Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 14:23 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ja/Nej felt i en formular

Kan nogen hjælpe med følgende:

Hvis jeg har et Ja/Nej felt i en formular, kan det så lade sig gøre at få vist på samme side, hvor mange der har valg Ja og hvor mange der har valt Nej?
Kan det lade sig gøre og ikke mindst hvordan?

mvh Erik
Avatar billede fdata Forsker
30. januar 2012 - 14:38 #1
Du kan oprette to felter med kontrolelementkilde:

  =DCount("DitFelt","DinTabel","DitFelt=True)    'Tæller Ja
  =DCount("DitFelt","DinTabel","DitFelt=False)    'Tæller Nej

(indsæt selv navnene på dit felt og tabel)
Avatar billede madslundholm Novice
30. januar 2012 - 16:08 #2
Lav en formular, hvor svaret bliver sendt ind til en database.

For at få svaret ind i en database kan du læse på http://www.nemprogrammering.dk/

For så at finde antal kan du gøre dette i PHP:

$ja = mysql_query("SELECT * FROM dinTabel WHERE felt='ja'");
$nej = mysql_query("SELECT * FROM dinTabel WHERE felt='nej'");
$antal_ja = mysql_fetch_row($ja);
$antal_nej = mysql_fetch_row($nej);
print "Ja: $antal_ja
Nej: $antal_nej";

Hvis du ikke ved noget om PHP og MySQL vil jeg anbefale nemprogrammering.dk til at lære det!
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 17:48 #3
Til MadsLundholmDK

Glem alt om PHP,SQL,HTML,DHTML,JavaScript og "jeg skal komme efter dig, ska jeg", der befinder jeg mig desværre ik. Kommer måske en dag :-)

Til fadta.
Jeg prøver at satse på at finde ud af dit forslag, det passer vist bedre til min indsigt lige nu. Hvor opretter jeg de to felter?

Men tusind tak til jer begge :-)

mvh Erik
Avatar billede fdata Forsker
30. januar 2012 - 19:16 #4
Jamen, helt enkelt. Du opretter bare to nye tekstfelter på din formular og klippe/klistrer min kode ind som kontrolelementkilde (husk lige at rette navnene DinTabel og DitFelt så de passer med din base).
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2012 - 22:35 #5
fdata!
Har prøvet, men det virker ik.
Den bliver ved med at vende tilbage med forskellige fejlmeddelelser at det er ik skrevet korrekt eller der mangler dit-dat.
Kan du hjælpe?

mvh Erik
Avatar billede madslundholm Novice
31. januar 2012 - 16:49 #6
#3
Du gør det meget sværere for dig selv, hvis ikke vil lave det i PHP. Ved godt at man ikke kan lære alt på en gang. Kan ikke se nogen måde du kan gøre det på i ren HTML, men derimod i PHP. Kan lave noget for dig som nemt kan sætte ind på din hjemmeside, hvis du vil.
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. januar 2012 - 17:07 #7
Hej MadsLundholmDk.

Tusind tak for dit forslag, som jeg desværre må afslå :-)

Fakta 1 er, at jeg slet ikke er nået dertil i min pottetræning, hvor jeg kan overskue hvordan og hvorledes min hjemmeside skal se ud.
Fakta 2 er, at jeg først skal have lavet denne (min første) database færdig - i og med at alle mine data samler støv i diverse papirbunker. Det vil formentlig tage yderligere et par måneder, dernæst test og endelig indtastning. Så er jeg vist nået til slutningen af året :-)

Men tusind tak for din respons og forslag.

mvh Erik
ps: jeg deler pointene mellem dig og fdata :-)
Avatar billede fdata Forsker
31. januar 2012 - 19:24 #8
Det er ved at være en lidt forvirrende tråd, denne her !

