Avatar billede bazzoooo Nybegynder
04. februar 2012 - 23:52 Der er 26 kommentarer

Login boks bugger nogle steder

Hej Eksperten

Jeg er i gang med noget design og har lavet login boks, men den bugger ved alle bare ikke mig.

http://bazzo.bizzo.dk/ I kan se det her, forstår ikke hvordan man får den til at være ordenlig?

Tusind tak på forhånd
Avatar billede JobJog Nybegynder
05. februar 2012 - 02:01 #1
Her står den de 900px fra left, som du har sat den til..
Avatar billede JobJog Nybegynder
05. februar 2012 - 02:03 #2
Hvad er fejlen da ?
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 03:21 #3
<ole>

Det kan umuligt passe, at det fejler hos alle andre. Hvad bruger de, det fejler hos? Hvad fejler? Prøv at være lidt mere præcis, når du stille spørgsmål  *o)

Derudover skriver du ikke XHTML, så brug hellere denne DTD:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

CENTER elementer har været deprecated i rigtig mange år efterhånden, så det bør løses med CSS.

Du behøver heller ikke sætte widthsite_banner eller site_menu - og BR elementer er ikke beregnet til at skabe luft i toppen eller bunden af andre elementer. Brug også her CSS (f.eks. padding).

Til slut forstår jeg ikke rigtig begrundelsen for alle de floats, du bruger. Det giver ofte en masse bøvl, og jeg har på fornemmelsen, det er der, dine visningsproblemer kan ligge. Prøv så vidt muligt at udnytte dokumentets naturlige flow.

/mvh
</bole>
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
05. februar 2012 - 11:19 #4
Ved nogle går login boksen ned over menuen og den rykker sig, osv.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 11:43 #5
Ja, i Safari og Chrome sker det - og i IE i kompatibilitetsvisning sker der andre interessante ting. Men det skal vi jo ikke sidde og lede efter  *o)

Har du prøvet at rette de ting, jeg skrev i #3?
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
05. februar 2012 - 11:46 #6
Det er rettet nu, men ved ikke om det hjalp.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 12:15 #7
Hvorfor ved du ikke det? Du bør som absolut minimum have Explorer, Firefox, Opera, Safari og Chrome på din maskine. Ellers kan du ikke skrive webkode, der skal bruges på WWW.

Nu vises loginboksen næsten ens i de forskellige browsere - dog ikke helt i IE9 i kompatibilitetsvisning.
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
05. februar 2012 - 12:21 #8
Det virker fint i Google Chrome og Safari, men kan ikke få explore osv.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 12:27 #9
Hvad betyder "men kan ikke få explore osv."?
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
05. februar 2012 - 12:36 #10
Jeg har Macbook så kan ikke få de programmer.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 12:53 #11
Så er du nødt til at bruge f.eks. Boot Camp. Ellers koder du i blinde  =)
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
05. februar 2012 - 12:54 #12
Jeg har 4 som tester det, men den bugger ved alle.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 12:58 #13
PS: og det er ikke fordi, jeg er en sur, gammel pissema ... ehhhh ... PC-mand. Jeg begyndte faktisk min karriere som frådende, fanatisk macintosse - men allerede i mit første rigtige udviklerjob måtte jeg sande, at begge platforme er en tvingende nødvendighed. Enten i form af hardware, eller virtuelle maskiner på samme hardware  =)
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 13:01 #14
Nu burde du efterhånden have forstået, at kommentarer som "Jeg har 4 som tester det, men den bugger ved alle." er komplet ubrugelige. Man er nødt til at vide, hvad det er for browsere og hvilke versioner, de bruger.

Du kan ikke udvikle og lade andre teste. Det er som at være fire til at køre en bil: Én til at håndtere rattet, én til speederen, én til koblingen og én til bremsen. Det kan kun resultere i ulykker  =)
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
05. februar 2012 - 13:01 #15
Ja, jeg har også 2 bærbare, men kan ikke finde strøm til dem derfor måtte jeg finde nogle folk som kan teste for mig.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 13:03 #16
Nej, du bruger bare Boot Camp. Med mindre du er rigtig dygtig, kan du skrive 10 linjer kode - så skal der testes. Ellers bliver det overordentlig vanskelligt at finde sine egne fejl
Avatar billede Nasgul Nybegynder
06. februar 2012 - 17:21 #17
En lille hjælp kan være at installere firebug plugin til firefox, det er et lille plugin der tillder dig at rette i din kode, mens dit website vises, dog gemmes rettelserne selvfølgelig ikke, men de kan give dig et lille indblik i hvad der burde rettes, inden du faktisk gør det, så at sige.

Men som olebole skriver, du skal selv teste din kode, i alle de forskellige browsere du kan, samt vil jeg anbefale dig at hente Multiple IE (http://tredosoft.com/Multiple_IE) el. der giver dig et indblik i hvordan dit site ser ud i ældre versioner af IE, helt tilbage til IE6 mener jeg det er, hvor godt og præcist det er kan nok diskuteres, men da nogen stadig lever i stenalderen mener jeg det er nødvendigt at tage højde for det, desværre.
Avatar billede Nasgul Nybegynder
06. februar 2012 - 17:28 #18
En lille tilføjelse.

Du kan også med fordel nulstille alle komponenters default instillinger, i din css.

