Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 12:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

2 makroer til en knap

Hej

Jeg er helt ny herinde, så jeg håber jeg gør det rigtigt denne gang? Og afgiver jeg ikke de rigtige point+ Beklager jeg også dette.

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg ved hjælp af en makro, skal have én knap til, ved første tryk at ændre 0 til 1 og ved tryk igen, ændre samme 1 tilbage til 0.

Jeg er ikke specielt erfaren med VBA, men kan lidt.

Kan I hjælpe mig?

Hilsen fra Morten
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2012 - 12:07 #1
er det i excel? eller hvor har du værdien liggende?
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 12:18 #2
Hej Claes

Det er i Excel 2007
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 12:55 #3
for at du skal have det til at fungere, bliver du nød til at smide en variable i en af cellerne i dit regneark, for ellers vil det altid kun huske at den skal gå fra 0 til 1 når du trykker på knappen....

Programmet husker ikke variableværdierne når der "slukkes" for det, så det er derfor du skal smide konstanten i arket.

sub knap
if sheets("Ark1").range("aa1")=1 then
sheets("Ark1").range("aa1")=0
goto kode x
end if

if sheets("Ark1").range("aa1")=0 then goto xxy
sheets("Ark1").range("aa1")=1
goto kode y
end if

msgbox("fejl i celle AA1")
sheets("Ark1").range("aa1").select

exit sub

kode x og kode y er det de skal lave når du henholdsvis tænder og slukker for knappen. konstanten placeres i celle AA1. hvis du kommer til at skrive noget i celle aa1, som ikke er 1 og 0er, så vil koden stoppe og fortælle dig at der er en fejl i celle aa1 og så vil den flytte musen derhen.

Det hele sker i regnearket "ark1"

hilsen
Martin
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 13:13 #4
Hej Martin

Tusind tak for input.

Umiddelbart kommer Excel med en syntax error, når jeg forsøger at kører makroen og henviser til 'goto kode x'.

Jeg kan ikke helt gennemskue om det er x / y der skal indsættes som kode eller om det er 0 / 1 i celle AA1. Makroen melder fejl på begge løsninger.

Kan du fortælle noget om det?

Hilsen fra
Morten
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 13:20 #5
Hej Martin

Den melder også fejl på Sub knap ()  ?
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 13:21 #6
Kode X og kode Y sættes som "kalde navne" i koden den efterfølgende kode. du kan også kalde den noget helt andet, hvis det giver større mening for dig. huske at sætte ":" når du sætter den i teksten.

Hvorfor den melder syntex fejl, er fordi du ikke har en henvisning i den efterfølgende kode der hedder kode x og kode Y, men sæt den og det vil kører.
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 13:26 #7
Ja, det er klart at den gør det...men dobbelklik på knappen og sætte koden ind der.... og så fjern sub knap

så skulle det kører.
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 14:03 #8
Hej Martin

Makroen brokker sig stadig lidt. Jeg har sat anførselstegn, som jeg mener du har foreskrevet dem. Nu melder den Expected: end of statement, hvilket helt sikkert betyder, at jeg ikke har indsat dem rigtigt. Kan du fortælle mig, hvor det går galt?

Jeg har kun en måneds erfaring med at bruge VBA koder...

Sub knap()

If Sheets("Ark1").Range("AA1") = 1 Then
Sheets("Ark1").Range("AA1") = 0
goto kode "y"
End If

If Sheets("Ark1").Range("aa1") = 0 Then GoTo xxy
Sheets("Ark1").Range("aa1") = 1
goto kode "x"
End If

MsgBox ("fejl i celle AA1")
Sheets("Ark1").Range("aa1").Select

Exit Sub

Endnu engang tak for hjælpen. Jeg har siddet fast i opgaven i en uge.
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 14:07 #9
Kan du ikke sende mig koden, så kikker jeg på den....adressen kan findes på min profil...
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 14:15 #10
Jeg kan godt se, hvor den bøvler.

Der skal selvfølgelig stå Goto "kode". Den brokker sig dog stadig...og melder fejl på Goto?
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 14:23 #11
Sende det bare til mig, så kikker jeg på det. Ofte er det et enkelt tegn som gør at den brokker sig....
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 14:43 #12
okay morten....

info@jureco.dk er min mail...

martin
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2012 - 18:58 #13
Håber du kan åbne denne, lavet i 2010:
http://gupl.dk/673855/
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 21:43 #14
Hej Jureco og Morten

Det er fantastisk...det virker :o)

Morten! Jeg kunne godt åbne din fil og tak for den. Den var lige, som den skulle være

Tusind takker!
Avatar billede Hasselriis Nybegynder
13. februar 2012 - 21:45 #15
Og hvordan får man så lukket spørgsmålet ned? Og givet point?