Avatar billede nca Juniormester
02. februar 2012 - 12:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Irriterende timeout i Delphi 7 på en win7 64 bits platform

Når jeg arbejder i Delphi 7 editoren opstår der med 3-5 minutters mellemrum et timeout, hvor editoren ikke reagerer. Uanset hvad jeg gør, begynder editoren at svare igen efter 10-30 sekunder.
Det virker som om, editoren laver noget autogem eller lignende.
Jeg har prøvet at arbejde på netværksdrev, USB-drev og lokal harddisk og der er ikke den store forskel på antallet og længden af timeouts.
Er der nogen, der ved, hvad der sker og allerhelst, hvordan slår jeg det fra.
Jeg kører Windows 7 64 bits og Symantec Endpoint Protection 12.1.
Jeg har prøvet at slå SEP fra uden at mærke nogen forskel, så jeg tror, det er Delphi, der er skurken.
Avatar billede a_nor Nybegynder
02. februar 2012 - 14:08 #1
Hej NCA,

Nu skriver du noget om netværksdrev.

Har du prøvet at arbejde "komplet standalone" med ALLE netværksdrev af-mappet?
Avatar billede martinlind Nybegynder
02. februar 2012 - 22:33 #2
hehe.... jeg tror du skal kigge på din win64, den 64 bit ting er noget skod hvis du spørger mig, jeg købte en xp64 bit og den havde nøjagtig samme ting med at "hænge" ret ofte og det var generelt !
Min løsning som hjalp lidt var at køre med 2 parallele diske ( raid 0 så hut jeg visker ), fordi jeg kunne se at der altid var disk aktivitet når det skete :-)

Har du prøvet at køre din delphi på en 32 bit win7 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2012 - 03:37 #3
Du kunne proeve md Lazarus/FPC i 64 bit udgave.

Du kunne proeve at koere Delphi i en 32 bit virtual box med Windows XP.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
06. februar 2012 - 01:42 #4
Er nu ellers godt tilfreds med Delphi 7 og Windows 7 x64. Der er da nogle ting man skal vende sig til ved 64 Bit, men ellers kører det ganske fint sammen her....
Avatar billede nca Juniormester
17. februar 2012 - 09:34 #5
På opfordring fra administratoren lukkes sagen.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2012 - 20:57 #6
Du stiller et spoergsmaal, du faar diverse kommenterer, du giver ingen feedback og saa lukker du spoergsmaalet og tager selv point??
Avatar billede nca Juniormester
18. februar 2012 - 10:50 #7
Til arne_v
Du har fuldstændig ret. Selvfølgelig skal jeg give en tilbagemelding.
1. Kunne det være problemer med netværket?
Jeg har haft forskellig monoteringsværktøjer sat på, medens jeg arbejdede med projektet. Når det opstod en timeout, var der ikke øget aktivitet på RAM, CPU, Hardisk eller netværk.
Det gjorde ingen forskel om sourcen lå på et lokalt drev, et netværkdrev eller en USB disk.
2. Et skift til et nyt programmeringssprog (Lazarus) er ikke en mulig løsning på problemet.
3. Ellers er jeg vældig godt tilfreds med Win 7 64 bit, 8GB ram samt en SSD på 120 GB

Det viser sig nu, at fejlen blev forårsaget af en komponent fra NTSet (NTusermanager).
Efter at jeg har skrevet koden om og fjernet komponenten, er der ingen timeout længere.
Avatar billede a_nor Nybegynder
21. februar 2012 - 10:01 #8
Til NCA:
tak for tilbagemeldingen ! omend den først kom efter opfordring.  Din tilbagemelding ændrer jo fuldstændig den forestilling man ellers kunne få, at der skulle være problemer at bruge bruge Delphi 7 på Win 7 - 64 bit.  Bruger selv stadig Win 7 en hel del, da jeg har en masse der ikke "lige" kan konverteres til 2010 / XE2.

Til Arne V
Tak for din opfølgning - For at dette (eksperten.dk) skal (vedblive? at) være et interessant forum, er det vigtigt at problemstiller ikke blot giver dem der ulejliger sig med at tænke over DERES problem fingeren.
Avatar billede a_nor Nybegynder
21. februar 2012 - 10:07 #9
Rettelse
Der skal selvfølgelig stå: Bruger selv stadig Delphi 7 ...  :-(
Avatar billede a_nor Nybegynder
21. februar 2012 - 10:23 #10
Til NCA

NTSet (http://www.softwarearchives.com/developers/software_details.cfm?Cat=10&SubCat=165&id=4476)ser jo ellers spændende ud. Selvom det har rigtig mange år på bagen, er der vel en del der stadig er aktuelt.  Eller der findes måske noget der rækker ind i windows 7 også ?
Har du været nødt til at skrotte pakken totalt, eller er det bare specifikke komponenter?
Avatar billede nca Juniormester
21. februar 2012 - 11:12 #11
Jeg har haft store problemer at at får NTUsermanger i NTset til at spille sammen med min Win7 maskine og et AD, der kører Server 2008 som domænecontrollere.
Jeg får ofte ikke kontakt til domænet. Fejlen lyder "RPC server ikke tilgængelig" og så har jeg også oplevet, at NTUsermanager kører meget langsomt i forhold til ADO og ADSI. Når fejlen opstår, må jeg genstarte min maskine for at NTUsermanager kan hente oplysninger fra domænet.
Jeg har ledt efter en opdatering, men kan ikke finde nogen.