Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 12:19 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

mærkelig tegn i javascript

hej
det er sådan inde i min kode der har jeg et æ hvor jeg for den til at ud skrive noget men det er sådan at den kommer frem med noget mærkelig tegn som jeg ikke kan se hvad det skulle være :)

else if (pass1.length < 5 || pass1.length > 50)
            err = 'Kodeordet har en forkert længde.';

hvor min kode ser sådan her ude og jeg har ligge det over i fil for sig selv :)

<script type="text/javascript" src="style/javascript/Opret_bruger-godkendt.js"></script>

som ser sådan her ude..

Håber jeg kan på en måde gøre sådan at der å ø æ bliver vist på en anden måde :)

Håber du kan hjælp mig på en rigtigt god måde :! :D
Avatar billede kjeldsted Novice
02. februar 2012 - 12:21 #1
Det er vel et spørgsmål om at du skal have styr på dine tegnsæt...
Går ud fra den går galt et eller andet sted. Har du gemt dine filer (både PHP/HTML samt .JS filen) i samme tegnsæt?
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 12:52 #2
det er 100% php fil, som har link over til js filen :)
Avatar billede kjeldsted Novice
02. februar 2012 - 12:56 #3
Ja. Men benytter du samme tegnsæt hele vejen igennem. Har du gemt PHP filen og JS filen med samme tegnsæt som du benytter i din DOCTYPE?
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 13:28 #4
<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
<system.web>
  <globalization responseEncoding="utf-8" requestEncoding="utf-8" fileEncoding="utf-8" />
</system.web>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/opret_style.css">
<link href="style/smart_wizard.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<script type="text/javascript" src="style/javascript/Opret_bruger-godkendt.js"></script>

den køre på database :D
Avatar billede kjeldsted Novice
02. februar 2012 - 13:40 #5
Jeg prøver lige igen:

Gemmer du også dine filer i UTF-8 (Og hér tænker jeg på .js filen)????
Avatar billede keysersoze Guru
02. februar 2012 - 13:46 #6
Hvis du arbejder med PHP hvad laver et par ASP.NET configurations-settings midt inde i din HTML?

Der har lige været et par større emner om netop det samme - prøv om ikke du kan få noget ud af dem;

http://www.eksperten.dk/spm/956216#reply_7899121
http://www.eksperten.dk/spm/955937#reply_7897302
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 15:54 #7
<ole>

@Jesper: Du har ikke brug for system.web tagget. Slet det og indsæt en passende meta:

<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Jespers side</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/opret_style.css">
<link href="style/smart_wizard.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<script type="text/javascript" src="style/javascript/Opret_bruger-godkendt.js"></script>

- og husk i øvrigt også et title tag. Det er obligatorisk  =)

Derudover skal din fil være gemt med utf-8 encoding. Det må du sørge for, at din editor gør. Hvordan du gør det, afhænger af din editor.

Som de andre skriver, skal du også sørge for, at JavaScript filen bliver gemt som utf-8

/mvh
</bole>
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 21:42 #8
kjeldsted

Nååår ja.. :) sorry var lidt længsom det er nogle par at jeg sidde på mobil og svar dig lige hurtigt. men ja det har jeg :) og olebole ja der vil jeg gerne give dig ret i det :)

jeg prøve lige at arbejde hårdt på det så det kan virker igen :) og takker igen olebole ;) man lærer altid noget godt af dig! :D
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 21:45 #9
Jamen olebole nu bliver menu mærkelig fordi jeg har noget med ø eller æ å eller lign.. :s det køre over databasen :)
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 21:51 #10
1) Hvad har du indsat data med? Har du brugt phpMyAdmin - eller et dokument, du selv har skrevet?

2) Hvad er din database sat op til? utf-8 eller ...?
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 21:53 #11
lige nu køre jeg på localhost.. :) kan ikke husk 1)
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 21:55 #12
JO jeg har brugt phpmyadmin
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 22:03 #13
phpMyAdmin er noget frygteligt skod! Vi har lige haft en laaaang tråd her, hvor det igen viste sig, at problemerne med tegnsættet skyldtes phpMyAdmin  :o|

Jeg har selv brugt HeidiSQL i mange år - netop fordi phpMyAdmin i dén grad sutter 'ræv'  *o)
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 22:19 #14
tak ole jeg prøver lige mysql_set_charset('utf8',$db);
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 22:43 #15
Takker for hjælpen!.. :) Olebole & kjeldsted

#6 forstår ikke hvad du mener helt.. :O
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 23:01 #16
Meningen med #6 er, at denne linje ikke har noget at gøre i en PHP-fil:

<system.web>
  <globalization responseEncoding="utf-8" requestEncoding="utf-8" fileEncoding="utf-8" />
</system.web>

Det er noget ASP.NET-halløj  *o)
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 23:03 #17
Når okay så er jeg helt med :) men nej det fandt jeg ud af :) haha
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 23:07 #18
PS: Du kan sikkert få mysql_set_charset('utf8',$db); til at virke, men det er ikke en løsning. Du har bare trampet på termometret ... patienten er stadig syg  *o)

Fejlen er, at phpMyAdmin er sat op til at bruge iso-8859-1. Det betyder, at de data, du sætter ind med phpMyAdmin til evig tid vil være forkert formateret.

De data, du sætter ind med dine egne dokumenter, vil derimod altid være korrekt formateret. Det er noget frygteligt rod!
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 23:10 #19
okay hvordan kan jeg lave det om ?
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2012 - 23:30 #20
Mit bedste råd er, at downloade HeidiSQL og bruge den i stedet for phpMyAdmin til at administrere din database med. Ellers vil du fortsat have samme problem
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 23:39 #21
Okay :) men jeg har phpmyadmin på min server
Avatar billede tobrukDk Novice
02. februar 2012 - 23:54 #22
<?php
$con = mysql_connect("localhost", "root", "") or die("Fejl i databasen:" . mysql_error());
mysql_select_db("###", $con) or die("fejl i databasen: " . mysql_error());

// Prøv med 'latin1' hvis dette ikke virker.
  mysql_set_charset('utf8');

?>

så er alle de mærkelig tegn væk efter jeg har skrevet sådan her ;)
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 00:02 #23
"men jeg har phpmyadmin på min server" >> Ja, og det er problemet.

"så er alle de mærkelig tegn væk efter jeg har skrevet sådan her" >> Ja, men det er skod ... ikke en løsning!

Det svarer til at skære næsen af - "for så er der ingen, der opdager, jeg er forkølet". Skidt idé, OleBole!  *o)

Løsningen er at bruge et ordentligt program til at administrere databasen med. PhpMyAdmin er ikke fra dette århundrede. Det er HeidiSQL heller ikke. Forskellen er, at man har viderudviklet HeidiSQL til at passe til virkeligheden.
Avatar billede tobrukDk Novice
03. februar 2012 - 06:16 #24
Ååååhhh nu er jeg med hvor du ville hen med det her.. ;);) jeg prøver kigge på det ;). Kan godt se hvad du helt mener
Avatar billede tobrukDk Novice
03. februar 2012 - 19:10 #25
Olebole jeg lukker den bare da du ikke ville have noget ud af det her og jeg føler du hjælp mig frem til det rigtigt :)
Avatar billede tobrukDk Novice
03. februar 2012 - 19:11 #26
Kontakt mig på PM hvis du ville vide noget eller har andet at sige til mig... :)
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2012 - 19:45 #27
Cool  *o)