Avatar billede rudmads Nybegynder
01. februar 2012 - 15:35 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Synkroniser hovedformular med underformular

Jeg har en hovedformular med en persondata, heriblandt et ID felt.

Jeg har en underformular, som skal åbnes i et vindue for sig.

Når jeg åbner underformularen, skal id i hovedformularen  synkronisere med id i underformularen.

Jeg skal bruge en knap til at åbne underformularen og med det samme skal synkroniseringen være der.

Jeg har prøvet med guider og uden, men det virker ikke. Jeg har dog får det lavet sådan, at jeg i en rulleliste i underformularen kan vælge personen, for derefter at synkronisere. Det er dog lidt kluntet, da det hele bare kunne foregå automatisk.

Der er et eller andet, jeg grundlæggende laver forkert, men jeg kan ikke gennemskue, hvad det er.

Hjælp!!!!
Avatar billede mugs Novice
01. februar 2012 - 15:52 #1
Hvis det virkelig er en underformular (en formular liger inde i en anden formular), sjak du ind i egenskaberne og sætte underordnede / overordnede felter, så vil uderformularen altid "følges" med hovedformularen.
Avatar billede rudmads Nybegynder
01. februar 2012 - 16:22 #2
Ja, men den skal ikke ligge inde i hovedformularen, men åbne, når jeg klikker på en knap.

Som det er nu, kan jeg sagten få åbnet underformularen, men der er ikke synkroniseret, før jeg vælger personen i et rullefelt.
Avatar billede mugs Novice
01. februar 2012 - 16:33 #3
Jeg er stadig i tvivl om, det virkelig er en underformular du arbejder i. Du kan åbne en anden formular og finde den post den nu lukkede formular viste med denne:

DoCmd.OpenForm "Form2"
Forms!Form2!ID FELT.SetFocus
DoCmd.FindRecord Me!ID FELT

hvor ID FELT er navnet på data, der unikt identificerer posterne. Normalt er det tabellens primære nøgle.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 08:54 #4
Jeg går ud fra, at denne kode skal ligge i hændelsesproceduren for den knap, som skal åbne underformularen.

Desværre sker der ikke det, der skal ske.

Jeg er også blevet i tvivl, om det i virkeligheden ER en underformular, jeg har. Måske har jeg bare 2 særskilte formularer, som jeg fra den ene vil åbne den anden og finde frem til den post, som er gældende for den deltager, jeg ser på.

Er der mulighed for at du kan hjælpe ved at få databasen tilsendt og se problemet?
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 09:57 #5
mugs snabelting bbsyd.dk

Skriv lige et par ord om, hvilke formularer der er tale om.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 10:58 #6
Det er jo lidt nemmere, hvis man lige kunne vise det, men ok, jeg prøver:

Jeg har en formular, der trækker data fra en tabel med personoplysninger.
Nederst på den formular har jeg en knap, som skal åbne en anden formular, der indeholder nogle oplysninger om deltagerbetaling for denne person.
Det er altså en en-til-en relation mellem disse to formularer.

Som jeg har det nu, åbner jeg betalingsformularen, hvori jeg har en selectbox, hvor jeg finder den respektive person, som herefter for fremtiden er relateret til hovedformularen. Det er selvfølgelig ikke den optimale metode, da jeg helst vil have det gjort automatisk.

Jeg kan sagtens lave en underformular integreret i hovedformularen, men det er ikke det, jeg vil. Det skal være en selvstændig formular.

Håber det giver mening :-)

Rudy
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 11:05 #7
Så burde min kode fungere. Men sender du databasen?
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 11:54 #8
Hvordan sender jeg den direkte til dig? Jeg vil ikke have den ud på nettet :-(
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 11:59 #9
Som en vedhæftet fil.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 12:41 #10
Jeg har ikke muligheden for vedhæftede filer her. Hvorfor mon?
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 13:23 #11
Det skal jeg ikke kunne sige. Hvis du sidder på arbejde, kan det være en sikkerhedspolitik fra arbejdsgiverens side.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 14:08 #12
Det gør jeg ikke. Jeg har simpelthen ikke den funktion, at jeg kan vedhæfte.
Hvor sidder den knap/link henne?
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 14:25 #13
I Windows Live Mail ligger funktionen under fanen meddelelse, når du er ved at oprette en mail.

Hvilket program bruger du?
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 14:33 #14
Hahaha.... undskyld, men nu misforstår vi vist hinanden. Jeg sidder og skriver til dig i dette forum, og det er her, jeg troede, du mente, at jeg skulle vedhæfte en fil.

Jeg bruger da Outlook og har gjort det i 20 år. Jeg ved godt, hvordan man vedhæfter filer i Outlook.

Mit store problem med at vedhæfte er så, at jeg ikke kender din mailadresse.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 14:34 #15
Og det gør jeg så alligevel. Jeg skal bare se på dit første svar, sorry!!!!!!

Jeg sender det straks...
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 15:41 #16
Db modtaget og returneret. Der er ikke tale om en underformular, men om 2 selvstændige formularer Ved tryk på en knapskal formular 2 åbnes visende den samme post.

Fejlen var, at der manglede et felt i formular 1, der unikt identificerer posten, og så kan der jo ikke søges efter en post.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 16:37 #17
Kan du ikke sende den i en ZIP fil?
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 16:47 #18
Den er zippet.
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 17:34 #19
Ja, men det er så bare ikke i et "almindeligt" zip format. Jeg kan i hvert fald ikke åbne den :-(
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 17:38 #20
Almindelig? Jo - men der er flere zip programmer, jeg bruger 7 zip. Men ligemeget, jeg forstår nu hvad du mener og sender dig lidt kode om lidt.
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 18:06 #21
V er gået lidt forkert af hinanden. Problematikker er som sådan ikke at først at finde en bestemt post. Det er muligt, at den eftersøgte post slet ikke eksisterer i tabellen, derfor må vi først undersøge dette med en Dcount. Eksisterer posten ikke,vil den blive oprettet og derefter fundet. Eksisterer posten bliver den også fundet.
Koden kom til at se således ud:

Dim VARa As Double
VARa = Me.Id
If DCount("*", "deltagerbetaling", "[deltagerid] =" & VARa) = 0 Then
DoCmd.SetWarnings False
DoCmd.RunSQL "Insert Into [deltagerbetaling] ( [deltagerid]) VALUES(" & VARa & ")"
DoCmd.OpenForm "betaling"
Forms!betaling!Kombinationsboks95.SetFocus
DoCmd.FindRecord Me!Id
DoCmd.SetWarnings True

Else:
DoCmd.OpenForm "betaling"
Forms!betaling!Kombinationsboks95.SetFocus
DoCmd.FindRecord Me!Id
End If
Avatar billede rudmads Nybegynder
02. februar 2012 - 18:18 #22
Det virker.

Tak for hjælpen
Avatar billede mugs Novice
02. februar 2012 - 18:37 #23
Og så tog du selv points???? Går ud fra det er en fejl, ellers er det ikke særlig pænt, og da slet befordrende for evt. yderligere hjælp i fremtiden.