Avatar billede LukasFtw Nybegynder
04. marts 2012 - 15:55 Der er 5 kommentarer

Validering - Tjek om brugernavn eksisterer i databasen

Hej med jer

Jeg forsøger at oprette validering på en oprettelses form, som skal tjekke om et username allerede ekisterer i min database. Eftersom jeg er rimelig ny, ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre.

Her er et udklip af min kode:

    <?php
        if (isset ($_POST['Submit' ]))
        {
            $name = $_POST['name' ];
            $password = $_POST['password' ];
            $query = "INSERT INTO accounts (name, password) VALUES('$name', '$password')" ;
            mysql_query ($query );
            mysql_close ();
            header ("location:confirm.php" );
        }
    ?>
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2012 - 16:02 #1
Hvis name er primaer noegle eller har et unikt index faar du fejl ved duplikat.

Men du kan naturligvis supplere med et lille test foerst (SELECT).
Avatar billede LukasFtw Nybegynder
04. marts 2012 - 16:08 #2
Er ikke sikker på jeg helt forstår dit svar...
Mit ['name'] er det username man skriver i input feltet. Jeg spørger bare hvordan jeg kan få den til at tjekke om usernamet allerede eksisterer i databasen, så der ikke op står duplicates.
Avatar billede LukasFtw Nybegynder
04. marts 2012 - 16:13 #3
Her er hele min kode, hvis det er til hjælp:

<?php include ('db_connect.php');?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function validation() {
var invalid = " "; // Invalid character is a space
var minLength = 6; // Minimum length password
var minLength2 = 4; //minimum length username
var pw1 = document.create.password.value;
var pw2 = document.create.password2.value;
var name = document.create.name.value;
// check for a value in both fields.
if (pw1 == '' || pw2 == '') {
alert('Please enter your password twice.');
return false;
}
//check for value in name
if (document.create.name.value == "") {

    alert ("Username required");
    return false;

}
// check for minimum length password
if (document.create.password.value.length < minLength) {
alert('Your password must be at least ' + minLength + ' characters long. Try again.');
return false;
}
// check for minimum length Username
if (document.create.name.value.length < 4) {
alert('Your username must be at least 4 characters long. Try again.');
return false;
}
// check for spaces password
if (document.create.password.value.indexOf(invalid) > -1) {
alert("Your password may not contain any spaces.");
return false;
}
// check for spaces username
if (document.create.name.value.indexOf(invalid) > -1) {
alert("Your username may not contain any spaces.");
return false;
}
else {
if (pw1 != pw2) {
alert ("You did not enter the same password twice. Please re-enter your password.");
return false;
}
else {
return true;
      }
//  End -->
</script>
</HEAD>
</head>
<body>
    <p>
    <?php
        if (isset ($_POST['Submit' ]))
        {
            $name = $_POST['name' ];
            $password = $_POST['password' ];
            $query = "INSERT INTO accounts (name, password) VALUES('$name', '$password')" ;
            mysql_query ($query );//kører forespørgsel
            mysql_close ();
            header ("location:confirm.php" );
        }
    ?>
    <!-- comment
        ?php
    $query = mysql_query("SELECT name FROM accounts WHERE name = '$name' LIMIT 1") or die (mysql_error());

    $count = mysql_num_rows($query);

    if ($count >= 1) {
    $error .= "<p>Username already taken.</p><br>";
    }

    if (!$error) {

    mysql_query("INSERT INTO accounts (name, password) VALUES('$name', '$password')");
    or die(mysql_error());
    print "Account successfully created.";

    } else {

    echo $error;

    }

    ?>-->

    <br />
    </p><center><h1>Create account</h1></center><hr/>
    <center>
        <form id= "create" name="create" method= "post" onsubmit="return validation()" action="" >
            <table width= "310" border= "0" cellspacing= "" cellpadding= "0">
            <tr>
                <td><b>Username:</b></td>
                <td><input type= "text" name="name" id="name"  maxlength=12/></td>
                <tr><td><div class="validation">Min 4 - Max 12 characters. No special characters. No spaces.</div></td></tr>
            </tr>
            <tr>
                <td><b>Password:</b></td>
                <td><label>
                <input type="password" name="password" id="password" maxlength=12/>
                <tr><td><div class="validation">Min 6 - Max 12 characters. No special characters. No spaces.</div></td></tr>
                </label></td>
            </tr>
            <tr>
                <td><b>Repeat password:</b></td>
                <td><label>
                <input type="password" name="password2" id="password2" maxlength=12/>
                </label></td>
            </tr>
                <tr>
                <td>&nbsp;</td>
                <td><input type="submit" name="Submit" id="Submit" value="Create account" /></td>
            </tr>

            </table>
            <hr/>
        </form>
    </center>
    </script>
</body>
</html>
Avatar billede LukasFtw Nybegynder
04. marts 2012 - 16:15 #4
Se bort fra den del hvor der står:

    <!-- comment
        ?php
    $query = mysql_query("SELECT name FROM accounts WHERE name = '$name' LIMIT 1") or die (mysql_error());

    $count = mysql_num_rows($query);

    if ($count >= 1) {
    $error .= "<p>Username already taken.</p><br>";
    }

    if (!$error) {

    mysql_query("INSERT INTO accounts (name, password) VALUES('$name', '$password')");
    or die(mysql_error());
    print "Account successfully created.";

    } else {

    echo $error;

    }

    ?>-->

Det var noget reference, som jeg har sat i comment.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2012 - 23:18 #5
Jeg kan godt gentage: Hvis name er primaer noegle eller har et unikt index faar du fejl ved duplikat.

Saa medmindre den tabel er struktureret helt forkert, saa kan du ikke faa duplikater.

Du kan lave et lille test via noget AJAX JavaScript som checker via et lille HTTP script som laver en SELECT for at give brugeren en fejl inden han submitter alle data.