Avatar billede duxz Nybegynder
28. februar 2012 - 11:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering - VBA - font farve samme som celle farve - ingen farve til tal i celle

Hej Eksperter,

Jeg har flere gange tænkt over om det var muligt at få farven på tallet i cellen til at være den samme som farven i selve cellen. Det ville være fordelagtigt når man laver et heatmap at man ikke fik præsenteret celleværdien i cellen.

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at gøre værdien enten "usynlig" (ingen farve) eller samme farve som cellens farve på en dynamisk måde, så fontfarven ændrer sig når cellens farve ændres.

Er der en derude der vil/kan hjælpe?

Pft.

Martin
Avatar billede panebb Novice
28. februar 2012 - 11:49 #1
Du kan gøre det med betinget formattering.
lav 2 regler med samme betingelse.
en regel til fyldfarve og en regel til skriftfarve
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
28. februar 2012 - 11:52 #2
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  Farve = Target.Interior.ColorIndex
  If Not Farve = -4142 Then
    Target.Font.ColorIndex = Farve
  End If
End Sub

Men det gælder jo så ALLE celler som ikke har en normal cellebaggrund
Avatar billede duxz Nybegynder
28. februar 2012 - 12:25 #3
Hey begge!

IT-GuFFe, koden fejler 424, men ellers tak for forsøget.

panebb, jeg forstod ikke helt hvad du mente, men jeg fandt ud af at man kan lave en farveskala til baggrundsfarven og så lave en ikonskala hvor man kan vælge "ingen ikon" plus man kan sætte flueben i "vis kun ikoner" og så er man kørende!

Så panebb smid et svar, så får du point!!

top dollar mand!!! :D

M
Avatar billede panebb Novice
28. februar 2012 - 12:45 #4
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/data-med-betinget-formatering-eksempler-og-vejledninger-HA010230841.aspx

#1
marker celle(r)
Betinget formattering
brug formel
skriv dine betingelser(husk = foran)
når formlen er skrevet vælg format
vælg bagrundsfarve

samme som ovenfor
vælg skriftfarve
Avatar billede duxz Nybegynder
28. februar 2012 - 13:06 #5
Ppanebb,

jeg forstår teknikken, men det jeg ville bruge den til skal være dynamisk, og der tror jeg det spiller bedre med den metode jeg beskrev tidligere. Nedenstående et link til et billede af hvad jeg skal bruge det til.

http://db.tt/Nm02GKpE
Avatar billede panebb Novice
28. februar 2012 - 13:56 #6
Tak for point.

Der kan være mange veje til det samme mål.Det som betyder mest er om vi finder den vej, der for os er den rigtige.