Avatar billede Katrinet Nybegynder
04. marts 2012 - 17:37 Der er 13 kommentarer

Canon 550 vs. Nikon 5100

Nogen der kan fortælle mig hvad der er bedst?
Avatar billede zoso Novice
04. marts 2012 - 18:12 #1
Udfra disse to kameraer er Nikon 5100 bedre til billeder, hvor Canon har mere styrke til video. Nikon har desuden en bedre linse - vælg derfor dette kamara.

Se evt. denne sammenligning.
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/698%7C0/(brand)/Nikon/(appareil2)/645%7C0/(brand2)/Canon
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2012 - 18:15 #2
Avatar billede kjeldsted Novice
04. marts 2012 - 18:26 #3
Nej. Det er der nok ikke, desværre.
Ikke før du svarer på hvad der er bedst: Æbler eller bananer?

Der er både fordele ved det ene og det andet.

Sensor: Nikon's er en my større end Canons hvilket er en lille fordel (en lille bitte fordel)
Canon's har flere pixels, hvilket er en lille fordel. (Men kun en lille).

Autofokus: Nikon's har 11 punkter mod 9 på Canon's (kan ikke se hvilken type AF-punkt på hverken den ene eller anden)

ISO: Nikon's kan gå op til 25.600 hvor Canon's går til 12.800. Men kender ikke til forskellen på hvor gode de er til at hæve niveauet uden at der kommer for meget støj.

Filtype: De skyder begge i 14-bit RAW, samt komprimeret JPEG, hvilket da er positivt.

Video: Begge en H.264. mov. Canon's skyder 4:2:0 (ikke specielt godt). Jeg kan ikke finde oplysninger om Nikon skyder 4:2:0 eller 4:2:2, men vil tro det er 4:2:0 ligesom Canon.

Kontunuerlig optagelse: Nikon 4 bps, Canon 3,7 bps. Ikke nogen betydelig forskel. Nikon oplyser ikke antallet af kontinuerlige skud. Canon's kan skyde mindst 34, JPEG, og 6, RAW.

Batteri: Nikon's holder ca. 600 skud hvor Canon's holder 400.

Men det er altså ikke til at udpege ét bare sådan lige. Kommer også meget an på hvilken optik der følger med.
Avatar billede zoso Novice
04. marts 2012 - 18:31 #4
Er du desuden begynder, er Nikon det bedste valg.
Avatar billede kjeldsted Novice
04. marts 2012 - 18:36 #5
#4:
Bliver nysgerrig nu... Hvorfor mener du det?
Avatar billede zoso Novice
04. marts 2012 - 19:12 #6
#5 Pga. dets lette brugerflade.
Avatar billede kjeldsted Novice
04. marts 2012 - 23:49 #7
#6: Og du mener altså ikke at en Canon er let at betjene ;)
I så fald er jeg i hvert fald ikke enig.
Avatar billede Katrinet Nybegynder
05. marts 2012 - 16:05 #8
Mange tak for svarene:) Tror alligevel at jeg vælger et Canon. Hvor stor forskel er der på et 550D og et 1100D? Det skal lige siges at det er mit første spejlrefleks.
Avatar billede kjeldsted Novice
05. marts 2012 - 21:10 #9
Hvad skal du bruge det til, er nok et bedre spørgsmål?

Og så skal du huske at der gås er noget der hedder optikker. Et godt kamera er ikke godt uden optikker. Og gode optikker er ikke gode uden et godt kamera. Det kan klart anbefales at du kigger på også at købe en medium tele (i noget mellem 50 og 250 ca.)
Avatar billede zoso Novice
06. marts 2012 - 18:06 #10
#8 Det lyder som om prisen har meget at sige?

Her er en fin anmeldelse af Canon 1100D, med indragelse af 550D og 600D.
http://kamerabloggen.dk/nyheder/diverse/anmeldelse-af-canon-eos-1100d/
Avatar billede Katrinet Nybegynder
06. marts 2012 - 20:54 #11
Igen, mange tak for svarene. I Elgiganten har de 1100D på tilbud til 2888 kr. i Japanphoto har de 550D på tilbud til 3500 kr. Ville egentlig bare spørge om I synes at 550D er de 612 kr. mere værd?
Avatar billede zoso Novice
06. marts 2012 - 21:41 #12
#11 De er begge to fine kameraer.
550D er bedre end 1100D ift. facts, men er du begynder vil du højst sansynligt ikke kunne se forskel på resultaterne.
Hvis du har et maks. budget, skal du vælge 1100D udfra et foto-sultat perspektiv, hvor der desuden følger 18-55mm linse med.
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-systemkamera/EOS1100DDCKIT/canon-spejlreflekskamera-eos-1100d-18-55mm-objek
Avatar billede kjeldsted Novice
06. marts 2012 - 21:41 #13
#11 Kommer an på hvad du skal bruge kameraet til.