Avatar billede ice-tea Nybegynder
05. februar 2012 - 12:08 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Nem hjemmeside med database..

Hejsa allesammen..

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside til en legetøjsforretning, og skal bruge et meget nemt og let at arbejde med design, hvortil der skal bruges en database, hvor det også er nemt at tilsætte billeder osv... Er der nogle der har eller ved hvor jeg evt kan få fat i det...
Designet må gerne være gratis, og om ikke så billigt.. Der skal også være  en indkøbskurv, sådan at man kan tilsætte flere vare, og samlet se hvad man har i kurven...

Håber der er nogle der kan hjælpe mig..

På forhånd tak
Ice-Tea. :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 12:21 #1
<ole>

Det lyder lige præcis som den legetøjsforretning, jeg går og leder efter! Et af mine børnebørn har fødselsdag, og jeg skal ud og finde ham en gave. Det må du da kunne skaffe gratis - eller meget billigt.

Håber, du kan hjælpe mig  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede ice-tea Nybegynder
05. februar 2012 - 12:26 #2
Hejsa OleBole..

Hvad leder du efter til dine børnebørn, for det kan da godt være vi kan finde ud af noget.. :) :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 12:26 #3
- men realistsik set, er der jo nok tale om envejshjælp  :)

Kik på Joomla, som er et CMS, som er ret let at sætte op. Det findes der forskellige webshops til. Prøv selv at søge efter det, der passer bedst til dine behov.

Du skal dog ikke påregne at kunne finde ud af at sætte noget somhelst op uden at vide noget om HTML, CSS, PHP og MySQL
Avatar billede ice-tea Nybegynder
05. februar 2012 - 12:27 #4
Hejsa Allesammen... Jeg glemte lige at skrive at der også gerne må være en Skrift kode på i form af tal og bogstaver, sådan at der ikke er en BOT der spammer siden med en masse handler osv...
Avatar billede ice-tea Nybegynder
05. februar 2012 - 12:29 #5
Olebole.

Jeg kender en del til html, men ikke ret meget til CSS, PHP og MySQL... Så der kommer jeg nok til at skulle have en del hjælp...

Nå skriver lidt senere.. Skal ud og køre..
Avatar billede kjeldsted Novice
05. februar 2012 - 13:21 #6
For at påpege Ole's pointe:
Du får ikke foræret en komplet hjemmeside med webshop ganske gratis. Den slags er krævende at skulle sætte op og kræver stor viden inden for HTML, CSS, PHP og MySQL. Før man overvejer at begynde på systemer af sådan en størrelse, skal man nok kende en del til det grundlæggende i programmering. Det at programmere en hjemmeside er ikke noget man bare lige gør.
Man skriver heller ikke en 300 siders roman på spansk før man har lært sproget.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 13:28 #7
Selv, hvis man bare prøver at oversætte en 300 siders bog til arabisk via Google, kan det give slemme øretæver  :D
Avatar billede kjeldsted Novice
05. februar 2012 - 13:31 #8
#7 ;)
Avatar billede ice-tea Nybegynder
05. februar 2012 - 17:26 #9
Kjelsted.

Jeg skrev jo også at det gjorde ikke noget at den kostede noget, men vil ikke give flere tusinde kroner for det...

Jeg skal bruge en index, og 2 side html eller andet, som jeg selv kan arbejde videre med, MEN kravet er at det køres med en database, indkøbskurv og at der er en bogstav/tal kode der skal tastes, så den ikke bliver spammet af botter på nettet....
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 00:00 #10
OP OP
Avatar billede danco Nybegynder
06. februar 2012 - 11:36 #11
I min verden lyder det til at blander HTML og PHP sammen.
I programmeringsverdens snakker man om en model der hedder MVC, det betyder dybest bare at man sørger for at holde design (HTML) og logik (PHP) adskilt.
Derfor plejer jeg gerne at anbefale folk at bruge en fremgangsmåde der hedder: Lav designet og sørg for at det virker ikke alle browsere og det fancy funktioner du nu ville ønske.
Derefter kan du begynde at tænke i PHP og MySQL osv, dybest set vil du jo bare gerne have en situation hvor du kan generere noget HTML igennem noget PHP.

