Avatar billede DPT Nybegynder
01. februar 2012 - 13:59 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Flette to ark så værdi flettes efter data

Hej.

Har skimmet forumet uden at kunne finde svar på mit problem.

Jeg har to ark, det ene er udtræk fra Navision med varebeskrivelse, heriblandt hvilken varekategori den tilhøre.

Det andet ark er kun med pris på de enkelte varekategorier.

Jeg vil nu gerne have flette de to ark sammen, så rette pris står ud for en given varekategori på ark1, eller på et nyt ark. (ark1 indeholder selvsagt mange vare i samme varekategori!)

Håber at nogen kan hjælpe..
Avatar billede kim1a Ekspert
01. februar 2012 - 16:50 #1
Det kan være jeg misforstår dig, men du kan vel blot lave en lookup/opslag?

Slå varekategori op i arket med pris og bede den returnere prisen.
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 08:27 #2
Hej kim1a.

Tror faktisk ikke du har misforstået problemstillingen. Det er nok snare mig der ikke er nok inde i Excel.

prøver at slå lookup eller opslag i hjælpefunktionen og ser om det er det jeg skal bruge...
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 09:41 #3
Hej igen.

Har kigget på de eksempler der er i hjælpefunktionen...
Måske jeg ikke har fanget pointen, men som jeg forstår det kan man søge en given værdi med denne funktion, ikke tilskrive den i en ny kolonne...

Kort sagt vil jeg jo gerne at ark1 søger i ark2 efter en pris for given varekategori, og sætter denne pris ind i en ny kolonne på ark1  ud for de vare som ligger i denne varekategori.
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 09:45 #4
Tilføjelse:

Eksempel:

Varekategori på ark1 ligger i kolonne P
Varekategori på ark2 ligger i kolonne A og Priser ligger i kolonne D
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
02. februar 2012 - 10:48 #5
Prøv at indsætte følgende formel i celle Q1 i ark1:
=LOPSLAG(P1;'Ark2'!$A$1:$D$10;4;FALSK)

Denne del skal du justere afhængigt af hvor stort dit dataområde i ark2 er: 'Ark2'!$A$1:$D$10
Avatar billede kim1a Ekspert
02. februar 2012 - 11:04 #6
Pointen med ny_baerbars forslag er netop at du slår en værdi op i en tabel, og så kan den returnere værdien (fra tabellen) i det kolonnenummer du vælger.

Hvis du har:
Varenummer - varenavn i to kolonner og i et andet ark varenummer - pris, så kan opslag sætte det sammen.

Syntaksen lyder nogenlunde:
=lopslag([varenummer];[tabellen hvor pris står hvor varenummer er første kolonne];2 [kolonnenummer når du tæller varenummer kolonne som 1];falsk [for at give excel besked på at vælge præcis den værdi i dette tilfælde varenummer, og ikke en omtrentlig værdi])

Jeg håber det er forståeligt.
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 11:33 #7
Hmmm Tak til Jer begge.

Den spiller dog stadig ikke helt....
Kan det være fordi at "varekategori" er en tekste og ikke et nummere ?? (Teksten er dog identisk både på ark1 og ark2)
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 12:03 #8
Bingo, så ruller den :-)

Jeg har dog stadig ikke helt fanget pointen i syntaksen.

Det 4-tal før "FALSK" hvad dækker det over ???

Jeg er ny i forumet, kan jeg dele eller tilføje point så I begge bliver tilgodeset ??
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
02. februar 2012 - 12:12 #9
Nej, ikke umiddelbart. Det kan den sagtens klare. Men formateringen af dine udtræk kan være forskellig. Der kan f.eks. være mellemrum efter ordet eller lignende.

Hvis du har kolonneoverskrifter skal du huske at tilpasse formlen, så der hvor der står P1 passer med rækken.
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 12:16 #10
Jeg havde netop kolonne overskrifter, men dem fjernede jeg så de ikke drillede mig ;-)
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
02. februar 2012 - 12:16 #11
Mit svar kom for sent.

4-tallet betyder at efter den har matchet opslag i kolonne A, så returnerer den værdien som ligger i den 4 række til højre(man tæller den med man søger i), altså D hvor prisen er .
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
02. februar 2012 - 12:18 #12
*4 kolonne til højre
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 12:22 #13
Okay, så er jeg med...
Tak for det....

Hvor'n giver jeg Jer point ???
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
02. februar 2012 - 12:26 #14
Hvis de skal deles kræver det at kim1a også lægger et svar
Avatar billede DPT Nybegynder
02. februar 2012 - 12:36 #15
Ja, kim1a var jo først med hvad funktion jeg skulle bruge, men du var først med syntaksen...

Så nu har du fået accept og point. Så må vi se hvordan jeg få lidt over til kim1a også....
Avatar billede kim1a Ekspert
02. februar 2012 - 16:03 #16
Det går nok, det er ikke points jeg er her for :-)held og lykke med opslagene.
Avatar billede DPT Nybegynder
03. februar 2012 - 10:01 #17
Okay, men du skal i hvert fald have tak for dit bidrag til løsning af mit problem.
Rigtig god weekend :-)