Avatar billede tobrukDk Novice
04. februar 2012 - 00:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

gøre password mere sikkert

hej

Jeg har fået noget tid for et link til den her side ;
http://www.eksperten.dk/guide/1051

og det er sådan at jeg godt kun tænke mig at gøre mine password på siden mere sikkert da jeg ikke ønsker eller lign.. :)

<?php
include("include/database/database.php");

//Infomation
$fejl = "";
$brugernavn = $_POST["brugernavn"];
$password = $_POST["password"];
$gentag = $_POST["gentag"];
$facebook = $_POST["facebook"];
$soundcloud = $_POST["soundcloud"];
$land = $_POST["land"];
$profiltekst = $_POST["profiltekst"];
$djnavn = $_POST["djnavn"];
$email = $_POST["email"];
$site = $_POST["site"];
$still = $_POST["still"];
$errorCount = 0;

if($brugernavn == "")
{
    echo "Du skal indtaste et brugernavn.<br>";
    $errorCount++;
}
if($password == "")
{
    echo "Du skal indtaste et password.<br>";
    $errorCount++;
}
if($gentag == "" || $gentag != $password)
{
    echo "De to passwordfelter skal have ens indhold.<br>";
    $errorCount++;
}

include("include/database/database.php");

    $password = sha1($password);
    $insert = mysql_query("INSERT INTO brugere (brugernavn,password,facebook,soundcloud,land,profiltekst,djnavn,email,site,still) VALUES ('$brugernavn','$password','$facebook','$soundcloud','$land','$profiltekst','$djnavn','$email','$site','$still')");

    if(!$insert) {
        echo "Der skete en fejl. Prøv igen. <a href=\"java script:history.back(-1)\">Tilbage</a><br>";
    }
    else {
        echo "Brugeren blev oprettet. <a href=\"index.php\">Forside</a><br>";
    }

?>

sådan her ser min infomation ude når den ligger det op til databasen. og jeg har valgt at køre sha1 da jeg har fået vide det er lidt mere sikkert endnu md5 :)

så ville høre om der var nogle som kunne hjælp mig eller kunne forklare mig hvordan jeg skulle sæt det op i det her lille tildelen af koden. :)

spørger hvis der er mere du ville vide omkring det her eller lign.. :)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 02:01 #1
Ud fra kodeeksemplet, bliver kodeordet hashet. En hacker der har fået adgang til din database og dermed alle brugernes hashkoder, kunne finde frem til nogle af kodeordene ved at slå hashkoderne op i en rainbow table. For at undgå brug af rainbow tables, kan du tilføje salt til kodeordet inden du hasher det (som dit link nævner).

Så før du hasher kodeordet, skal du først lave et salt som er en tekst der er genereret tilfældigt. Dette salt + kodeordet laver du så en hashkode af (f.eks. med sha1). I databasen gemmer du både salt og hashkode. Når brugeren logger på med brugernavn og password, slår du hans salt og hashkode op i databasen. Saltet og det kodeord der blev sendt fra login, laver du så en hashkode af igen og tjekker med den hashkode du har i databasen. Hvis de er ens, er kodeordene formodentlig de samme.

Du bør også have en sikker forbindelse via https når en bruger logger på, så der ikke er en man-in-the-middle der kan opsnappe kodeordet undervejs, men det er der mange der ikke gør (f.eks. eksperten).
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 02:08 #2
Svage passwords er et andet problem, da de nemt kan brute-forces. Du kan så genere brugeren ved at sætte nogle krav til et minimum antal tegn der skal bruges i et kodeord og at det skal være en blanding af både tal, bogstaver (store og små) og andre tegn, og ikke må ligne brugernavnet for meget.
Avatar billede tobrukDk Novice
04. februar 2012 - 02:23 #3
okay takker for hjælpen infomation :)
Avatar billede tobrukDk Novice
04. februar 2012 - 18:35 #4
Takker for du vil forklare mig det ? vil du have noget for det?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 19:29 #5
Nej, pointene må du godt beholde.
Avatar billede tobrukDk Novice
05. februar 2012 - 04:08 #6
Okay tak men jeg tak da for dine pæn og god ord til mig det ville jeg hjælp frem over.. :D