1: Er HTML og PHP overhovedet relevant for dig?
2: Arbejder du med et Access- eller et HTML-brugerinterface?
3: "Den bliver ved med at vende tilbage med forskellige fejlmeddelelser". OK. Hvilke?
4: Kunne du prøve at vise os, hvad du har skrevet i feltet Kontrolelementkilde?
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. januar 2012 - 21:28 #9
Til fdata.

1: Nej, det er ikke relevant for mig - lige nu. Aner ikke en hylende brik om programmering :-)
2: Jeg arbejder UDELUKKENDE med Access.
3: Hvis jeg bruger dit forslag står der #Fejl i feltet.
4: Det eneste, der virker korrekt er:
=Antal"MitFeltnavn"
jeg skal åbenbart ikke skrive tabelnavn)

Har du evt. et bedre forslag?
mvh Erik
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. januar 2012 - 21:30 #10
Glemte lige en ting til punkt 4:
Den virker ganske rigtigt korrekt, da den viser samlede antal poster i tabellen.
Men jeg skulle jo gerne have den splittet op, så den viser hvor mange, der vælger Ja og hvor mange der vælger Nej.
Avatar billede fdata Forsker
31. januar 2012 - 22:19 #11
Som du har fundet ud af, giver Antal dig (tjah) antallet; men det er jo heller ikke det, som du skulle skrive. Se mit oprindelige svar!!!

Formlen er:
    =DCount("DitFelt","DinTabel","DitFelt=True)

Altså, hvis din tabel hedder Varer og dit felt hedder Tilbud skal formlen altså være:

=DCount("Tilbud","Varer","Tilbud=True")
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. januar 2012 - 22:22 #12
Sidder lige med det. Jeg prøver lige... vender hurtigt tilbage.
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. januar 2012 - 22:27 #13
Jeg har skrevet følgende:
=DCount([Mand_Kvinde];[1_Hovedperson];[Mand_Kvinde=True])

Den vernder tilbage med fejl: #Navn?
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. januar 2012 - 22:36 #14
Ups!
Nu tæller det sg.... korrekt.
Sorry for den skrivefejl.
Hvordan får jeg den nu splittet op til at tælle korrekt antal Mand i et felt og Kvinde i et andet felt?
Avatar billede ej147 Nybegynder
01. februar 2012 - 01:05 #15
Til fdata.

Lad mig starte med at give dig min uforbeholdne undskyldning - jeg har ganske enkelt misforstået noget - og dermed formentlig givet dig grå hår i hovedet :-)

Sagen er følgende:
Jeg har et enkelt tekstfelt hvor brugeren kan vælge Mand = M og Kvinde = K. Værdier jeg selv har defineret til feltet.
Altså lidt i stil med Ja/Nej felt - som jeg derfor troede ville fungere på samme måde. Men nu er jeg blevet en anelse mere klogere, for de reagerer absolut ikke på samme måde. Shit!
Nå! fakta er:
Hvis jeg bruger den første formel du gav mig til et Ja/Nej felt - virker det hele perfekt. Den tæller korrekt for feltet Ja og feltet Nej.
Beklager virkelig roderiet - og tak for din tålmodighed.
Endelig dette:
Det vil være dejligt, hvis du har en lignende løsning på mit tekstfelt Mand/Kvinde, hvor jeg kan gøre det samme - tælle antal mænd og kvinder?

Svar venligst så jeg kan få afleveret point.

mvh Erik
Avatar billede ej147 Nybegynder
01. februar 2012 - 13:23 #16
Fuck! det virker også med et almindeligt tekstfelt.
Det ønskede resultat skal bare omkranses med apostrof :-)

Tusind tak for hjælpen!

mvh Erik
Avatar billede fdata Forsker
01. februar 2012 - 20:17 #17
Du behøver sandelig ikke undskylde. Det er jo præcis det, eksperten er her for. Det er da kun muntert at følge med i et praktisk eksempel på "learning by doing".

Du er på et par dage gået fra "Aner ikke en hylende brik om programmering" til "Fuck! Det virker". Sjovt, ikke?

Takker for point  ;O)