Men jeg vil så sige at jeg synes det virker foruroligende at du giver dig i kast med webshop opgaver. Men du bør måske nok overveje et standard CMS med et webshopmodul tilbygget, den slags koster dig ofte nogle penge.
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 15:00 #12
"I programmeringsverdens snakker man om en model der hedder MVC, det betyder dybest bare at man sørger for at holde design (HTML) og logik (PHP) adskilt" >> det synes ikke at være særlig 'dybt'. Det er nærmere en meget overfladisk beskrivelse af MVC.

Men derudover er du tydeligvis ikke uenig i, hvad vi har skrevet  =)
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 15:09 #13
Hej danco. :)

Jeg har været ude og snuse på nettet, og kunne godt tænke mig at få en side som www.abcdefg.dk til at virke på den side jeg er i gang med at rode med...

Det er faktisk det som jeg gerne vil have siden skal være..

Jeg har også kigget på kildekoden, og kan se at det er en blanding af det du skriver.. Det der så ligger i det er at, jeg ikke ved hvad der vil ske, hvis jeg evt går ind og fjerner det som de allerede har lagt i indkøbskurven, om der så stadig kommer noget i når man køber / tilsætter de ting man gerne vil købe...

Men du kan jo kigge på det, og se hvad du siger...
Avatar billede danco Nybegynder
06. februar 2012 - 15:19 #14
Ole ;
Jeg forsøgte nu heller ikke at gennemgå MVC særlig dybt , det var mere et oplæg til at spørgeren selv kunne oversøge videre derfor nævnte jeg navnet MVC for at give mulighed for google søgning osv
;-)

Du kan ikke se kildekoden, eller jo du kan se HTML. Men det er jo formentlig en meget lille del af hvad der reelt er lavet på den side.
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 15:21 #15
Der er nok ikke nogen i denne tråd, der er i tvivl om, hvad det er, du ønsker. Men hvad du mener med resten af din seneste kommentar er lidt sløret.

Enhver webshop kan dog håndtere, at brugeren fortryder og sletter noget indhold i cart'en - og lægger andre varer i. Hvis det var det, du mente  =)
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 15:27 #16
Danco:

Jeg har prøvet med "HTTrack Website Copier" for at se på siden og finde ud af hvordan den er sat op med både indkøbskurven og kildekoden, og via det kan jeg se det er et integreret system. Det kan da godt være den ikke henter databasen ned og andre ting, men det var nu også mere for at se hvordan det var sat op, og om der var nogen mulighed for at lave noget der lignede det, med de kriterier som jeg benævnte i starten af spørgsmålet...
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 15:28 #17
@danco: Når man er halfpast spejlblank i programmering, er MVC næppe det mest relevante at bringe på banen. Og så er det måske ikke fikst at kalde det 'en model', når M'et i MVC netop refererer til til ordet 'Model'. 'Designmønster' eller 'designkoncept' ville nok være mindre forvirrende for en begynder  =)
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 15:28 #18
Lige for at pointerer, det var ikke for at stjæle siden at jeg brugte "HTTrack Website Copier".. Mere for at se kildekoden osv...
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 15:32 #19
@ice-tea: Du er formodentlig bedre rustet til at fjerne din søns blindtarm eller bygge en Kattegatbro. Du bør helt klart få nogen til at lave det - eller droppe idéen  =)
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 15:36 #20
olebole:

Droppe ideen kan jeg ikke.. Har lovet den gamle at lave hans hjemmeside, og om jeg så må punge lidt ud til det, er der så ikke noget at gøre ved... Sådan er det jo desværre, intet er gratis, ikke engang en lille hjælpende hånd fra sin nabo, hvis han lige skal hjælpe med at slå græs, eller bære en pose ind for dig...

