Avatar billede tobrukDk Novice
26. februar 2012 - 22:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

skrevet nyheder ud fra database med dato

Hej Eksperten.dk

Jeg arbejder lige nu på at lave en hjemmeside hvor der skal komme nyheder. men jeg komme lige til at tænke på hvordan kan jeg gøre sådan at database indsæt den dato automaske uden at skulle rør en finger.

overskiftet
skrevet af
dato
tekst

Hvordan vil i lave den til database altså sql? og hvordan ville i få dato til at blive skrevet ud i dansk tid og dato..

Håber du kan hjælp mig og jeg har prøve at google det men kan intet finde lige..

Hilsen Tobrukdk
Avatar billede 2hcms Nybegynder
26. februar 2012 - 22:41 #1
det er meget nemt lav en tabel sådan
id primær og auto_increment
title varcher 300
auother varcher 300
dato varcher 300
article logtext

$date = @date("d-m-Y H:j");

$add = mysql_query("insert into tablenavn values ('','$title','$time','$auother','$text')");

det er bare en example håber du har forstået det :)
Avatar billede 2hcms Nybegynder
26. februar 2012 - 22:43 #2
// >>> har glemt at det skal være dansk :D

To format dates in other languages, you should use the setlocale() and strftime() functions instead of date().
Avatar billede 2hcms Nybegynder
26. februar 2012 - 22:47 #3
undskyld jeg har glemt linket :D det er her

http://www.php.net/manual/en/function.strftime.php
26. februar 2012 - 22:55 #4
Jeg forstår dit spørgsmål således, at når man opretter en nyhed med overskrivt, skrevet af, og tekst, så skal dags dato automatisk indsættes i databasetabellen (jeg går ud fra at du bruger mysql).  Det kan du gøre ved at benytte mysql funktionen CURDATE().  Hvis du for eksempel har overskriften i en variabel $overskrift, skrevet_af i variablen $skrevet_af, og teksten i variabelen $tekst, så kan du fra php bruge sådan en query:

mysql_query("INSERT INTO mytable(overskrift, skrevet_af, dato, tekst)VALUES($overskrift, $skrevet_af, CURDATE(), $tekst)");
Avatar billede tobrukDk Novice
26. februar 2012 - 23:08 #5
okay lyder meget godt. jeg kigge lige på det når jeg lige for tid så finder jeg lige ud af hvad det er nemt for mig det som jeg føler mig mest tilpasse af :) hvis man kan sige det på den måde..

så jeg svar jeg begge to i morgen :)
Avatar billede 2hcms Nybegynder
26. februar 2012 - 23:12 #6
du kan kontakter mig på msn jeg er på fra 13:00 til 00:00
min msn er : xfx@7otmail.com :)
26. februar 2012 - 23:24 #7
Så lægger jeg mærke til, at du modsiger dig selv.  Du spørger hvordan du i databasen får indsat DATO automatisk, men derefter taler du om udskrift i dansk TID OG DATO.  Hvis det er dato (ikke dato og tid) du vil have indsat, så kan du bruge #4.  Hvis det er dato OG tid, så kan du i stedet for CURDATE() bruge NOW().

Du skal være klar over, at databasen ikke bevarer dato eller dato-tid i et dansk format, men i sit eget indre format, såsom 2012-02-26 12:13:14.  Det at få det præsenteret i dansk format er et job for php.  Hvis du for eksempel i php har udtrukket datoen i variabelen $dato kan du få det vist i dansk dato format ved:

echo date("d-m-Y", strtotime($dato));
Avatar billede tobrukDk Novice
26. februar 2012 - 23:31 #8
#7 snakker du til mig eller hvad? jeg forstår ikke helt hvad du mener?
26. februar 2012 - 23:45 #9
#8, eftersom du oprettede spørgsmålet synes jeg det er oplagt, at det er dig jeg snakker til i mine indlæg.  Hvis du ikke forstår hvad jeg siger, så prøv at læs det igen omhyggeligt.
Avatar billede tobrukDk Novice
27. februar 2012 - 10:18 #10

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `nyheder` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `overskiftet` varchar(255) NOT NULL,
  `tekst` longtext NOT NULL,
  `dato` datetime NOT NULL,
  `skrevet_af` varchar(225) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=1 ;

kan jeg gøre det på den her måde?
27. februar 2012 - 11:19 #11
Tabellen ser udemærket ud.  Men mener du `overskifet` eller skulle det havde været `overskrift`?  Jeg noterer mig, at du vælger datetime som datatype, altså du vil for hver artikel registre dato og klokkeslet hvor artiklen er oprettet, ikke blot datoen.

Men det var ikke klart for mig, at dit spørgsmål drejede sig om at lave tabellen.  Spørgsmåle så mere ud til at dreje sig om at få dato og tidspunkt indsat automatisk i tabellen.  Det kan du, som sagt i #7 få ved hjælp af funktionen NOW().  Hvis du i mysql (for eksempel i phpmyadmin) med den tabel du viser kører for eksempel denne query:

INSERT INTO `nyheder`(`overskiftet`, `tekst`, `dato`, `skrever_af`) VALUES ('Dette er min overskrift', 'Her er teksten til min nyhed om overskrift', NOW(), 'tobrukDk')

så får du overskriften, teksten, og skrevet_af indsat plus den dato og tidspunkt det blev indsat, for eksempel 2012-02-27 10:17:45
Avatar billede tobrukDk Novice
27. februar 2012 - 11:30 #12
okay lækkert . jeg kigger på det om lidt jeg skal lige tekst det .
Avatar billede tobrukDk Novice
28. februar 2012 - 08:02 #13
#11 som jeg kan se lige til virker det mener ellers må jeg lige kontakt dig privat hvis det er sådan eller har spørgsmål.
Er det okay eller hvad?

vil du gerne have noget for det?
28. februar 2012 - 08:37 #14
Godt at det virker.  Svar fra mig.
Avatar billede tobrukDk Novice
28. februar 2012 - 15:29 #15
Jeps da :) ellers må jeg lige lave et spørgsmål igen hvis jeg få det helt op eller lign eller at jeg ikke kan få det til at virker men takker igen for hjælpen! :D