Avatar billede Mr-Petersen Nybegynder
02. marts 2012 - 12:40 Der er 1 kommentar

index include uden register_globals

Hej Alle

Jeg er blevet informeret om min måde at lave index filer på er forældet, bruger register_globals og  er uskikker :)

så vil gerne have lidt hjælpe til at blive opdateret.

Har læst mig frem til at man kan switch istedet, men har over 40 undersider, skal de så alle sammen ind i en case switch eller er der en anden løsning.

det her er min gamle løsning

<td><a href="index.php?page=forside"><b><font style="font-size:10px" face="Verdana, Geneva, sans-serif">Forside</font></b></a></td>

<? if ($page == "") {
                include "forside.php";
                } else {
                include "$page.php";
                }?>

har feks side der hedder bruger_oprettelse.php hvor formen der peger på index.php?page=bruger_oprettelse_action&eid=$eid

det ovenstående er bare et eksempel, det virker nu, men vil gerne være opdateret til hvis jeg skifter væk fra register_globals.

håber mit spørgsmål gav lidt mening.
Mvh Rasmus
Avatar billede inteeeL Nybegynder
02. marts 2012 - 12:54 #1
Du henviser vel til denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/958507, hvor olebole kommenterer på dine kode samt register_globals. Ud fra følgende link (http://dk.php.net/manual/en/security.globals.php) vil du kunne læse, at denne feature har været depricated i lang tid - den er som udgangspunkt sat til off (som olebole nævner).

I tråden hentyder han til, at hvis $page henter værdien fra $_GET['page'], uden at $page på forhånd er sat, er din PHP-opbygning forældet! Definer i stedet $page, så den henter værdien fra $_GET['page']. Mere hokus-pokus er der ikke i det. Altså:

$page = $_GET['page'];

Dog bør du validere $_GET['page'], som der også nævnes i den anden tråd; sørg for at det kun er "tilladte" filer, der må inkluderes.