Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 19:53 Der er 3 kommentarer

Webapplikation

Hej

Jeg har brugt for lidt hjælp til at komme i gang. Det skal siges, at jeg har meget lidt forstand på programmering, men jeg er her for at lære.
Jeg vil gerne udvikle en lille applikation som kan lægges ud på en hjemmeside.

Det går ud på, at brugeren taster nogle oplysninger ind - tekst og tal - og derefter beregnes der en pris.
For eksempel, brugeren taster "æbler" ind og derefter antal stk. Prisen pr. stk. er defineret på forhånd og systemet går ind og regner på hvad netop x antal æbler koster. Meget simpelt so far. Feltet hvor brugeren taster produktet ind skal være som google's søgefelt hvor der automatisk bliver lagt forslag ud mens brugeren taster. I modsætning til google, så skal søgeordet kunne vælges lidt ligesom når man skal skrive en besked til en ven på facebook.
Derudover så skal et produkt kunne søges på flere ord. For eksempel har man ordet "æble" men hvis man taster "apple" så tager den "æble's" pris i beregningsgrundlaget.

Så, spørgsmålet går ud på, hvilket programmeringssprog er bedst velegnet? Selve beregningen ved jeg kan laves i javascript, men er der andre måder som vil fungerer bedre? Hvad med "søg og vælg" funktionen? Hvor skal man starte med det? Er det et for svært projekt for en nybegynder.
Det skal også lige siges, at nøgleordet for applikationen er "speed", dvs. den skal reagere ligeså hurtigt som det gør på google.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
15. februar 2012 - 20:43 #1
>Jeg vil gerne udvikle en lille applikation som kan lægges ud på en hjemmeside.
snakker vi her JAVA (ikke forveksle med javascript) eller Flash eller ... ??

>Feltet hvor brugeren taster produktet ind skal være som google's søgefelt hvor der automatisk bliver lagt forslag ud mens brugeren taster
det kaldes ajax auto complete eller ajax auto suggest og kræver kendskav til AJAX.

>For eksempel har man ordet "æble" men hvis man taster "apple" så tager den "æble's" pris i beregningsgrundlaget.
kræver en translate function ajax translate

AJAX kræver rimeligt kenskab til mindst et serverside sprog (PHP / ASP / .NET / JAVA), SQL, Javascript, JSON eller XML, HTML, CSS

>Er det et for svært projekt for en nybegynder.
nok lidt overkill for en nybegynder :)
Avatar billede Broxigar Praktikant
15. februar 2012 - 22:20 #2
Evt kan du lave en combo box til at vælge varer til at starte med.
Så har du nogle faste værdier og skal ikke til at rode med translate og auto-suggest som ronols nævner ovenfor.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2012 - 00:00 #3
Tak for svarerne begge.

Jeg skulle måske passe på med at fremmlægge problemstillingen som værende mere kompliceret end den i virkeligheden er. Jeg kunne opsætte det hele i Excel og i stedet for en "søge & vælg" funktion (som jeg kalder det) bruge en drop-down menu. Som sagt er beregningerne ikke videre komplicerede og kan relativt nemt sættes op med javascript. Det er det med "søg & vælg" som er den største udfordring.

@ronols: Jeg forestiller mig en hjemmeside der ikke indeholder andet end html, css og hele i php som serversprog (vil jeg tro). Går ud fra man kan integrere en applikation i en sådan hjemmeside. Søgeordene skal ikke rangeres efter nogle algoritmer, meget simpel bliver de sat i alfabetisk orden. (i hvert fald til at starte med).

@Broxigar: Jeg er ikke helt med på hvad du mener med combobox?