Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2012 - 22:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skub indhold ned

Hej, nogen der kan gi et link til en guide til at lave an effekt al'a det her
http://www.adapt.dk/omos/medarbejdere/
Hvor der er en liste med billeder af medarbejdere, effekten jeg gene vil ha er at når du klikker på en af "se profil" så kommer der skjult inhold frem og det andet inhold bliver "flydene"skubbet ned.
Aner ikke om den skal skrives i css java, eller jquerry eller nok højst sandsynligst en blanding?
Og p.s er total ny i java og jquerry så må gerne være lidt "for dummies" ;)
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 23:02 #1
<ole>

Det kan du gøre på mange måder - men ikke med Java. Java og JavaScript er to vidt forskellige sprog, som stortset kun har fire ting tilfælles: J, a, v og a  =)

Du kan f.eks. gøre noget à la:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
ul {
    width: 300px;
    list-style: none;
    cursor: pointer;
}
div.hidden {
    padding: 20px;
    margin: 10px;
    border: 1px solid #ccc;
    background: #f0f0f0;
    display: none;
}
</style>
<script type="text/javascript">
var elmOpenDiv = null;
function showInfo(elmLI) {
    var elmDiv = elmLI.getElementsByTagName("div")[0];
    if (elmOpenDiv===elmDiv) {
        elmOpenDiv.style.display = "none";
        elmOpenDiv = null;
        return;
    }
    else if (elmOpenDiv) elmOpenDiv.style.display = "none";
    elmOpenDiv = elmDiv;
    elmOpenDiv.style.display = "block";
}
</script>
</head>
<body>

<ul>
    <li onclick="showInfo(this)">Box nummer 1
        <div class="hidden">En hel masse informationer, knyttet til box 1.</div></li>
    <li onclick="showInfo(this)">Box nummer 2
        <div class="hidden">En hel masse informationer, knyttet til box 2.</div></li>
    <li onclick="showInfo(this)">Box nummer 3
        <div class="hidden">En hel masse informationer, knyttet til box 3.</div></li>
    <li onclick="showInfo(this)">Box nummer 4
        <div class="hidden">En hel masse informationer, knyttet til box 4.</div></li>
    <li onclick="showInfo(this)">Box nummer 5
        <div class="hidden">En hel masse informationer, knyttet til box 5.</div></li>
</ul>

</body>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 18:32 #2
Mange tak, virker fint men vil bare gerne have den der flydende skub effekt.
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2012 - 20:07 #3
Skal du bare have noget op at køre i en fart, eller er du ved at lære at kode JavaScript?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 20:25 #4
behøver ikke at være i en fart, og er ikke ved at lære javascript (men vil gerne)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 20:32 #5
p.s tak or tip med java/javascript :)
som sagt, nybegynder
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2012 - 20:46 #6
Hvis du vil lære at lave mad, nytter det ikke, du køber færdigretter, som bare skal opvarmes.

På samme måde lærer du intet om at kode JavaScript ved at bruge færdige libraries, som du ikke har forudsætningerne for at fatte det første af. Lær først at forstå, hvad der sker i enkle JavaScrips, og udbyg langsomt dine færdigheder.

Så kan du altid henad vejen lære at bruge færdige libraries. Hvis du begynder nu, ender du bare op som resten af WWW's utallige kodeproletarer, som ikke kan en dyt JS - og ikke kan lave selv de mindste ting uden at bruge 'krykker', de ikke fatter hat af, hvordan virker  *o)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2012 - 21:27 #7
okay, min guru, men vis jeg nu gerne vil have en lille færdigret her, "da jer er virkelig sulten"
kan du så ikke give mig det denne ene gang? og så måske et link til
en side med god js undervisning?
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2012 - 22:02 #8
Færdigretter må du skaffe hos andre. Jeg har ikke lyst til at spilde min fritid på folk, der ikke gider lære.

Der er meget langt mellem troværdige artikler og tutorials om JavaScript, fordi langt de fleste er skrevet af folk, der heller ikke har gidet at lære sproget (eller anden for for programmering).

De gode artikler kræver, at alt det grundlæggende er på plads, og henvender sig til professionelle. Derudover omhandler de næsten altid specielle problematikker og ikke i form af 'kogebøger' med kodeeksempler.

Derfor er 'et link til en side med god js undervisning' ikke et realistisk ønske. Webudvikling er et fag på linje med jura eller gynækologi - så 'Pixi' undervisning er urealistisk. Det er noget, der tager årevis - og det tager meget længere tid at lære på egen hånd, end det gør at lære faget via en uddannelse på universitetsniveau.

De bedste sider om JavaScript, jeg kender, er: Mozillas JS-reference og SitePoint.

Derudover er meget af det, folk ofte i uvidenhed kalder JavaScript, slet ikke JavaScript, men DOM (Document Object Model) - eller rettere: ECMAScript-DOM bindinger. Derfor er et godt sted at begynde statsiden på Mozillas Developer Site.

For alt i verden bør du gå i en kæmpe bue udenom sites som w3schools.com, hjemmesideskolen.dk og nemprogrammering.dk. De er skrevet af amatører, som i vid udstrækning ingen anelse har om de emner, de skriver om. Deres fejl, mangler og misforståelser skader mere, end de gavner - og deres vrøvlerier er den direkte årsag til store dele af de spørgsmål, der stilles på Eksperten.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2012 - 14:03 #9
jeg vil såmænd, utrolig gerne lære, men jeg har en temmelig presset tidsplan til at det skal være færdigt. jeg lærte html og css af nettet på egen hånd. Nej, jeg er aldeles ikke ekspert. Men jeg har lært en hel del.
Så indtil jeg lære javascript, kan du så ikke hjælpe mig på vej med
en opskrift?
selv om man ikke er uddannet kok, kan man vel stadig lave lækker mad med noget hjælp?
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 14:26 #10
Jeg giver op! Find jQuery's Accordion på Google
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2012 - 18:48 #11
tak, tak.
lover at jeg vil give mig til at studere noget mere kodning.
hvis du smider et svar ind vil jeg gerne give dig de point du fortjener for at have holdt ud.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 19:45 #12
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes - men tak for tilbudet  *o)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2012 - 20:00 #13
Ok.
Lukker, og igen tak.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2012 - 20:06 #14
Selvtak  =)