Avatar billede Aaholm Nybegynder
09. februar 2012 - 14:19 Der er 12 kommentarer

td height problem

Hej folkens.

Jeg har et problem med td height, som jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg skal have en bar i toppen af min side på 95px, men hvor resten af table tilpasser sig automatisk i højden. Det fungerer fint i firefox, men fucker up i IE.

Dvs. at de td'er der burde være height="95px" ændrer sig til at være meget højere, når jeg åbner siden i IE...

Min kode følger her - så vidt jeg kan se, er der ingen problemer, så jeg håber I kan hjælpe!

Kan man evt. tvinge td til at være en bestemt højde?

<table width="100%" border="0px" cellpadding="0px" cellspacing="0px">
    <tr>
        <td bgcolor="#333333" height="95px" width="20%">
        </td>
        <td width="900px" rowspan="2" valign="top">

(webside-indhold)

        </td>
        <td bgcolor="#333333" height="95px" width="80%">
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="20%">
        </td>
        <td width="80%">
        </td>
    </tr>
</table>

Mvh.
Aaholm
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. februar 2012 - 14:24 #1
Nogen gange skrumper browseren celler uden indhold, så prøv at smide en &nbsp; ind i de celler.
Avatar billede Aaholm Nybegynder
09. februar 2012 - 14:27 #2
Det har jeg prøvet - og virker desværre ikke. Jeg har også prøvet med et bogstav for at være sikker.

Jeg har også prøvet at angive height="100%" i de nederste celler - desværre også uden held....
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2012 - 15:07 #3
<ole>

Tabeller er beregnet til opstilling af data, som du kender det fra Excel. Tilbage i 90'erne, hvor der ikke var mulighed for at style elementer, brugte vi tabeller som layoutværktøj - men det er rigtig længe siden.

Du kan ikke påregne, at den slags virker på tabeller, da de som sagt er beregnet til helt andre ting. Brug i stedet 'anonyme' elementer som DIV og SPAN, som er styled med CSS

/mvh
</bole>
Avatar billede Kjeldsen13 Nybegynder
09. februar 2012 - 15:11 #4
Hej Aaholm.

Jeg har prøvet at kopiere din kodning og åbnet i IE 9, og det viker umiddelbart fint, hvis altså har forstået dit spørgsmål korrekt. Jeg vil dog råde dig til at holde dine højde og bredde definationer i samme "type" (% eller px).

Men jeg vil lige prøve at lave en remake af det hvis ok :)

I'll be back
Avatar billede Aaholm Nybegynder
09. februar 2012 - 15:28 #5
olebole: Vil du prøve at lave et eksempel?? - evt. genskrive den kode jeg postede (eller lignende) med <div> i stedet for <table>..?

Kjeldsen13: Jeg bruger som regel også altid samme type - det var udelukkende for at afprøve alle de muligheder jeg kunne komme på.
Prøv det hellere end gerne :-)

I kan se mit lille projekt her - det er en webshop jeg er ved at bygge for en bekendt:

http://www.kirkensgaard-mode.shoppinnet.com/

Jeg har så bare "pakket shoppen ind" i det stykke kode jeg postede i starten, hvor shoppen så er placeret i stedet for (webside-indhold).
Avatar billede Aaholm Nybegynder
09. februar 2012 - 15:30 #6
- Prøv først Firefox og derefter IE...
Avatar billede Kjeldsen13 Nybegynder
09. februar 2012 - 15:42 #7
Nå. ikke noget yderligere herfra. men jeg vil forslå dig at prøve et gratis program. Stone's Webwriter 4. Det er dansk, og jeg bruger det selv. :)

Held og lykke med at knuse problemet.
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2012 - 15:52 #8
Du disabler selv store og meget vigtige dele af CSS ved at undlade en DTD som det allerførste i din kode (før <html>) - f.eks:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Derudover er der en hel del fejl i koden, hvoraf nogle er ret alvorlige. Valider altid din kode med W3C's validator
Avatar billede Aaholm Nybegynder
09. februar 2012 - 19:27 #9
I så fald må jeg hellere skynde mig at fortælle at det er et gratis webshop system jeg ville bruge, som jeg udelukkende har tilføjet nogle småting, såsom baggrund og også har forsøgt at tilføje det stykke kode, jeg postede her tidligere.

- Vil det sige at det er et lorte webshop system?

Kender I et godt gratis webshop system, der er forholdsvis nemt at tilpasse, hvis man ikke er uddannet datamatiker?
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2012 - 20:03 #10
"- Vil det sige at det er et lorte webshop system?" >> Det ser afgjort sådan ud!

Som udgangspunkt bør man ikke rode med webshops med mindre, man har kompetencer på datamatikerniveau. Husk på, du har ansvaret for at beskytte dine brugeres personlige data og med rette kan blive sagsøgt langt ind i Helevede, hvis noget går galt ... og det er overvejende sandsynligt.
Avatar billede Aaholm Nybegynder
09. februar 2012 - 20:12 #11
Okay, jeg takker mange gange for svarene! :-)

Men findes der ingen webshop systemer, hvor man stort set udelukkende tilpasser designet og uploader sine varer og så er man køreklar??

Det er længe siden jeg har været her sidst - hvordan giver jeg point?
Avatar billede olebole Juniormester
10. februar 2012 - 16:06 #12
Hvis man ikke selv har godt styr på at kode, vil jeg anbefale, at man opretter en shop på et af de sites, der er beregnet til det. Der er forskellige af slagsen alt efter, hvad man ønsker at sælge - f.eks. Etsy eller Amio. Er det ikke en option, bør man nok få en professionel til at lave det.

At uddele point kræver, der er oprettet svar og ikke 'kun' kommentarer. Jeg samler ikke selv point, så prøv at spørge en af de andre deltagere i tråden