Avatar billede stuegnu Nybegynder
09. februar 2012 - 16:48 Der er 7 kommentarer

Formular med flere paramtre

Hej

Jeg har for relativt nylig begyndt at anvende Access (2003) til at strukturere mine og mine kollegaers opgaver.

Jeg har en database over opgaver, hvor jeg har en formular der kan vise opgaverne sorteret på opgaveansvarlig. Denne er bygget op som over/underformular, hvor jeg har en kombobox, hvor man vælger hvilket opgaveansvarlig man vil have vist opgaver for. Det fungerer fint, men jeg kunne godt tænke mig udover komboboxen også at have en fluebens-box, hvor man kan vælge om afsluttede opgaver skal vises.

Jeg har googlet en del rundt, men synes ikke lige jeg har fundet guiden der kan fortælle mig dette uden at inddrage alt muligt andet samtidig. Jeg har indtil videre klaret mig med Access' guider og ikke kodet noget selv endnu, men hvis det er nødvendigt må jeg bare lære det :)

En kort skitse af databasen
Opgavetabel med id, opgavenavn, opgaveområde, opgaveansvarlig, opgavestatus
Picklistetabeller til ovennævnte

Formular der viser opgaverne.

Næste udfordring bliver at lave en formular, hvor brugeren selv kan vælge om man vil se opgaverne sorteret på opgaveområde, opgaveansvarlig eller opgavestatus, så det kunne jeg også godt bruge en hjælp til :)
Avatar billede mugs Novice
09. februar 2012 - 18:55 #1
Me!subform.Form.Filter = "opgavestatus =  '" & afsluttet & "'"
Me!subform.Form.FilterOn = True
Avatar billede stuegnu Nybegynder
10. februar 2012 - 10:44 #2
Tak for det, men jeg har brug for lidt mere vejledning. Skal jeg oprette et afkrydsningsfelt og paste det der ind i EfterOpdatering?

Skal jeg erstatte subform med subformens navn?

Jeg har prøvet begge dele, men det duede ikke.
Avatar billede mugs Novice
10. februar 2012 - 11:21 #3
tag en kommandoknap og indsæt koden i OnClick (Vedklik) hændelse.
Du skal blot bruge koden som den er, Dog skal du erstatte feltnavnet opgavestatus med det korrekte navn og ordet afsluttet skal stå i dette felt. Hvis ikke det er det rigtige ord, skal du ændre det.

Hvilken fejl får du?
Avatar billede stuegnu Nybegynder
10. februar 2012 - 12:50 #4
Jeg får samme fejl som før.

"Run-time error '2465'

Microsoft Office Access kan  ikke finde feltet "SubForm", der refereres til i udtrykket"

Jeg laver knappen i overformularen(tbl opgaveansvarlig) og det er i underformularen(tbl opgaver) at Opgavestatus-feltet er. Har du tænkt det med?

jeg vil også lige gentage at jeg bruger den antikvariske 2003-version ;-)
Avatar billede mugs Novice
10. februar 2012 - 14:05 #5
Prøv at udskifte ordet subform med navnet på din aktuelle underformular.
Avatar billede stuegnu Nybegynder
10. februar 2012 - 14:56 #6
Det hjalp så langt at jeg nu ikke får nogen fejl, men til gengæld får popup-vinduet "Indtast parameterværdi" Her kan jeg så skrive Afsluttet, men når jeg gør det bliver formularen tømt. Jeg har også prøvet med andre værdier end Afsluttet.
Avatar billede mugs Novice
10. februar 2012 - 20:45 #7
hmm - I nedenstående kode har jeg sat en kombinationsboks på hovedformularen og givet den 2 værdier "Afsluttet" og "Ikke afsluttet. Jeg vælger en værdi koden er indsat i kombinationsboksens BeforeUpdate. Min underformular hedder subform. det er måske lidt klodset, men det fungerer.

Me!subform.Form.Filter = "afsluttet =  '" & Kombinationsboks39 & "'"
Me!subform.Form.FilterOn = True