Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 15:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Styr på add i kolonner listview

Jeg har 3 edit.og en listview

Min listview er opdelt i 4 kolonner med text:

leveret
antal
pris
kr

Edit1. skal add text til kolonne 0
Edit.2 skal add text til kolonne1
Edit.3 skal add text til kolonne 2

samt

Edit2 skal add text til kolonne 4

Det jeg savner er mere styr på hvor de forskellige indtastninger placeres i mine kolonner for bruger jeg:

with ListView1.Items.Add do begin
  Caption := Edit1.Text;
  SubItems.Add(Edit1.Text);
  SubItems.Add(Edit2.Text);
  SubItems.Add(Edit3.Text);

Så har jeg intet styr på hvor de placeres...
Avatar billede kroning Nybegynder
22. februar 2012 - 16:28 #1
Du kan add en tom subitem ved at skrive SubItems.Add(''); og så er problemet vel løst ?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 17:15 #2
kroning

Jg forstår ikke dit svar....

Hvad jeg er ude efter er mere kontrollen i hvor de forskellige placeres i min listview.

Jeg kan jo ikke skrive:

ListView1.Colulms.add:= Edit.text og den vej styre hvor de indtastninger placeres i min listview.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 17:16 #3
rettelse

ListView1.Colulms.(0)add := Edit.text og den vej styre hvor de indtastninger placeres i min listview.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
22. februar 2012 - 18:58 #4
Listview1.Items.Clear;
  Query1.First;
  Listview1.Items.BeginUpdate;
  while not Query1.Eof do
  begin
    with Listview1.Items.Add do
    begin

      Caption := 'Første';
      ImageIndex := -1;
      Subitems.Add(Query1.FieldByName('navn').AsString);
      Subitems.Add(Query1.FieldByName('tlf').AsString);
      Subitems.Add(Query1.FieldByName('sprog').AsString);
      Data := pointer(StrToInt(Query1.FieldByName('inx').AsString));
    end;
    Query1.Next;
  end;
  Listview1.Items.EndUpdate;
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 23:06 #5
vallemanden

Det er ikke et db program.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 23:16 #6
kroning

Selvom jeg bruger SubItems.Add(''); så løser det ikke problemet.

For køre jeg koden:

så får jeg samme problem.

with ListView1.Items.Add do begin
  Caption := Edit1.Text;

  SubItems.Add(Edit1.Text);//placere i"leveret" det er fint nok
  SubItems.Add(Edit2.Text);//placere i"pris" men skulle i "antal"
  SubItems.Add(Edit3.Text);//placere i "åris" det er fint nok.

Min listview er sat til vsReport..
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2012 - 23:35 #7
Hvad jeg mere havde i tankerne er:

ListView1.Column.[0] Edit1.Text

osv...

Men kan ikke lure hvordan..
Avatar billede kroning Nybegynder
23. februar 2012 - 00:08 #8
Du starter med at skrive der er 4 kolonner:
Min listview er opdelt i 4 kolonner med text:

leveret
antal
pris
kr

Edit1. skal add text til kolonne 0
Edit.2 skal add text til kolonne1
Edit.3 skal add text til kolonne 2

samt

Edit2 skal add text til kolonne 4

og så skriver du til sidst at Edit2 skal til kolonne 4, hvilket betyder at der jo skal være 5 kolonner? Så hvad mener du?

Hvis du vil ændre i et bestemt felt, f.eks. kolonne 4 i linie 3 kan det gøres sådan:
ListView1.Items[2].SubItems[2]:='jowjow';
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 00:40 #9
nej kroning

Edit3 skal levere data til både kolonne 3 og 4..

Du må undskylde hvis jeg udtrykker mig forkert men det kan være svært nogle gange at definere et problem.

Jeg skal ikke ændre i headeren

Hele min listview er ved start tom og via mine edit skal den fyldes op.

Problemet er at mine edit ikke placeres i de kolonner som jeg gerne vil have.

Min listview skal ikke beholde de data som lægges ind da de kun skal udskrives i QrReport.

Essensen i det hele er at styre hvor mine edit indtastninger placeres i listview.
Avatar billede kroning Nybegynder
23. februar 2012 - 09:38 #10
Jeg har ikke mere, kan kun sige at jeg har brugt mindst 1 ListView i alle mine programmer og jeg har aldrig haft problemer med at tingene bliver placeret forkerte steder.
Måske kan det hjælpe hvis du laver et lille test program som måske heller ikke virker og så poster hele koden her.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 14:40 #11
ok kroning

det vil jeg så lige gøre...

Så vedlægger jeg et billede hvis det bliver aktuelt hvis placeringen fejler i testprogrammet.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 16:34 #12
Kroning

Jeg har fundet banditten som åbenbart er et 3 parts listview som var uberegnlig...har nu brugt borland egen Tlistview.

Har lavet et testprogram og det fungere perfekt med indsætningen...

skid et svar så uddeler jeg øretæver "S"

mange tak for hjælpen...
Avatar billede kroning Nybegynder
23. februar 2012 - 17:35 #13
Nu var det jo ikke fordi jeg hjalp så meget.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2012 - 19:40 #14
ja...for dit sidste svar fik mig til at tænke på om det ikke var component fejl..