Avatar billede jmarques Nybegynder
11. februar 2012 - 19:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dato og Klokkeslet "Live"

Hej alle,

Jeg roder rundt i min Access 2007 DB for at få dato og klokkeslet til at køre "live".

Jeg har indsat ur og dato i en formular. Hvilket var relativ nemt med funktionen til netop dette i fanebladet "Design" og derefter "Kontrolelementer".

Det fungerer fint. Datoen og klokkeslettet (inkl sekunder) opdaterer når jeg åbner formularen.

Er det muligt at få uret til at køre "live" med pc´ens ur f.eks. Jeg vil gerne kunne lave en form for deadline funktion i en tekstboks i samme formular, når dette er løst.

Jeg er helt "blank" i forhold til vba kodning, så jeg håber på forhånd, at i  vil bære over med mig.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Joachim
Avatar billede kabbak Professor
11. februar 2012 - 21:29 #1
det vil nok sløve, men du skal have en kode i under din formular

her er koden

Sub Form_Load()
    Me.TimerInterval = 1000
End Sub

Private Sub Form_Timer()
' en tekstboks ved navn KLOKKEN bliver opdateret hver sekund
Me.KLOKKEN = Now()
End Sub
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 13:28 #2
Skal denne indsættes under fanebladet Hændelser i egenskaberne VedAktuel ?

Sub Form_Load()
    Me.TimerInterval = 1000
End Sub
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 13:39 #3
Har sat denne kode ind i VedTimerUdløb er det korrekt ?

Private Sub Form_Timer()
' en tekstboks ved navn KLOKKEN bliver opdateret hver sekund
Me.Klokken = Now()
End Sub

Fejlmelding med gult i sætning:

Me.Klokken = Now()

Fejlmelding med gult:

Du kan ikke tildele en værdi til dette objekt

Min dato og klokkeslet tror jeg ikke er en tekstboks men en etiket. Men den laver jeg ved blot at trykke på en knap under kontrolelementer i fanebladet Design i båndet øverst.

Beklager men jeg er som sagt ret blank til VBA kodning. Håber at du har tålmodighed lidt endnu.
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 13:47 #4
I øvrigt må datoen også gerne være "live" hvis det er muligt.

Der er en tekstboks et andet sted i formularen der skal være afhængig af hvilken dato og hvilket klokkeslet det er. Også gerne hvis formularen er åbnet (dette er ikke lavet færdig endnu).
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2012 - 14:50 #5
i din Fornulars kode modul skal du kun have disse to

Sub Form_Load()
    Me.TimerInterval = 1000
End Sub

Private Sub Form_Timer()
' en tekstboks ved navn KLOKKEN bliver opdateret hver sekund
Me.KLOKKEN = Now()
End Sub

hvor du retter navnet KLOKKEN til navnet på din tekstboks,
så skulle det virke
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 15:25 #6
Ok tak jeg prøver men det er ikke en tekstboks tror jeg men det betyder måske ikke noget ? det ligner en etiket.
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 15:30 #7
Jeg kan ikke få det til at virke ? Har rettet navnet på etiketten til: Klokken (skal det være med store bogstaver?)

Samme besked som før i koden:

Private Sub Form_Timer()
' en tekstboks ved navn KLOKKEN bliver opdateret hver sekund
Me.Klokken = Now()
End Sub

Fejlmelding med gult i sætning:

Me.Klokken = Now()

Fejlmelding med gult:

Du kan ikke tildele en værdi til dette objekt
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 17:18 #8
SÅ LYKKEDES DET !!! Men det skal tilsyneladende være en decideret tekstbox man kan ikke bare indsætte dato og klokkeslet fra båndet øverst.

Nok om det !!

Laver du et svar så har du fortjent dine point !!

Tak for hjælpen mange gange.

Mvh
Joachim
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 18:12 #9
Hvorfor opretter min formular en ny post hver gang jeg åbner den.

Før jeg indsatte uret kunne jeg åbne formularen og bladre rundt i de eksisterende poster uden at den oprettede en ny ?

Den åbnede dog i en ny post men gemte den ikke medmindre jeg skrev noget i et af felterne ?

VBA ser sådan ud:

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
If Me.FilterOn = False Then DoCmd.RunCommand acCmdRecordsGoToNew
End Sub

Det må næsten have noget med uret at gøre ?
Avatar billede jmarques Nybegynder
12. februar 2012 - 18:21 #10
Ja det gav jeg selv forklaringen.

Ved åbning af formularen åbner den en ny blank post. Den gemmer den selvfølgelig nu, fordi der står noget i en af tekstboksene, nemlig Uret.

Det skal den helt ikke så bliver min Kontaktpersoner formular prop fyldt med tomme formularer.

Har du evt en løsning?
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2012 - 19:22 #11
et svar ;-))