Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
28. februar 2012 - 14:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan definerer man input/output for en metode?

Hejsa alle eksperter :-)

Jeg har forsøgt at Google mig lidt frem og kigget efter videoer på Google, men har desværre ikke kunne finde noget svar på mit spørgsmål (læs: overskriften).

Jeg håber nogle af jer vil byde ind med et svar på, hvordan man gør dette?

På forhånd tusinde tak for svaret!
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2012 - 14:56 #1
Jeg er ikke sikker paa at jeg forstaar spergsmaalet.

public X m(Y y, Z z)

er en metode med to input af typerne Y og Z og et output X.

Bemaerk at hvis Y og Z er reference typer kan man godt modificere de objekter som referencerne peger paa.

Og der med goere dem til en slags output.
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
28. februar 2012 - 17:13 #2
Skal til en mundtlig eksamen i morgen i Java, hvor jeg blandt andet kan trække emnet metoder - her vil jeg skulle besvare følgende spørgsmål:

Metoder
- Hvad er en metode?
- Hvorfor anvendes metoder?
- Hvordan definerer man input/output for en metode?
- Giv et eksempel på anvendelse af en metode
- Hvad betyder det om en metode er private eller public?

.... Og her er det altså så, at jeg har nogle problemer med spørgsmål 3.

Kan du ikke udbyde lidt mere, hvad du præcis vil sige/skrive på tavlen til dette spg.?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2012 - 17:22 #3
Jeg tror at jeg ville sige noget a la det i #1.

Men hvad siger jeres bog??
Avatar billede svarejoergen Nybegynder
09. marts 2012 - 17:02 #4
Jeg ville tage udgangspunkt i et eksempel.

Forestil dig vi er ARLA der skal hente mælk hos forskellige mælkeproducenter.

Vi har en klasse der hedder mælkebil. (En klasse vil ofte have et navneord som navn)

Ud fra klassen mælkebil opretter vi objekter der svarer til de faktiske mælkebiler vi råder over. De har måske forskellig kapacitet etc. (disse objekter har igen navneord som navn).

Klasse kunne indeholde en metode der hedder:
public int fyld(int a)
(metodenavnet vil ofte være et udsagnsord, fordi den gør noget)

Det er smart at have en metode til at påfylde mælkebilerne. Så kan det styres, således at de logiske regler overholdes.

Det kan være upraktisk hvis en landmand angiver minus 10000 liter, da han anser dette som logisk. Hvis han direkte kan gå ind og ændre på variablerne, kan der ske sjove ting. (bilen "tror" den kan have plads til 10000 liter mere end dens max kapacitet).

Det kaldes indkapsling. Man har variablerne som private, og der kan kun arbejdes med dem via nogle robuste metoder.

I eksemplet ovenfor havde vi:
public int fyld(int a)

Metoden er public og kan derfor tilgængelig også udenfor klassen.
den giver en int tilbage. I dette tilfælde hvor mange liter der yderligere kan fyldes på bilen.
(int a) den modtager en int (antal liter til afhentning) vi kalder den a i denne metode.

Håber det hjælper dig
Avatar billede Christian_Marcussen Nybegynder
07. august 2013 - 17:00 #5
Svar.