Avatar billede hrole Mester
15. februar 2012 - 21:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fejlmeddelelse: Warning: Cannot modify header information

Hej,

Jeg har mine scripts til mysql-forbindelser til at ligge separat, hvis jeg includer virker siden ikke, men laver jeg copy-paste af indholdet i include virker siden fint. Include virker fint på andre sider. Altså fejl ved:

include($_SERVER[DOCUMENT_ROOT].'/connections/D.php');

hvor D.php er:
$fejlforb_db = 'Der kunne ikke forbindes til databasen.';
$dbc_d = mysqli_connect('xxx', 'yyy', 'zzz', 'vvv') or die($fejlforb_db);

og får fejlmeddelelsen:
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at D:\xxx\connections\D.php:4) in D:\xxx\phpgraphlib_v2.31\phpgraphlib.php on line 163

hvis jeg derimod erstatter includen med dens indhold i scriptet
$fejlforb_db = 'Der kunne ikke forbindes til databasen.';
$dbc_d = mysqli_connect('xxx', 'yyy', 'zzz', 'vvv') or die($fejlforb_db);

fungerer scriptet fint. Der sendes en header i phpgraphlib.php linie 163 - men jeg kan ikke se hvorfor det ene giver fejl og det andet fungere.
Hvor er fejlen?
Avatar billede Broxigar Praktikant
15. februar 2012 - 22:14 #1
Som du selv påpeger, du sender en header i den situation hvor det fejler.

Du må & kan ikke sende headers efter at body-delen er ved at blive læst, og det er derfor du får denne fejl.
Avatar billede hrole Mester
15. februar 2012 - 22:21 #2
Ja, det er jeg med på.

Men hvorfor fejl i det ene tilfælde, men ikke det andet?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. februar 2012 - 22:43 #3
En sandsynlig grund er at det din fil indeholder en BOM-character der bliver sendt og derved så kan headers ikke sende igen.

Sørg for at gemme filen som utf-8 uden BOM.

Et værktøj som Notepad++ kan vise dig hvilket format det er gemt som
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
15. februar 2012 - 22:47 #4
kunne det tænkes D.php
1) indeholder et linjeskift eller mellemrum i linje 4 som uskrives
2) filen være gemt som utf-8 med BOM (så burde det være linje 1 der er fejl i) der er heinzdmx så også inde på
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. februar 2012 - 22:56 #5
Oh ja, havde ikke lige opdaget linjenummeret, så er det nok ikke bom alligevel, men en eller anden form for linjeskift eller tegn
Avatar billede hrole Mester
15. februar 2012 - 23:18 #6
ronols: der var et mallemrum efter ?>, og nu fungerer det. Tak. Smid svar.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
16. februar 2012 - 09:29 #7
får du her
det er en klassiker, tegn uden for php tags'ne, og netop mellemrum ligger man ikke lige mærke til hvis det er efter :), med mindre editoren viser mellemrum som tegn