Avatar billede p_h_g Nybegynder
25. februar 2012 - 11:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Loop til at kopiere data til et andet ark indtil den møder et tom felt

Hej Håber der er nogen der kan hjælpe mig med et lille stykke "hurtig" kode der kan følgende:

Funktionen skal starte på fanen "DATA" i en given kolonne f. eks. "P" i række nr. "5"

Derfra skal den finde første udfyldte celle i  kolonne "P"

Når den gør det skal den kopier indholdet i den celle til cellen  "F5" på fanen "TAL"

Den skal også tage indholdet af cellen i kolonne "D" og "E" i samme række og kopier indholdet i de celler til cellerne "B5" og "D5" på fanen "TAL"

Så indsættes der en ny række i fanen "TAL" så den gamle  række "5" rykker ned og bliver til "6"

Den skal så gentage dette ned gennem kolonne "P"  indtil den støder på en tom celle.

Som bonus ville det være super at den som kontrol kunne springe linien over hvis et af cellerne der skal kopieres i "D" og "E" er tom (men det er bonus og ikke et must)
Avatar billede supertekst Ekspert
25. februar 2012 - 14:18 #1
Rem Anbringes under arket DATA / Vis programkode
Rem ============================================
Dim DATA As Worksheet
Dim antalRæk As Long

Dim TAL As Worksheet
Public Sub TestOgFlyt()
    Application.ScreenUpdating = False

    Set TAL = ActiveWorkbook.Sheets("TAL")
    Set DATA = ActiveWorkbook.Sheets("DATA")
    flag = False

    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    For ræk = 5 To antalRæk
        If Range("P" & ræk) <> "" Then
            If Range("D" & ræk) <> "" And Range("E" & ræk) <> "" Then
                kopierTilTal Range("P" & ræk), "F5"
                kopierTilTal Range("D" & ræk), "B5"
                kopierTilTal Range("E" & ræk), "D5"

                indsætRække "5:5"
            End If
    Next ræk

    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Private Sub kopierTilTal(værdi, mål As String)
    TAL.Activate
    With TAL
        .Range(mål).Value = værdi
    End With

    DATA.Activate
End Sub
Private Sub indsætRække(foranRække)
    TAL.Activate
    With TAL
        .Rows(foranRække).Select
        Selection.Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove
    End With

    DATA.Activate

End Sub
Avatar billede p_h_g Nybegynder
28. februar 2012 - 19:52 #2
Takker Super! :)
Avatar billede supertekst Ekspert
28. februar 2012 - 21:03 #3
Selv tak..