Avatar billede fbdk Nybegynder
15. februar 2012 - 09:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Word - VBA - søg og erstat i markeret afsnit

Sidder og bøvler med at få Word til KUN at erstatte i markeret tekst. Hvis jeg bruger  ".execute Replace:=wdReplaceAll" erstattes al efterfølgende tekst og anvendes ".execute Replace:=wdReplaceOne" er det kun det første afsnit i den valgte tekst !!

Er der gode ideer til hvordan får jeg afgrænset søg/erstat til de valgte afsnit ?

Sub RetTekst()
'
    MinTekst = Selection.Text
    MsgBox MinTekst ' vis den udvalgte tekst

    With Selection.Find
        .ClearFormatting
        .Format = True
        .Font.Size = "12"
        With .Replacement
            .ClearFormatting
            .Font.Size = "9"
        End With
        .Execute FindText:="", ReplaceWith:="", Format:=True, _
Replace:=wdReplaceAll, Wrap:=wdFindStop
    End With

    MinTekst = Selection.Text
    MsgBox MinTekst '  vis den udvalgte tekst igen

End Sub
Avatar billede tjp Mester
16. februar 2012 - 14:59 #1
Hvad mener du med 'markeret tekst'? For hvis jeg markerer et afsnit eller to (dvs trækker henover med musen) så er det kun i disse hvor font size 12 ændres til 9; hvis jeg derimod blot stiller mig i et afsnit uden at markere, så erstattes der frem til slut af dokument...
Avatar billede fbdk Nybegynder
18. februar 2012 - 08:08 #2
Fremgangsmåden er som du beskriver, men i mit dokument ( Word 2010 ) erstattes fra det første markerede afsnit frem til slut af dokument - og hvis jeg ikke markerer, "opfattes" førstkommende tegn som "selection.text" og der erstattes til slut !!
Avatar billede tjp Mester
18. februar 2012 - 12:56 #3
Spøjst - det virker på de to pc'er jeg har prøvet på. Den sidste dog Word 2007, men jeg mener den anden har 2010.. Og det gør heller ingen forskel når jeg ændre i Word-indstillinger. Hmm, pas. :-)
Avatar billede fbdk Nybegynder
03. november 2012 - 10:17 #4
Har desværre hverken selv eller med ovennævnte indlæg fået løst problemet og lukker hermed tråden