Avatar billede torbennielsen666 Nybegynder
09. februar 2012 - 19:33 Der er 12 kommentarer

Lille webservice

Hej.

Jeg skal have lavet en webservice til et lille projekt.

Når nogle laver en HTTP GET request på f.eks. denne her:

http://www.mywebsite.dk/latestpicture

Så skal den f.eks. returnerer 25504 som er skrevet ud fra min database.

Jeg kan godt skrive det ud fra min database, men hvordan får jeg den til at lave, så en GET kan hente "svaret" ?

Hvis nogen kan vise et lille eksempel med bare et tilfældigt tal ville det være super, så kan jeg selv fixe det med databasen. :-)

Torben.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2012 - 19:39 #1
Hvis text/plain er godt nok:

<?php
$num = 25504; // skal hentes fra databasen
echo $num;
?>
Avatar billede torbennielsen666 Nybegynder
09. februar 2012 - 19:48 #2
Er det virkelig nok til den kan hente det med et GET?

Nu har jeg lige kigget på dette her eksempel:

http://davidwalsh.name/web-service-php-mysql-xml-json

Er det totalt overkill så eller hvad?
Avatar billede torbennielsen666 Nybegynder
09. februar 2012 - 19:49 #3
Dvs. jeg skal bare udskrive det fra database jeg skal bruge og lave en echo på det?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2012 - 19:57 #4
hvis alle skal have det samme tal, så er der ingen grund til at bruge en database.

hvis det er unikt pr bruger, så skal vedkommende logge ind først, så du har en brugerid at slå op på (og det kan medføre en hel det ekstra kode til administration hvis bruger glemmer sin kode eller eller vil skifte data i øvrigt.

ellers kan tallet måske bare være et unikt tal, der dannes efter tidspunktet - så vil alle få et unikt tal, men samme bruger vil ikke få 'sit tal' igen ved næste login.
Avatar billede torbennielsen666 Nybegynder
09. februar 2012 - 20:03 #5
Jeg har en database hvor jeg har en masse billeder (links til) og så er der nogen der skal vise det nyeste billede fra min database og dermed hente ID'et på det sidste billede i min database, så de kan linke til det nyeste billede med URL'en der passer.
Hvis du kan følge mig? :-)

Men har lavet det nu så den blot udskrifter den seneste ID på skærmen, men ved ikke om det er nok for dem. Men nu har jeg sendt det og så må vi se hvad de siger. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2012 - 20:06 #6
Den komplicerede kode i linket indeholder:
- database koden
- returnerer xml eller json (fremfor plain text) afhaengig af hvad client har angivet

Det giver lidt flere linier.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2012 - 22:02 #7
ellers er det et sql-kald, der henter den højeste billed-id, og linkter til samme. Bare et kald.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
10. februar 2012 - 01:33 #8
#1's eksempel skriver bare tallet ud.
Der er ingen hentning af GET-parametre og der er ingen database forbindelse.

Du bør nok dele din problemer lidt op, da du så bare risikerer at få løsningsforslag, der kan 100 gange mere end nødvendigt er, og dermed gør det sværere for dig at rette til.

Kig på den her guide for at lære om HTTP GET i PHP.
http://www.w3schools.com/php/php_get.asp

Og kig så PHP Database sektionen i venstre side igennem for at lære at benytte en database i PHP.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2012 - 01:46 #9
Der er saa vidt jeg kan se ikke nogen GET parametere i URL i spoergsmaalet.
Avatar billede torbennielsen666 Nybegynder
21. februar 2012 - 13:00 #10
Har fint styr på databasekoden osv.. Det er GET tingen som jeg er i tvivl om.. Hvordan det fungerer... Kan jo fint udskrive fra min database med f.eks. echo på skærmen så de 10 seneste bliver udskrevet, men det er så andre personer kan hente det med en webserver at jeg bliver i tvivl. Hvad jeg skal gøre for at det er muligt at en webserver "sender" resultatet.

Det er til en iPhone app. og udviklerne skal bruge en webservice hvor de hele tiden kan hente de 10 sidste "ID's" fra min database og dermed viser de 10 seneste billeder.

Håber det giver jer lidt mere overblik over hvad det er jeg vil frem til? :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2012 - 15:13 #11
altsaa en GET er en helt standard HTTP request

og det som dit PHP script outputter med echo og som normalt vises i browseren kan laeses af en iPhone app
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2012 - 15:13 #12
du boer sende JSON eller XML fremfor HTML, men teknikken er helt den samme