Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
11. februar 2012 - 13:43 Der er 3 kommentarer

Hjælp til Java Spil logik

Hej Eksperter,

Jeg har fået til opgave at programmeret et lille spil i Java.
Spillet som jeg er igang med er det klassiske "4-in-a-row" eller "4-på-stribe" om man vil.

Min programmerings erfarring er ikke specielt stor, men hvis man ikke får nogle udfordringer så bliver man jo heller ikke bedre.

Spillet skal være spilles af 2 spillere(selvfølgelig) men her menes at det skal være 2 "human" spillere. Altså skal man ikke kunne spille i mod computeren.

Jeg skal have lavet et gameboard som er 8x5 felter.
Jeg forestiller mig at lavet et multidimensionelt int array, som jeg til at starte med fx. fylder med 0'er.
Når en spiller så putter en brik i ændres denne så til enten 1 eller 2 afhængig af hvilken spiller som har turen.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvordan man lige kontrollere for hvor i array'et hvilke "brikker" er placeret.

Jeg har ikke lige nogen ide til hvordan jeg kan kontrollere for om der er 4 ens brikker ved siden af hianden, over hinanden eller diagonalt.

Jeg har siddet og læst lidt om Points men synes ikke jeg er blevet meget klogere.

Det jeg søger er et lille hint(muligvis flere) til at komme ordentligt igang med opgaven.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2012 - 16:02 #1
Du skal vel have et N x M array af noget. Jeg kunne forestille mig af enum fremfor af int.

Saa skal du have en GUI representation af dette board.

Og du skal have nogt som tester for 4 paa stribe. Det vil kraeve lidt kode, men maa da vaere muligt. Du tager udgangspunkt i hvordan du vil checke det manuelt og saa koder du den loesning.
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
11. februar 2012 - 16:13 #2
Hej Arne,

Alt er muligt :-)

Men jeg kan umiddelbart ikke lige komme på en metode til at teste på felterne.

Kan du give mig et hint til hvordan man kunne gribe opgaven an?

Jeg har siddet og pløjet nogle af mine bøger igennem men synes ikke umiddelbart jeg kan finde nogle lignende eksempler.

/mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2012 - 16:17 #3
Tegn et eksempel board paa papir. Check manuelt om der er 4 paa raekke. Analyser hvordan du gjorde det. Kod det samme i Java.