En nem måde er at inkludere en seperat css fil hvis eneste formål er at nulstille, der findes heldigvis allerede en ude på nettet (så du ikke glemmer en komponent eller to) http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/

Bare hust at inkludere den som det første stylesheet, ellers overskriver du bare alle dine egne instillinger.
Avatar billede olebole Juniormester
06. februar 2012 - 17:42 #19
Nej! Lad for Guds - og ikke mindst din egen - være med at bruge det skod! Læg mærke til flg. kode:

html, body, div, span, applet, object, iframe,
h1, h2, h3, h4, h5, h6, p, blockquote, pre,
a, abbr, acronym, address, big, cite, code,
del, dfn, em, img, ins, kbd, q, s, samp,
small, strike, strong, sub, sup, tt, var,
b, u, i, center,
dl, dt, dd, ol, ul, li,
fieldset, form, label, legend,
table, caption, tbody, tfoot, thead, tr, th, td,
article, aside, canvas, details, embed,
figure, figcaption, footer, header, hgroup,
menu, nav, output, ruby, section, summary,
time, mark, audio, video {
    margin: 0;
    padding: 0;
    border: 0;
    font-size: 100%;
    font: inherit;
    vertical-align: baseline;
}

Hvor guddommelig ubegavet er det f.eks. ikke at sætte vertical-align:baseline på elementer som SUB og SUP? Det er jo netop, hvad der ikke er meningen med de to elementer! Prøv:

<p>Lejligheden er på 128 m<sup>2</sup></p>
<p>Lejligheden er på 128 m<sup style="vertical-align:baseline">2</sup></p>

Hvor dybt tåbeligt er det lige?

W3C har knoklet med at lave et default stylesheet. Lad nu være med at smadre det arbejde!
Avatar billede Nasgul Nybegynder
07. februar 2012 - 06:58 #20
nu var det ment som et eksembel, man skal selvfølgelig aldrig bare copy/paste andres arbejde (som de iøvrigt også skriver i linket),  det var mere for at informere om muligheden er der, men ja enig, lige denne fil er måske ikke det bedste eksembel :( men der findes andre, og bedre versioner derude, det er bare et spørgsmål om at lede ordentligt.

Men jeg har kun gode erfaringer med at nulstille sine komponenter inden man begynder at definere de forskellige classer og id´er, for at undgå for meget forskel i de forskellige browsere.

Er IE9 blevet bedre på det område? har ikke lavet websites siden IE8 da jeg synes Java er langt sjovere at arbejde med.

Dog vil jeg altid anbefale man skriver sit kode selv, uanset sprog og formål.
Avatar billede olebole Juniormester
07. februar 2012 - 17:18 #21
Det er da muligt, du bedre kan lide at arbejde med Java. Andre kan sikkert bedre lide at beskæftige sig med at strikke, lave smykker, bygge fede citybikes eller andre helt usammenlignelige ting.

Prøv først at tage et kik på denne kommentar.

meyerweb's nulstillings sheet er enormt udbredt, men hvis du kender til andre og bedre, synes jeg da, at du som professionel burde linke til et af dem.

Kommentarer som "men der findes andre, og bedre versioner derude, det er bare et spørgsmål om at lede ordentligt." er ganske gratis, men hvorfor går du ikke foran med det gode eksempel - i stedet for med det dårlige?
Avatar billede Nasgul Nybegynder
08. februar 2012 - 09:01 #22
Umiddelbart ville jeg mene denne her er bedre.

http://yui.yahooapis.com/3.4.1/build/cssreset/cssreset-min.css

Linket til meyer, var nu engang tilfældigvis det øverste resultat på googles liste.

Men som jeg også siger, ALDRIG copy/paste noget man ikke forstår, jeg anerkender helt klart din ekspertise indenfor feltet, baseret på dine år i branchen, samt alle dine indlæg. men du er også nød til at gå ned på det samme niveau som dem der rent faktisk opretter spørgsmålet.

Ud fra dette spørgsmål, ville jeg mene personen ikke har specielt meget viden omkring det, og derfor mener jeg en sådan fil er et godt udgangspunkt, men der er altid behov for yderligere tweaks, det ved alle der kender til browser forskelle mht. css.

Reset filen (efter min mening) er ment som en guideline, og absolut ikke et must have, hvis man ikke forstår den, skal man lade værd med at bruge den, så simpelt er det.

Er man (som i dit tilfælde) meget erfaren, ville jeg aldrig bede dig om at bruge den, da du jo nok selv kan lave noget der er langt  bedre, og passer mere til dit behov.
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2012 - 14:57 #23
Det ændrer ikke på det faktum, at du ikke kan udvikle på Mac og forvente, det ser ligesådan ud på en PC - eller omvendt. Oven i købet er det blevet ekstremt nemt for Mac-folk at teste på begge platforme ... jvnf. #11  =)
Avatar billede Nasgul Nybegynder
09. februar 2012 - 15:47 #24
Desværre kender jeg ikke til Boot Camp, men helt klart noget jeg må se nærmere på, man kan jo ligeså godt bruge alle de forskellelige værktøjer der nu engang er tilgængelige.

Alt andet ville jo være dumt.
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2012 - 15:57 #25
BootCamp giver mulighed for at køre både MacOS og Win, men er 'kun' til Mac.

Der findes dog virtualiseringsværktøjer til PC, som kan nogenlunde det samme - f.eks. VMware Workstation
Avatar billede Nasgul Nybegynder
10. februar 2012 - 07:02 #26
Takker for informationen, må jeg prøve at sætte mig ind i til mit næste projekt.

Har desværre kun haft mulighed for at teste mine projekter på en pc indtil videre, da jeg desværre ikke har midlerne til at investere i flere forskellige computere :(