Avatar billede ullum Praktikant
04. februar 2012 - 12:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forbrug af båndbredde

På mit netværk oplever jeg et par gange om dagen en massiv trafik.
Jeg opdager det ved at mit netværksbasserede musiksystem (Sonos) falder ud, det sker kun ved musik fra netværks harddisk og aldrig når jeg hører radio via internettet.
Routeren er en Linksys WRT54G/GS/GL med Tomato firmware.
Jeg kan på sw til routeren se, at der, når det sker er voldsomme peaks på den indadgående trafik (op til 16000 kbit/sec), jeg kan bare ikke se hvilken enhed der genererer det.
Findes der et program der kan overvåge mit netværk, eller er der et eller andet i Tomato softwaren jeg bare har overset, der kan fortælle mig hvad der sker.

Alle input er velkomne, vær god ved mig jeg er ingen haj :-) , men lidt kan jeg da
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. februar 2012 - 13:51 #1
Du burde kunne se hvilke porte der genererer trafikken på dine lys-dioder på switchen.
Alternativet er at trække stikkene ud af switchen en af gangen og så se hvornår trafikken dør.

Sidste alternativ er at sætte en pakkesniffer op på en maskine og så få smidt den ind imellem routeren og switchen for at fange pakkerne, men det er besværliggjort af at man i dag benytter switche og ikke hubs.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. februar 2012 - 13:52 #2
Et eksempel på en pakkesniffer kunne være Ethereal.
http://www.ethereal.com/download.html

Husk dog at det ikke er nok bare at installere programmet.
Di maskine skal sættes rigtigt ind i din netværksinfrastruktur for at det virker.
Avatar billede ullum Praktikant
04. februar 2012 - 15:36 #3
Tak for svar.

Routeren sidder på loftet, så bare det at komme derop er et problem, traffiken er nok stoppet allerede, vi har også mange trådløse enheder, men selvfølgelig en mulighed.
Det er også først nu jeg er opmærksom på det, så jeg kan jo lave en log, og måske af den vej prøve

ethereal linket gav noget der ikke kunne installeres fordi filen var korrupt. Alle mirror henvisningerne var døde

tilgengæld fik jeg noget whiteshark, men det program var godtnok en kende for avanceret til mig
Avatar billede ullum Praktikant
12. februar 2012 - 07:39 #4
fandt ud af at sønnen streamer hd fra you-tube og så vælter det hele hvis det er trådløst, det ser ud til at hvis han får en fast forbindelse, så er problemet løst.

Vil en ny gigabit router kunne hjælpe+
Avatar billede ullum Praktikant
19. februar 2012 - 07:20 #5
Fik en ny gigabit router på igår, der har ikke siden været problemer