Avatar billede almex Mester
02. marts 2012 - 10:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indsæt nyhed, med en velkomst tekst på max 297tegn og sluttes af med ...

Hej Eksperten.

Jeg er i gang med at lave en side med forskellige nyheder osv...
Planen er at der på forsiden skal vises x antal af de nyeste nyheder med en kort tekst, hvorefter man kan klikke sig ind på nyheden og læse hele historien..

I min database har jeg en tabel for en kort tekst og den fulde version (begge Text).

Mit spørgsmål er så hvordan jeg får den til kun at sætte 297tegn i den korte tekst tabel samt afslutte med ...

Min nuværende kode til at sætte en nyhed ind.

$news_title      = $_POST['news_title'];
$news_kort_tekst = $_POST['news_kort_tekst'];
$news_tekst      = $_POST['news_tekst'];
$fk_kategori_id  = $_POST['fk_kategori_id'];
$skrevet_af      = $_POST['skrevet_af'];

$sqlInsertNytBillede = "
INSERT INTO news
(news_title, news_kort_tekst, news_tekst, news_pic, fk_kategori_id, skrevet_af)

VALUES ('$news_title','$news_tekst','$news_tekst','$newName','$fk_kategori_id','$skrevet_af')";

mysql_query($sqlInsertNytBillede) or die (mysql_error());
$news_new = " Du har nu tilføjet en nyhed til sitet";
Avatar billede inteeeL Nybegynder
02. marts 2012 - 12:41 #1
Først og fremmest har dette ikke noget med mysql at gøre, men derimod PHP - ergo er denne tråd oprettet under en forkert kategori.

Tilbage til spørgsmålet. Jeg har lige et spørgsmål, før jeg kommer med forslag. Foretager du en eller anden for validering på ovenstående felter? Hvis dette er tilfældet, og du bare har valgt ikke at tage det med i tråden, kunne du jo validere feltet $_POST['news_kort_tekst']. Du kan tjekke, om dette felt indeholder mere end 297 tegn; hvis felter indeholder mere en 297 tegn returnerer du en fejlmeddelelse, ellers er dette felt godkendt.
Avatar billede almex Mester
02. marts 2012 - 12:56 #2
#inteeeL.

Ved godt det ligger forkert eftersom det er php spørgsmål..
Men kunne ikke finde nogle kategori der hed php og så tænkte mysql må være det rette eftersom der bruges noget mysql i koden.

Når men tilbage til topic.

Jeg køre ingen Validering i øjeblikket.
Kunne godt køre som du siger, men det vil gøre at hvis der er mere end 297 tegn giver den fejl besked det skal den ikke.

Den skal tag hele artiklen, og så cutte alt fra som er efter 297tegn og ligge ... til stringen..
Avatar billede inteeeL Nybegynder
02. marts 2012 - 14:31 #3
Programmering -> script -> PHP

Hvis du ønsker, at sætte 297 tegn fra inputtet $_POST['news_test'] i databasen under feltet "news_kort_tekst" må det siges, at dette felt i den grad er overflødigt. Du kan, når du senere hen skal hente nyheden, blot udskrive de første 297 tegn af nyheden.

$kort_tekst = substr( $_POST['news_tekst'], 0, 297);

Dette vil returnere 297 tegn fra feltet $_POST['news_tekst']. Dog hænger det på ingen måder sammen, at du har et felt, der heller $_POST['news_kort_tekst']. Hvad så hvis $_POST['news_tekst'] er på under 297 tegn? Dette skal der tages forbehold for, og jeg vil anbefale dig, at du laver en funktion, som validere feltet og returnerer den forkortede udgave.
Avatar billede almex Mester
02. marts 2012 - 15:20 #4
$kort_tekst = substr( $_POST['news_tekst'], 0, 297);

Er til når jeg skal udskrive?? på f.eks. forsiden..

Får hvis det kan gøres på den måde kan jeg droppe en række i min tabel
Avatar billede inteeeL Nybegynder
02. marts 2012 - 15:41 #5
Du fangede den, det var præcis hvad jeg mente. :-)
Avatar billede almex Mester
02. marts 2012 - 19:37 #6
Er lige kommet hjem og skulle afprøve det.

Kunne ikke få det til at fungere (skal lige siges jeg ikke er den største haj til dette)..

Er der mulighed for du kan komme med et lille eksempel på hvordan den kan bruges til en udskrivning
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. marts 2012 - 01:43 #7
prøv at kigge på disse spm
http://www.eksperten.dk/spm/957753 #11
( http://www.eksperten.dk/spm/958047 )
der har olebole lavet en function der nok er smartere, hvis jeg har forstået dit spm rigtigt
Avatar billede almex Mester
16. august 2015 - 12:11 #8
lukket