Avatar billede hrole Mester
18. februar 2012 - 16:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl i forbindelsesindstillinger

Hej,

Jeg får vist danske tegn forkert når de trækkes fra min mysql db. Siderne er i php, charset=utf-8 og de er gemt i utf-8 uden BOM. I phpmyadmin står følgende:

character set client     utf8
(Global værdi)     latin1
character set connection     utf8
(Global værdi)     latin1
character set database     latin1
character set results     utf8
(Global værdi)     latin1
character set server     latin1
character set system     utf8
character sets dir     /usr/share/mysql/charsets/
collation connection     utf8_danish_ci
(Global værdi)     latin1_swedish_ci
collation database     latin1_swedish_ci
collation server     latin1_swedish_ci

Jeg går ud fra alt skal være utf8 eller utf8_danish_ci, men jeg kan ikke se hvor det ændres. Jeg har surftown.
Nogen bud?
Avatar billede Broxigar Praktikant
18. februar 2012 - 16:33 #1
http://yoonkit.blogspot.com/2006/03/mysql-charset-from-latin1-to-utf8.html

Udsnit:

Unfortunately, once a database and their tables have been defined as latin1, they remain as latin1 unless you run this for each database:

    alter database mydatabase charset=utf8;

and for each table:

    alter table mytable charset=utf8;

and for each varchar/char type column:

    alter table mytable alter column mycol charset=utf8;

Collation skal du have ændret til utf8_danish_ci.

Prøv dig frem, men husk at tage en backup før du begynder på noget.
Avatar billede hrole Mester
18. februar 2012 - 17:30 #2
Alle db, tabeller og rækker var i utf8_danish_ci, jeg har nu forsøgt at køre ovenstående for en enkelt db (utf8 bliver lavet om til utf8_general_ci) og kollation er utf8_danish_ci, men stadig fejlvisning af æøå.
Avatar billede Broxigar Praktikant
18. februar 2012 - 19:47 #3
Den siide der viser data, bruger den også utf-8 ? Hvordan bliver æøå vist?
Avatar billede hrole Mester
18. februar 2012 - 20:44 #4
siden indeholder
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
og er gemt i notepad++ som utf-8 uden bom. Der vises ? i stedet for æøå, både i ff og ie. æøå som ikke trækkes fra mysql vises korrekt.
Avatar billede hrole Mester
04. marts 2012 - 18:02 #5
lukker