Havde bare håbet på at der var en eller anden her i eksperten, der var så klog at de fluks, kunne hjælpe mig med et eller andet at arbejde med, sådan at jeg kunne komme i gang.. :) :)
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 16:49 #21
Det har intet med klogskab at gøre - hverken hos os eller dig - men ingen kan ikke lære et fag i en tråd i et webforum. Du har slet ikke forstået, hvor omfattende opgaven er - og hvad den kræver af viden  =)
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 16:55 #22
- og til det med gratis hjælp, så har jeg gennem godt 12 år bidraget med 53.046 (nu 53.047) ganske gratis indlæg og bevaret over 4050 spørgsmål (og alle besvarelser gennem det seneste år tæller ikke med, da jeg ikke har ønsket at modtage point i den periode).

Man kan næppe beskylde mig for at skylde ret meget på den konto  *o)
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 17:10 #23
Olebole.

Som jeg skriver, så har jeg en stor del kendskab til HTML, som jeg har brugt både på min egen hjemmeside, som jeg har pillet ned pga spam fra botter, for det andet har jeg 1 gang lavet en hjemmeside før, hvor jeg havde en database hvor jeg puttede pilleder ind i, og som blev brugt på en forretningshjemmeside, det er dog en del år siden, og jeg har intet af det liggende, og på daværende tidspunkt, der fik jeg en hel del hjælp her inde på eksperten...

Men det ser jo ud til at dem der hjalp mig den gang måske er slettet ... Hvad ved jeg...
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 17:21 #24
Det er jo præcis min pointe: "Du har slet ikke forstået, hvor omfattende opgaven er - og hvad den kræver af viden"  *o)

At du kan HTML er fint, men det rækker som en skrædder i Helvede. Det svarer til, at du mener, du kan fjerne din søns blindtarm, fordi du kan bruge en spejderdolk. Det hænger ikke samme.

"Hvad ved jeg..." >> Tydeligvis ikke ret meget om dette emne. F.eks. ikke, at det ville være dybt uansvarligt, at du skal stå for at håndtere sikkerheden omkring dine brugere.

Du taler med folk, der har lavet kæmpe løsninger - herunder et af landets største olieselskabers erhvervssite! Hvis du i al din grænseløse uvidenhed er så pokkers klog, at du ikke kan lære, tror jeg ikke, du er til at nå. At du er frustreret over ikke at kunne holde, hvad du har lovet farmand, ændrer ikke på, at hans søn ikke kan alt!

I'm out of here!
Avatar billede ice-tea Nybegynder
06. februar 2012 - 17:25 #25
Så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede kjeldsted Novice
06. februar 2012 - 23:03 #26
Nu skal du ikke forstå det vi prøver at sige, som om vi nægter at hjælpe. Faktisk tværtimod. Jeg kan fortælle af bitter erfaring at hvis du begynder at bygge en så enorm side op, så vil du inden længe begynde at fortryde. Tre år efter jeg selv var begyndt at lærer noget webprogrammering i PHP og MySQL, begyndte jeg sammen med en kammerat på et system, der viste sig at være lidt mere end hvad vi havde troet. Det tog to mand, tre og et halv år at komme igennem (vi havde regnet med et par måneder) og undervejs måtte vi indgå en pokkers masse kompromiser, da vores viden ikke var stor nok.
Det ville nok have svaret til at jeg begyndte at skrive en roman på tysk. De første tre sætninger ville jeg sikkert kunne komme igennem. Derefter ville det ikke være ret sjovt.
Det er fint hvis du vil lære at lave hjemmesider. Men inden du laver en webshop, bør du bruge et par år på at lære at programmere. Begynd med at sætte en CSS op i en HTML. Når det er 100% på plads kan du så småt begynde på noget PHP og så videre....
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 23:24 #27
Derudover bør du nok takke os for de retssager, vi har skånet din far for. Der har været adskillige eksempler på, at selv firmaer som Harald Nyborg retfærdigvis er blevet stævnet, fordi en amatør havde leget webudvikler og implementeret en webshop, der ikke var sikker og kunne udnyttes af 'ubehagelige typer'.

Man har et enormt ansvar, når man laver sådanne applikationer. Man er underlagt lovgivning om datasikkerhed og personfølsomme informationer. Det er et område, amatører skal holde sig langt væk fra!

Det mest skræmmende er, at nogle mennesker - i totalt forvrænget selvforståelse - i den grad kan nægte at indse deres egne begrænsninger! De er en seriøs trussel mod alles sikkerhed på WWW!