Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 19:39 Der er 28 kommentarer

Hjemmeside der vises forskelligt afhængig af browser

Hej,
er der nogle eksperter i hjemmesider der vises forskelligt afhængig af browsere? Jeg har et stort problem, da både skrift og links ser anderledes ud. Der kommer også en kasse rundt om nogle af mine links, når jeg åbner den i explore. Der er også et problem med afstanden, mellem mine afsnit. Her bruger jeg <br/> men også i explore er afstanden her anderledes end safari.

Håber nogen kan hjælpe :)
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2012 - 20:00 #1
http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx

Har du styr på de ting der skrives om i artiklen må du komme med et link.
Avatar billede pstidsen Novice
01. marts 2012 - 20:03 #2
ISÆR validering!
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 20:06 #3
simonelarsen.dk
Avatar billede pstidsen Novice
01. marts 2012 - 20:47 #4
#3: ??

Du skal jo SELV rette det. Det kan vi ikke fra den anden side at skærmen ;)
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 20:54 #5
Jeg er ny herinde, hvad mener du så med et link? :)
Avatar billede pstidsen Novice
01. marts 2012 - 20:56 #6
Hov min fejl.. HAR du gjort tingene fra #1?
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2012 - 21:06 #7
Du har ret mange fejl i din kode - http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fsimonelarsen.dk%2Fprojekter.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 - dem skal der være styr på som det absolut første.
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 21:12 #8
Ja det har jeg, der er masser af fejl som jeg ikke aner hvordan jeg skal rette på korrektvis. Men jeg kan ikke se hvordan de kan være relevante for de ting der ændrer sig alt efter hvilken browser. Det er nemlig tit noget med med id'er og undefined <h3> osv.. :s
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 21:13 #9
I kan nok høre jeg er nybegynder.
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 21:15 #10
Okay så må jeg prøve at køre dem igen en for en, kan du fortælle mig hvad jeg skal gøre ved de der "undefined" <h3> osv? Dem får jeg altid.. Og kan man kun bruge id'er én gang?
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2012 - 21:20 #11
(X)HTML består af nogle standarder og følger du ikke standarderne kan browserne kun gætte sig til hvordan siden måske skal se ud - groft sagt i hvert fald for hver browser har også hver deres særheder, men er koden ikke valid bliver det i hvert fald op ad bakke.

Et id må kun benyttes én gang, alle elementer skal startes og sluttes korrekt i rigtig rækkefølge og så hedder det h3 og ikke H3.
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 21:22 #12
Okay tusinde tak skal du have. Jeg kigger lige på valideringen og vender tilbage, kan du evt også lige fortælle mig hvad man skriver i css'en når det er class? Fx har jeg en div  id som hedder #top , men den skal bruges mange gange, så hvad kalder jeg den i stedet for # ?
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2012 - 21:38 #13
så benytter man class - og . i stedet for #
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 21:58 #14
Tak :)
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 22:53 #15
Så nu har jeg ingen fejl i min validering, bortset fra én ting der går igen hele tiden.

"Line 32, Column 22: element "H3" undefined"
Jeg ved ikke hvad der er galt, da det er skrevet med stort.
01. marts 2012 - 23:04 #16
<Simone_monse>: Velkommen til ...

Bare til en anden gang ->
Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde have oprettet dit spørgsmål under en anden mere passende kategori
www.eksperten.dk/spm/Generelt-IT/Andet/

www.eksperten.dk/faq#faq-2-2 ?
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For at få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

http://gratisupload.dk/vis_billede/63279/
http://gratisupload.dk/vis_billede/667708/
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2012 - 23:07 #17
ja - det er skrevet med stort og det er netop det det ikke må.
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 23:15 #18
Åh smart :) Undskyld, jeg er lidt besværlig.
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 23:19 #19
Karise_larry
Det skal jeg gøre en anden gang, var ikke helt klar over hvilken kategori jeg skulle vælge.
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 23:34 #20
Sådan, nu er der absolut ingen fejl.
Avatar billede pstidsen Novice
01. marts 2012 - 23:41 #21
Brug HTML5. Det er vejen frem. Brug denne skabelon:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <title></title>
</head>
<body>
</body>
</html>
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
01. marts 2012 - 23:44 #22
Skal den bare sættes ind i toppen så?
Avatar billede pstidsen Novice
01. marts 2012 - 23:52 #23
Din forside skal se sådan ud:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=8" />
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />
<title>Simone Larsen </title>
<script src="Scripts/swfobject_modified.js" type="text/javascript"></script>
</head><body>
<div id="master_forside">
<a id="logo" href="index.html"></a>
<a id="o" href="ommig.html" title="Om mig"></a>

<a id="pr" href="projekter.html" title="Projekter"></a>

</div>
</body></html>
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
02. marts 2012 - 00:11 #24
Okay, jeg prøver lige at gøre det på alle siderne :)
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
02. marts 2012 - 00:17 #25
Det gør desværre ingen forskel :( Ellers tak for hjælpen
Avatar billede keysersoze Guru
02. marts 2012 - 09:37 #26
HTML4 eller HTML5 burde være det korrekte valg fremfor XHTML - men i lige præcis denne situation gør det nok ikke den store forskel. Det bør underviseren på uddannelsen komme ind på - hvis ikke så er der i hvert fald nu allerede en del oplæg underviseren kan gribe fat på; doctype, validering, browserkompatibilitet...

Så vidt jeg kan se hjalp ændringerne en del på din side - hvad har du tilbage der ikke er som det skal være?
Avatar billede Simone_monse Nybegynder
02. marts 2012 - 10:34 #27
Problemet er at vi ikke har særlig meget HTMl og CSS i 2. semester.
Teksten står stadig forskudt, fx det der hedder "værktøjer" i tredje spalte, det skal gerne så på linje med beskrivelsesteksten i spalte 2..
Og så er der også stadig links'ene. I menuen til venstre, med de der faner. I firefox vises det som det skal, men i explore kommer der en kasse (border) rundt om billederne på fanerne.
Avatar billede keysersoze Guru
03. marts 2012 - 11:37 #28
Tekst i IE9 bliver rendered anderledes end tidligere version samt fx FF så skal sådanne ting stå ud for hinanden skal du ikke benytte linjeskift til at skabe tabuleringen, det bør i stedet skabes vha enten CSS eller et element decideret beregnet til opsætning af tabulerede data (en table). Så enten skal du opsætte dine data i en tabel eller også skal du pakke hver din tekst ind i nogle flere divs og style dem til den opsætning du gerne vil have.