Avatar billede mrkaynex Nybegynder
19. februar 2012 - 17:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til VLANS (port based og tagged)

Hej,

Jeg skal i en netværksrapport have et afsnit om overstående. Problemet er, vi er ikke blevet lært om i de forskellige dele, kun fået at vide, at i vores praktiske opsætning, skulle der bruges port-based VLANs.

Jeg har virkelig svært ved at finde ud af hvordan de 2 skal beskrives.

Jeg har fået nedenstående bekræftet om port based:
I et portbased VLAN, skal alle ports have et ID (PVID), og disse ports kan kun tilhøre ét VLAN  af gangen. Data sendt imellem disse VLANs kan kun sendes videre til porte med samme PVID som det blev sendt fra

Men mere info, og info om tagged vil jeg gerne have forklaret, hvis nogen skulle vide noget om det.

På forhånd, tak!
Avatar billede skau Nybegynder
19. februar 2012 - 18:29 #1
Hejsa, det jeg skriver her er måden hvorpå cisco ser verdenen - og jeg ved at HP fortolker "trunk" anderledes - men nm her er et bud.

I cisco verdenen kan en port være i en af to typer - en access port og en trunk port.

På en access port sætter man hvilket vlan porten skal være medlem af, og al trafik der passerer igennem porten vil tilhøre dette vlan - traffikken der går igennem er således untagged (man behøver ikke fortælle i selve ethernetpakken hvilket vlan den er medlem af - det er implicit.

Den anden type er "trunk mode" i trunk mode sætter man et native vlan (det du kalder pvid) untagged traffik vil blive tagged til det vlan der er native.
Trafik der er tagged (dvs man har vlagt hvilket vlan det tilhører) bliver kørt igennem således.
Med andre ord kan man på en trunk port have mange forskellige vlans på samme tid, og hvis afsenderen ikke har bestemt et vlan vil det blive native vlan der bestemmer. (Forestil dig det som en elefantsnabel hvor der inde i samme kabel er flere spor)

Mvh
Lars
Avatar billede skau Nybegynder
19. februar 2012 - 18:33 #2
Hov forresten, vigtigt i den sammenhæng er, at hvis man kommer igennem en access port og man ikke selv har "tagged" sin ethernetpakke med et vlan, vil switchen selv tagge med portens vlan hvis den sender pakken ud af et trunk interface
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
19. februar 2012 - 18:45 #3
Hej Lars, super lækkert du giver dig tid til at svare. Jeg har et par spørgsmål.

Ved port based, der bestemmer man jo forud hvilke porte der tilhører hvilket VLAN, så det giver sig selv.

Det der driller mig lidt med tagged vlan, er hvordan det fungerer mht. til portene. Man bestemmer vel ikke hvilke porte der hører til hvilket vlan, i denne opsætning (ligesom port based)?
Avatar billede skau Nybegynder
20. februar 2012 - 11:15 #4
hvis der kommer untagged trafik igennem en port der tagger (en access port) vil den tagge trafikken til det vlan porten er i.
Hvis trafikken kommer untagged ind på en trunk med native vlan (pvid) vil den untaggede trafik blive tagged med native vlan (pvid)
Hvis trafikken er tagged når det kommer ind på en trunk port vil det fortsætte med den tag det har fået

Man kan selv sætte vlan id i de fleste operativsystemer og man gør det feks i stor stil fra virtuelle miljøer
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
22. februar 2012 - 15:40 #5
Super!

Tak for det, og smid gerne et svar!
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
04. marts 2014 - 22:36 #6
Lukker