Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2012 - 16:22 Der er 7 kommentarer

Problem ved: $query->execute();

Hej.

Jeg har et problem med et stykke kode.

Jeg vil gerne udskrive dataene fra min "posts" - tabel i min mysql database, og bruger derfor følgende kode:

$query = $db->prepare("SELECT user_id, post_id, title, LEFT(post, 300) AS post FROM posts");
$query->execute();
$query->bind_result($user_id, $post_id, $title, $post);

Koden fungerer fint når jeg kun har user_id, post_id, title samt post med, men så snart jeg prøver at tilføje en af de andre rækker jeg har i min database som f.eks. category - så giver den følgende fejl:

Fatal error: Call to a member function execute() on a non-object in /home/virtual/iye.dk/public_html/index.php on line 13

Hvorfor virker min $query->execute(); kun når jeg 4 parametre med, men ikke når jeg har flere?

Tak
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
25. februar 2012 - 17:47 #1
Dit problem ligger ikke i selve execute() funktionen i MySQLi, men i din query.

Det er nemlig lige præcis det, PHP fortæller os med den fejlmeddelelse. Den fortæller dig, at din variabel $query, ikke indeholder et objekt, hvilket betyder at din query har slået fejl. Derfor indeholder $query højst sandsynligt en boolean - false.

Du kan enten vise os den query, du benytter til at hente flere data, end de 4 felter du har vist os her. Eller også tilføje lidt til din kode

<?php
    if($query = $db->prepare("SELECT user_id, post_id, title, LEFT(post, 300) AS post FROM posts")){
        $query->execute();
        $query->bind_result($user_id, $post_id, $title, $post);
    } else {
        die("Query failed: ".$db->error);
    }
?>

Så kan du jo se, om du selv kan finde ud af fejlen, når du ser fejlmeddelelsen fra din database. ;)
Avatar billede olebole Juniormester
25. februar 2012 - 17:47 #2
<ole>

Vis mig lige de tre linjer med fem felter.

Har du i øvrigt set de to nyeste guides i boksen ude til højre på siden her?  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
25. februar 2012 - 17:58 #3
- men husk for Guds - og mest din egen - skyld at slette din else, når du har fundet fejlen. Koden må aldrig komme på serveren med den  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
25. februar 2012 - 18:03 #4
Ups ... og så bør der nok stå:

die("Query failed: ".$query->error);

- da $query jo er dit statement  *o)
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2012 - 01:44 #5
@ olebole

Her er min query.

include('includes/db_connect.php');
$query = $db->prepare("SELECT user_id, post_id, title, LEFT(post, 300) AS post, category FROM posts");
$query->execute();
$query->bind_result($user_id, $post_id, $title, $post, $category);
?>

Og når jeg udskriver dem i teksten bruger jeg følgende
<?php echo $title ?>
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2012 - 01:51 #6
Jeg har fundet svaret..

Jeg havde tabeller i min MySQL database der hed where og when - og dette vil den når jeg tænker mig om selvfølgelig ikke arbejde med.

Så jeg omdøbte dem til post_where og post_when, og nu virker det fint.

mvh Jacob
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2012 - 16:57 #7
Man kan godt bruge reserverede navne - en anden klassiker blandt danskere er et felt, der hedder 'by':

$query = $db->prepare("SELECT navn, by, postnr FROM people");

- som også vil fejle ... 'ORDER BY'  *o)

Jeg bruger stort altid backticks i min SQL:

$query = $db->prepare("SELECT `navn`, `by`, `postnr` FROM `people`");

Så brokker databasen sig ikke over de 'ulovlige' navne. Man bør dog helst undgå reserverede ord  =)