3 timer og 36 minutter og 4 sekundter
11 Måneder og 28 dage og 1 minut
Avatar billede Hans1 Praktikant
06. marts 2012 - 15:03 #17
Tak.